کد خبر: ۵۸۴۳۵
زمان انتشار: ۱۱:۴۶     ۱۳ خرداد ۱۳۹۱
آمریکا محدودیت‌های مربوط به معاملات تسلیحاتی با بحرین را لغو کرد با این امید که چنین سخاوتی زمینه حرف‌شنوی کامل این کشور از آمریکا را فراهم کند.
فارس، اندیشکده "فارن پالیسی این فوکس" می‌نویسد:  آمریکا در ماه جاری محدودیت‌های مربوط به فروش تسلیحات به ارتش بحرین را لغو کردو طبق گزارشات، امیدوار است تا پس از تعلیق معامله تسلیحاتی 53 میلیون دلاری خود با این کشور در سال 2011، بدین وسیله بتواند وجهه "سلمان بن حامد الخلیفه" را در بحرین، پس از سفر او به آمریکا،‌ بالا ببرد.

* در خانواده سلطنتی، تندروها از موقعیت بهتری برخوردار هستند

"تام مالینوفسکی"، مدیر سازمان دیدبان حقوق بشر در واشنگتن، که ماه گذشته هنگام مستند سازی اعتراضات در بحرین، توسط این کشور دستیر شد، ‌می‌گوید: "حکومت بحرین نمی‌خواست ولیعهد دست‌خالی به کشورش بازگردد؛ زیرا می‌خواستند قدرت وی در داخل کشور، افزایش پیدا کند. آنها امید زیادی به او داشتند اما او بدون اجازه پادشاه قادر به انجام کاری نبود؛ در حال حاضر نیز به نظر می‌رسد که در خانواده سلطنتی، تندروها از موقعیت بهتری برخوردار هستند." ولیعهد به‌تازگی از انجام بسیاری از وظایف رسمی خود محروم شده است اما، هنوز هم دیده می‌شود که وی به عنوان عضوی از خانواده سلطنتی، شدیدا مایل به همکاری سازنده با مخالفان و همین‌طور با آمریکا است.

*برادران احمد برای حمایت از احزاب سنی مخالف با گفتگو، علیه ولیعهد توطئه کردند

طبق اظهارات برخی از مفسران، مشکل اینجاست که صحبت کردن،‌ اغلب مواقع پس از خوردن یک وعده غذایی سنگین،‌ آخرین کاری است که شما به انجام آن تمایل پیدا می‌کنید. ظاهرا ولیعهد بر یک گروهک تندروی افراطی که توسط  خلیفه بن احمد، وزیر دفاع  و برادرش خالد بن احمد، وزیر دادگاه سلطنتی اداره می‌شود، غلبه کرده است. برادران احمد در بیرون کردن شاهزاده از سمتش در وزارت دفاع بحرین، توطئه کردند تا بدین ترتیب، از احزاب سنی که به گفتگوی با مخالفان راضی نمی‌شوند، پشتیبانی کنند.

*هدف اصلی آمریکا در فروش سلاح به بحرین، ایران است

از آنجایی که مثل همیشه، هدف از فروش این سلاح‌ها، ‌ایران در آن سوی خلیج فارس است، می‌توان گفت که آمریکا با انجام این کار مرتکب ریسک می‌شود (و یا حتی این قصد را دارد) تا خاندان سلطنتی بحرین را متوجه ستون پنجم‌های مشکوک ایران کرده تا این مسئله را مورد توجه جدی خود قرار دهند. البته درعمل، مخالفان را، به ویژه حزب الوفاق که به گفته واشنگتن قصد داشت تا با دولت بحرین وارد جنگ شود ، تضعیف می‌کند. به نظر می‌رسد، علیرغم آنکه حزب الوفاق در کسب امتیازات مهم از سوی دولت ناکام مانده‌است، اما بسیاری از اقدامات اعتراضی که حامیان و طرفداران رژیم از آن انتقاد می‌کنند، افزایش یافته است. محمد حسن، یک وبلاگ‌نویس، با تاسف اظهار می‌دارد: "مخالفان ذوق و شوق اولیه خود را از دست داده‌اند."

*از نظر آمریکا با مخالفان و معترضان باید با خشونت رفتار کرد

نباید فراموش کنیم که برادران احمد، آمریکا و ایران را به خاطر ترغیب و شوراندن معترضان در برهه‌ای از زمان، سرزنش می‌کنند. به گفته "جاستین جنگلر"، ‌ما به حکومت بحرین هشدار می‌دهیم که به موضوع معترضان و تظاهرکنندگان، ‌به جای آنکه به عنوان مسئله‌ای سیاسی بنگرند که از طریق اصلاحات وعده‌داده شده در قانون اساسی که در سال 2001 اعلام شد، حل شود، به عنوان مسئله‌ای امنیتی مورد توجه قرار دهند که تنها با اعمال فشار و خشونت حل خواهد شد. و با عدم شفاف‌سازی این موضوع که اهداف ایران در خلیج فارس و اصلاح‌طلبان بحرین در بستری مشترک قرار گرفته اند، درواقع بدون شک تبلیغات رسانه‌ها را آسان‌تر می‌کنیم. هرچند اگر ما در این خصوص شفاف‌سازی می‌کردیم، آنها نیز تلاش مضاعفی جهت بی‌اعتبار ساختن آمریکا در پیش می‌گرفتند.

*اوضاع معترضان در هفته گذشته علیرغم اقدامات آمریکا تغییری نکرده است

بخشش و سخاوت آمریکا در فروش سلاح به بحرین، می‌تواند تاحدودی در نظر بسیاری از فعالان مستاصل، مورد حمله قرارگرفته، شکنجه‌دیده، ناپدید شده وتحت بازداشت (هم شیعه و هم سنی) بحرینی، بزرگ جلوه کند. و آنچه که با توجه به بازگشت ولیعهد به بحرین،‌بر آمریکا تاثیرگذار است، ‌وضعیت خیابان‌هایی است که طبق گزارشات در مورد "بازداشت‌های دسته جمعی" و آخرین خلاصه خبری شبکه "فرانس 24" مبنی بر برخورد بین پلیس و تظاهرکنندگان در روستاهای استان شمالی بحرین که عمدتا شیعه هستند، تغییر چندانی نکرده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها