کد خبر: ۵۸۴۰۵
زمان انتشار: ۱۰:۵۹     ۱۳ خرداد ۱۳۹۱
شب گذشته مراسم یادبودی به مناسبت بیست و سومین سال رحلت رهبر کبیر انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در شهر استانبول برگزار شد.

فارس در ترکیه، شهر استانبول شب گذشته شاهد برگزاری مراسمی پرشور و معنوی در سالن اجتماعات "رنک" در محله فاتح بود. در این مراسم روحانی یاد و خاطره امام خمینی (ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران گرامی داشته شد. استقبال گسترده مردم استانبول از این مراسم و یاد و گرامیداشت امام خمینی (ره) جلب توجه می کرد.

این مراسم که تحت عنوان " امام خمینی (ره) و بیداری اسلامی" برگزار گردید با تلاوتی از آیات کلام اله مجید آغاز شد. سپس خانم چیدم توپچی اوغلو همسر شهید چتین توپچی اوغلو یکی از شهدای کشتی مرمره آبی، دکتر عبدالهی نماینده دانشگاه المصطفی در ترکیه، دکتر احمد کاککان نویسنده و محقق و محمد نجیب از مسئولان حزب سعادت در این مراسم که مصادف با بیست و سومین سالگرد رحلت امام خمینی (ره) و بیداری اسلامی در جهان اسلام  شده بود، به عنوان سخنران به سخنرانی پرداختند.

خانم چیدم توپچی اوغلو در سخنرانی خود در توصیف امام خمینی (ره) از ایشان به عنوان رهبر فراموش نشدنی جهان اسلام یاد کرد و از حاضرین در این مراسم درخواست نمود تا همگی راه امام را ادامه دهند که این درخواست با پاسخ پرشور و مثبت حاضرین همراه بود. همسر شهید توپچی اوغلو در ادامه گفت که در این صورت بدانید که پیروزی با اسلام است و طاغوت شکست خواهد خورد.

دکتر عبدالهی نماینده دانشگاه المصطفی در ترکیه نیز در سخنرانی خود گفت: خداوند متعال حب بندگان مورد علاقه خود را در قلب مومنین جای می دهد. امام خمینی (ره) نیز یکی از این بندگان بود و توانست قلوب مسلمین را فتح کند. وی در راه خدا از هیچکس نهراسید و از دشمنان ابایی نداشت. وی نه تنها عالم، بلکه عارف و دانشمند عصر خویش بود. تنها دغدغه ایشان رضای خدا و عزت امت اسلام بود. وی با شخصیت چند بعدی خود انسانی کامل بود. علاقه ای به شهرت نداشت همه عالم را محضر خدا می دانست. شاگرد ارزشمند امام، شهید مطهری در تعریف امام چنین می گوید: امام خمینی امامی است که به خدای خود پایبند، به هدف خود معتقد بوده و از راه خویش بازنگشته و به امت خود صادق است. هیچ قدرتی نمی تواند ایشان را از اهداف خود منصرف کند. ایشان حسب فرمایش امام علی (ع) امت را به قرار گرفتن در مقابل ظالم و دفاع از مظلومین دعوت کرد و خود ایشان قبل از همه به این دعوت عمل نمود. به گفته ایشان کسانی مانند مارکس که با ظلم مقابله کردند زود فراموش می شوند، ولی کسانی که برای رضای خدا با ظلم مبارزه می کنند ابدی می شوند. امام خمینی (ره) با پیوند دادن ولایت به امامت آینده امت اسلام را تضمین نمود. امام خمینی (ره) ارتباط مرجع و مقلد، امام و امت را گسترش داد. فرق امام خمینی (ره) با دیگر علمای اسلام در این است که دیگر علما مردم را به قیام و حرکت دعوت می کردند، اما امام خمینی (ره) ابتدا خود قیام کرد و نیمی از این راه را به تنهایی پیمود...

دکتر عبدالهی سخنان خود را چنین ادامه داد: می دانید امام خمینی (ره) چکارها کرد؟ اول، اسلام را احیاء کرد. دوم، اسلام را وارد زندگی انسان ها کرد. سوم، در مقابل استکبار به اسلام و امت اسلام عزت بخشید. چهارم، به مسلمانان آگاهی و لذت یک امت بودن را شناساند. پنجم، دولتی متکی به نظام اسلامی بنیان نهاد. ششم، در دنیا بیداری اسلامی را آغاز کرد. هفتم، به جهانیان ثابت کرد که روحیه انقلابی که تا به آن روز در انحصار چپگرایان بود، در بطن اسلام نهفته است. هشتم، با ایجاد طراوت و تازگی در فقه شیعه ابعاد دولت و حکومت این فقه را تبیین نمود. با شکستن تابوی ضرورت زندگی تجمل گرایانه و لوکس دولتمردان که تا به آن روز مورد اعتقاد همگان بود، ثابت کرد که انسان های ساده زیست هم می توانند قلوب همگان را فتح کنند. نهم، به بشریت اعتماد به نفس را بازگرداند. دهم، برای اولین بار به عنوان یک عالم مسلمان فریاد زد که نه شرقی نه غربی، اسلام تنها راه رهایی. یازدهم، از اصول خود هرگز عقب نشینی نکرد و با سرنگون سازی قوی ترین ژاندارم منطقه و رژیم سلطنتی، دولت جمهوری اسلامی را بنا نهاد.

سخنران دیگر این مراسم احمد کالکان نیز اظهار داشت که امام خمینی (ره) معلم واقعی وی بوده و ایشان بت های زمانه را سرنگون ساخته و رژیم شاه را ساقط کرده و برخلاف تصور برخی محافل که فکر می کردند در قرن بیستم انقلاب نمی شود، انقلاب اسلامی را به پیروزی رسانیده است.

وی در ادامه گفت که متاسفانه در دوران معاصر دیگر شاهد ظهور سید قطب ها و امام خمینی ها نیستیم. کالکان تصریح کرد: مسلمان شیعه نیست، ولی امام خمینی (ره) سلطان قلب وی است. چونکه امام خمینی (ره) در عمل برادری و اخوت اسلامی را پیاده کرده و نه تنها امت مذهب خود بلکه امام امت اسلام شده است. امام خمینی (ره) باعث تقویت امید در میان مسلمانان شد. امام رهبر مستضعفان و پابرهنگان شد، به مسلمانان یاد داد که در مقابل آمریکا خم نشده و قد قامت کنند. امام خمینی (ره) به ما یاد داد که بگوییم "مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل". روزی که در مقابل هتل محل اقامتم شاهد به آتش کشیده شدن پرچم آمریکا بودم، لذتی که در آن لحظات بردم را مدیون امام خمینی (ره) هستم. فتوای سلمان رشدی مرتد نیز نام وی را در قلب ها حک کرد. هیچکس نتوانست چیزی را به ایشان تحمیل کند، برعکس ایشان بودند که برای دنیا تکلیف تعیین کردند و دنیا نیز دنباله روی ایشان بودند. چونکه ایشان بنده خاص خدا بودند.

آقای محمد نجیب از مسئولین حزب سعادت ترکیه نیز در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه امام خمینی (ره) توانست امت اسلام را بیدار کرده و نمونه کاملی از یک رهبر مسلمان به جهان ارائه کند، در ادامه خاطرنشان کرد که امروز برای رهایی مسمانان از یوغ ظلم باید راه امام دنبال شود.

تهیه کننده: اسماعیل بندی داریان

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها