کد خبر: ۵۹۱۸۳
زمان انتشار: ۱۱:۳۸     ۱۸ خرداد ۱۳۹۱
کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای خواستار ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در آسیای مرکزی شدند.
باشگاه خبرنگاران، رهبران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای در بیانیه پایانی نشست خود در پکن با تأکید بر لزوم ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در آسیای مرکزی ، خواستار رعایت دقیق توافقات عدم گسترش هسته‌ای شدند.

در بیانیه پایانی نشست امروز سران شانگهای آمده است: سازمان همکاری‌های شانگهای از همه کشورهای دارای سلاح هسته‌ای می‌خواهد تا پروتکلی در خصوص توافق برای ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در آسیای مرکزی امضاء کرده و همچنین به شکل‌گیری عملی چنین منطقه‌ای کمک کنند.

در این بیانیه تأکید شده است ، کشورهای عضو سازمان شانگهای خواستار جهانی عاری از سلاح هسته‌ای و رعایت دقیق توافقات مربوط به عدم گسترش هسته‌ای هستند.

علاوه بر این "ولادیمیر پوتین" رئیس‌جمهوری روسیه در نشست امروز سران شانگهای پیشنهاد داد که در این سازمان یک مرکز فراگیر مقابله با تهدیدات تروریستی بوجود آید.

پوتین صبح امروز در سخنرانی خود در نشست سران شانگهای با اشاره به اینکه همه کشورهای عضو این سازمان بر اهمیت مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر تأکید دارند ، گفت: با ایجاد یک مرکز فراگیر برای مقابله با چالش‌های موجود در منطقه، از جمله تروریسم، قاچاق مواد مخدر و جنایات سازمان یافته می‌توان در این جهت‌گیری به موفقیت دست یافت.

رئیس‌جمهوری روسیه با یادآوری اینکه سازمان شانگهای از قبل دارای یک ارگان مبارزه با تروریسم است، افزود: می‌توان این ارگان را همه جانبه نموده و ساختارهای آن را برای هماهنگی اقدامات فراگیر برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر توسعه داد.

سازمان همکاری‌های شانگهای یک سازمان منطقه‌ای است که در سال 2001 توسط رهبران کشورهای روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شد.

هند، ایران، مغولستان و پاکستان دارای عضویت ناظری در این سازمان هستند. رهبران ترکمنستان و افغانستان نیز همواره بعنوان میهمان در نشست‌های سران شانگهای شرکت می‌کنند. بلاروس و سری‌لانکا نیز شرکای گفت‌وگویی این سازمان هستند.

در نشست کنونی سران شانگهای در پکن مسئله پیوستن ترکیه به جمع شرکای گفت‌وگویی شانگهای و افغانستان بعنوان عضو ناظر در این سازمان مورد تصمیم‌گیری قرار گرفت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها