کد خبر: ۵۸۹۴۳
زمان انتشار: ۱۲:۱۱     ۱۷ خرداد ۱۳۹۱
در صحنه ای حساس از این فیلم، وقتی یکی از همراهان کاپیتان جوان درگیر یک دزدی می شود در زمینه این صحنه، تصویری از کلمه "علی" را نشان می دهد که مکث زیاد صحنه بر روی این نام و نیشخند کاپیتان رومانیایی اتفاقی به نظر نمی رسد.
"صراط" – شب سالگرد ارتحال رهبر کبیر انقلاب شبکه یک سیما شاهد بازپخش سریال طنز و خاطره انگیزی از دهه شصت بود که نوستالوژی زیبایی را برای بینندگان تلویزیونی ترسیم می کند اما نکات ریز آن از نظرها پنهان مانده است.
این مجموعه، سریال طنز دورانی است که فیلم های ایرانی و خارجی چندانی راه به تلویزیون نمی یافتند و از این فرصت توانست توجه بینندگان بی شماری را به خود جلب کند.


صرفه نظر از کج سلیقه گی برنامه ریزان صدا وسیما از زمان پخش این مجموعه طنز، نکات ریز اما مهم این فیلم نادیده انگاشته شده و به نظر می رسد این فیلم با تسامح و تساهل مجوز پخش از رسانه ملی را گرفته باشد.
 
به گزارش پایگاه خبری صراط، "بادبان های برافراشته" Toate pînzele sus که در ایران به "ایزما" شهرت یافته است، محصول سال 1976 رومانی و داستان کاپیتان جوانی است که تصمیم دارد با یک کشتی کوچک به دنبال گمشده خود بگردد. داستان این سریال از بنادر کشور ترکیه آغاز می شود و به نقاط دیگر جهان ادامه می یابد اما اشاره تعمدی فیلم به مردم مسلمان چند شهر بندری ترکیه قابل توجه است.
 
این سریال تصویری از مردمی عقب مانده و بی سواد که شیادی و دغل بازی در میان آنها بیداد می کند از یک کشور اسلامی (ترکیه) را نشان می دهد در حالی که کاپیتان جوان از کشور رومانی آمده است و دارای فرهیختگی و روحیه ای ستودنی است و تلاش دارد تا فرهنگ عقب مانده این مردم فقیر را اصلاح کند. جالب است که آنها پس از هر برخورد کاپیتان متنبه شده و او را ستایش می کنند.
 
در صحنه ای حساس از این فیلم، وقتی یکی از همراهان کاپیتان جوان درگیر یک دزدی می شود در زمینه این صحنه، تصویری از کلمه "علی" را نشان می دهد که مکث زیاد صحنه بر روی این نام و نیشخند کاپیتان رومانیایی اتفاقی به نظر نمی رسد.(قسمت سوم)
در صحنه دیگر، کاپیتان که گوشزدهای لازم را راجع به دغل بازان داده است، به راحتی گول شیادی را می خورد که در لباس کشیش مسیحی وارد کشتی می شود.

"ایزما" شخصیت سرخوش داستان آشپز این کشتی کوچک است . وی در صورتی که نمی تواند خود اداره کند دارای دو همسر است و مورد تمسخر کاپیتان قرار می گیرد.
تصویر زنان به نمایش درآمده هم در نوع خود جالب توجه است . چرا که کارگردان این فیلم تلویزیونی قدیمی زنان برقع دار را زنانی در سطح پایین به تصویر می کشد و زنان بدون حجاب به گونه مثبت نشان داده می شوند. زن برقع دار "ایزما" نمونه این مثال است.

نکته تاریخی این که کشور و مردم رومانی در هیچ دوره تاریخی از سرزمین ها و کشورهای همسایه خود (ترکیه، بلغارستان، مجارستان، اوکراین و صربستان) از حیث فرهنگ و اقتصاد برتر نبوده اند. پیش از این دو کشور رومانی و ترکیه پیشینه درگیری و مناقشات ارضی داشته اند.
گفتنی است در آن زمان مسئولان کشور ترکیه در برابر این سریال موضع گرفته و آن را تحریم کرده بودند.
 
شایان ذکر است، در حالی که همت مسئولان و تئوری پردازان صدا و سیما بر این امر معطوف بوده تا در مجموعه فیلم های تولیدی نکاتی آموزنده را گنجانده و حتی به ریزترین نکات هم توجه نشان می دهند غافل از آن که نکاتی این چنینی در فیلم های خارجی می توانند تاثیرگذاری فراوانی بر مخاطبان داشته باشد و چگونه از چشم مسئولان رسانه ملی دور مانده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها