کد خبر: ۵۸۶۴۶
زمان انتشار: ۱۰:۴۱     ۱۶ خرداد ۱۳۹۱
سايت گل- با سپري شدن دو روز از استعفاي ناگهاني مديرعامل باشگاه استقلال، تحليل‌ها و اظهار نظرها در مورد اين اتفاق همچنان ادامه دارد. سايت شخصي مرحوم ناصر حجازي هم امروز در مطلبي به تحليل اين اتفاق پرداخته و از عملكرد فتح‌الله‌زاده در دوران صدارتش به نيكي ياد كرده است.

 

مروری بر جدایی فتح‌الله‌زاده از استقلال

۱۵ خرداد ۱۳۹۱

علی فتح‌الله‌زاده از مدیرعاملی استقلال استعفا داد. اتفاقی که قابل پیش بینی بود و در این مدت دوستانی که فتح‌الله‌زاده را بخاطر خودش دوست داشتند، بر انجام چنین تصمیمی وی را ترغیب می نمودند. بی تردید هواداران با جدایی فتح‌الله‌زاده نگران تیم محبوب خود در فصل نقل و انتقالات خواهند بود اما حداقل با نگاهی به نظرات مردم در سایتها و خبرگزاریهای گوناگون، نشان میدهد که تقصیری از این استعفا را متوجه فتح‌الله‌زاده نمی دانند و بخوبی از آنچه در این مدت رخ داده است، آگاهی دارند. با بررسی کوتاه و اجمالی به آنچه در این مدت رخ داده است، می توان دلایل استعفای فتح‌الله‌زاده را بدور از احساس، واقع بینانه تر بررسی کرد.

بررسی قبل تر آنچه از زمان دوره جدید مدیریتی فتح‌الله‌زاده تا به امروز در استقلال رخ داده است، در این مقال نمی گنجد اما به گذشته بطور نگاهی مختصر خواهیم داشت و در ادامه به وقایع یکی 2 ماه اخیر بیشتر خواهیم پرداخت که در نهایت باعث جدایی فتح‌الله‌زاده گردید.علی فتح‌الله‌زاده بعد از قبول سرپرستی موقت استقلال در اولین اقدام از سرمربی امروز استقلال خواست تا هدایت این تیم را بر عهده بگیرد اما ترس سرمربی مثلا عاشق(!) از یارگیری ضعیف در فصل نقل و انتقالات باعث گردید تا از پیشنهاد فتح‌الله‌زاده دوری کند و سرپرست استقلال، هدایت این تیم را به مظلومی واگذار نماید. استقلال بر خلاف تصور بسیاری و با توجه به محدودیت زمانی، به بهترین شکل ممکن و مقدور بسته شد تا پشیمانی را برای بعضی که از قبول هدایت این تیم سرباز زده بودند، در پی داشته باشد.

حضور ناصر حجازی و مصاحبه های بی پرده وی حتی در شرایط سخت بیماری باعث گردید برغم عدم درک این حضور توسط مظلومی از بیرون کمترین حاشیه ها در طی فصل به استقلال وارد شود و استقلال نتایج قابل قبولی بدست آورد. حجازی در گذشت و از اینجا به بعد سرآغاز شروع حاشیه ها برای استقلال بود. نحوه همکاری دوباره با پرویز مظلومی، انتخاب اعضای هیات مدیره و رودررو شدن با مدیر عامل از همان روزهای آغازین (مصاحبه های فرزامی مبنی بر آنکه هیات مدیره مسوولیتی در تامین منابع مالی ندارد و...)، جدایی فرهاد مجیدی، صحبتهای سرمربی وقت تراکتور علیه مدیریت و کادرفنی استقلال بعد از شکست تراکتور مقابل استقلال و سپس شکست استقلال مقابل پرسپولیس در حالیکه مدعی بود به استقلال کاری ندارد، لوث کردن قهرمانی جام حذفی استقلال، حمله کلامی به مهدی رحمتی توسط اطرافیان مردی که کاری به استقلال نداشت ! و.... آغاز حاشیه هایی بود که از بیرون بدنبال ضربه زدن به استقلال بودند اما استقلال کماکان مدعی قهرمانی در لیگ بود و رسیدن به این عنوان برای بسیاری خوشایند نبود. پس بهترین اتفاق ضربه زدن به فتح‌الله‌زاده از درون باشگاه بود. هیات مدیره جنگ روانی علیه مدیر عامل را آغاز کرد. جنگی که تمرکز را نه فقط از مدیر محبوب آبیها که از کادر فنی نیز گرفت. صحبت با اولیایی و دیگر گزینه ها در ادامه کار شکل گرفت و حتی به رختکن استقلال در دیدار مقابل شاهین بوشهر نیز کشید اما در ادامه سکوها فتح‌الله‌زاده را فریاد زد. فریادی که باعث عقب نشینی ظاهری هیات مدیره گردید.

استقلال لیگ را از دست داد اما در آسیا شانس صعود داشت. تغییر فتح‌الله‌زاده با آن محبوبیت امکان پذیر نبود. تلاش جهت عدم تزریق پول به باشگاه فرصت خوبی برای مهیا کردن شکست مقابل سپاهان بود. شکستی که فصل تغییر برای هیات مدیره را بوجود آورد. هیات مدیره ای که در این مدت از طریق عواملشان از ریزترین مسایل درون باشگاه با خبر بودند و از مدتها قبل رییس هیات مدیره اش توافق با سرمربی مد نظر را انجام داده بود و با حمله به مدیر عامل استقلال حتی در قالب رییس هیات مدیره پرسپولیس! (آنجا که در مصاحبه ای پیروزی استقلال در جام حذفی مقابل پرسپولیس را تحقیر کرد) بدنبال حذف مدیری بود که از درون باشگاه حتی توسط به ظاهر دوستانش مورد حمله مخفی و زیرکانه قرار گرفته بود. مطرح کردن چهره های جدید برای مدیرعاملی استقلال و زدن تهمت به فتح‌الله‌زاده توسط رییس هیات مدیره، هواداران را بیش از پیش نگران شرایط استقلال کرده بود. همه چیز برای برکناری فتح‌الله‌زاده آماده بود که وزیر دستور به ادامه کار برای فتح‌الله‌زاده را صادر کرد. تلاشهای هیات مدیره بی نتیجه ماند اما در آخرین اقدام بی توجه به خواسته مدیر عامل و با حضور شبانه در منزل سرمربی، برای استقلال نفر انتخاب کردند. فتح‌الله‌زاده ابقا شد تا ثابت شود که قدرتی بالاتر دارد که برغم تلاشهای اعضای هیات مدیره در مدت زمانی طولانی، ماندنش در استقلال در اختیار خود اوست اما فتح‌الله‌زاده از همان لحظه ابقا بدنبال استعفا بود، استعفایی که با چند روز تاخیر آنجام شد.

اما شاید این سوال مطرح باشد که چرا بعد از ابقا، استعفا ؟

خاطره تلخ چند سال قبل، بستن تیمی در سطح قهرمانی اما شکست و نزول تا رتبه 17 جدول در هفته های آغازین و برکناری فتح‌الله‌زاده، برکناری ای که بلافاصله پس از انجام آن با اوج گیری استقلال همراه شد و مشابه این اتفاق در فصل جاری نیز محتمل بود تا از این طریق بعد از اتمام نقل و انتقالات به محبوبیت فتح‌الله‌زاده لطمه وارد گردد. بخصوص که فتح‌الله‌زاده مدیری نیست که اجازه دهد تا برای وی، رییس هیات مدیره و سرمربی تصمیم گیری کند.سرمربی ای که تمایل چندانی به انتخاب آن نداشت و برای موفقیت در آسیا بدنبال مربی مطرح خارجی میگشت. چرا که سپاهان نیز با مربی خارجی در آسیا موفق بود و حتی سرمربی فعلی استقلال در میادین بین المللی کمترین موفقیتی از خود بجای نگذاشته است. از طرفی مصاحبه اخیر رییس هیات مدیره بعد از استعفای فتح‌الله‌زاده خود گویای دلیل مهمی بر استعفا بود. آنجا که گفت : " قرار بود تا بجای هر هفته، 3 هفته یکبار با هیات مدیره جلسه داشته باشیم و در عوض هفته ای چند بار 3 نفره با مربی و مدیر عامل جلسه داشته باشم ".

کار کردن در چنین فضایی که افراد کوچکترین آگاهی به وظایف خود ندارند یا دارند اما بدنبال قدرت نمایی شخصی و... هستند، فضایی جز استعفا باقی نمی گذاشت اما در کنار این مسایل و مسایلی دیگر که می توان از دلایل منطقی استعفای فتح‌الله‌زاده نام برد، شاید دلیلی احساسی و مهم در استعفای فتح‌الله‌زاده نقش داشته است که وی را مصمم کرد تا بعد از ابقا از استقلال جدا شود و آن عشق و علاقه فتح‌الله‌زاده به ناصر حجازی و ارادت به خانواده وی است. برغم عدم دخالت خانواده حجازی در آینده کاری فتح‌الله‌زاده، مدیرعامل محبوب آبیها که در 2-3 سال اخیر و با توجه به آنچه میان وی و حجازی رخ داده است، محبوبیتی بی اندازه در میان دوستداران اسطوره ملی ایران که از عاشقان واقعی استقلال نیز هستند، بدست آورده و روابطی گرم با خانواده حجازی که همگی با هم خواستار آرزوی حجازی که همان قهرمانی پاک است را دارند، باعث شد تا جدی تر به استعفا فکر کند. اتفاقی که سرانجام رخ داد تا نشان دهد که فتح‌الله‌زاده در هر شرایطی حاضر به حفظ میز و پست و مقام نیست و امروزه به این باور رسیده است که حفظ اصولش از هر چیز دیگر با ارزشتر می باشد. مردی که اینروزها در استقلال صداقت و یکرنگی را نمی دید و با استعفا ، اقتدار و محبوبیت خود را حفظ کرد.

به هر حال فتح‌الله‌زاده رفت و تا آخرین لحظه ای که در استقلال بود از هیچ کوششی دست نکشید اما حضورش همانطور که خود گفته بود، در آینده به نفع استقلال نبود، هر چند که نبودش نیز با حضور نفرات فعلی استقلال که با مدیریت علمی بیگانه هستند، به استقلال ضربه ای شدید خواهد زد. فتح‌الله‌زاده در تلاش بود تا استقلال را با انجام امور مدیریتی اساسی از ریشه بازسازی و قوی کند اما...اجازه ندادند. بی تردید وی دوباره به استقلال باز خواهد گشت و ورزشگاه فتح‌الله‌زاده را یکصدا فریاد خواهد زد. روزی که دوستداران قهرمانی پاک در کنار وی خواهند بود... اما امیدواریم که آن بازگشت، روزی نباشد که چون گذشته فاجعه حذف تاریخی استقلال از آسیا با دیر ارسال کردن اسامی رخ دهد. فاجعه ای که امروز اکثر مسببین آن اتفاق بجای حذف از صحنه ورزش با سمتهایی بالاتر در استقلال حضور دارند!.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها