استاد حوزه ودانشگاه بر لزوم ایجاد فضای ارزشی با پدافند فرهنگی در دانشگاهها تاکید کرد و گفت: تا پدافند فرهنگی در دانشگاهها صورت نگیرد به هیچ وجه امکان فضاسازی ارزشی در دانشگاهها وجود نخواهد داشت.
به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید احمد علم الهدی در ششمین نشست معاونان فرهنگی دانشگاههای سراسر کشور و نمایندگان وزیر در هیات های نظارت بر تشکل های اسلامی دانشگاههای کشور گفت: در توسعه تولید ملی نقطه اول توسعه در نیروی انسانی است و شاید این تعبیر که مقام معظم رهبری فرمودند سال تولید ملی حمایت از کار و سرمایه ایرانی، نظرشان در عنوان تولید، توسعه نیروی انسانی بود.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری عنایت خاصی داشتند که در حمایت از کار و سرمایه ایرانی، ایرانی بودن را به آن اضافه کردند.
نیروسازی مهمترین گام در توسعه ملی
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در تولید و حمایت از سرمایه اولویت با نیروی انسانی است خاطر نشان کرد: زمامدار تامین نیروی انسانی، مراکز آموزش عالی در همه حوزهها و زمینهها است اگر بتوانیم در این زمینه نیروسازی کنیم در جهت توسعه تولید ملی موثرترین گام را برداشتیم.
وی افزود: نیروسازی دندانه اول چرخ برای نظام و جامعه به حساب می آید، یعنی در بستر زندگانی اجتماعی در یک نظام و جامعه ولایی نیروسازی شود، طبیعی است نیرویی که در این جهت ساخته می شود هنگامی در تولید ملی دارای اثر خواهد بود که با ویژگی ها و خصوصیات ارزشی جامعه کاملا پرورش پیدا کند.
علم الهدی یادآورشد: اگر در فضای ارزشی دینی نظام پرورش پیدا نکرد در جهت علمی و فناوری ممکن است این نیرو ساخته شود اما به درد تولید ملی نمی خورد و نمی تواند در این عرصه اثرگذار باشد.
حاصل مغزمتفکر ایرانی در اختیار دشمنان اسلام
وی افزود: امروز ما در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا مغزهای متفکردر جهت توسعه تولید و توسعه شخصیت اقتصادی آن جامعه داریم که آنها ایرانی الاصل هستند نه تنها ایرانی الاصل، بلکه پرورش یافته در بستر سرمایه های ملی این مردمند و نتیجه و کاربرد امروزشان برای دشمنان مردم و اسلام اثر گذار است.
تربیت نیروی ولایی برعهده معاونت فرهنگی
امام جمعه مشهد خطاب به معاونان فرهنگی دانشگاهها گفت: اگر ما نتوانیم نیرویی را با ویژگی های ارزشی و با خصوصیات اخلاقی و اعتقادی متناسب با نظام ولایی خودمان پرورش دهیم این نیرو در تولید ملی موثر نخواهد بود و رسالت اصلی این نیرو در درجه اول بر عهده معاونت فرهنگی است که سیاستگذار حوزه آموزش عالی کشور است.
برداشت های اجتماعی از فرهنگ و هنر غلط است
وی با بیان اینکه مدیران فرهنگی حافظان حدودالله هستند یادآورشد: فرهنگ مجموعه ارزشهاست، متاسفانه هم در برداشتهای اجتماعی ما امروز این برداشت اشتباه وجود دارد و هم در سیاستگذاری و عنوان گذاری های ادبیات ما، این اشتباه موجود است که مساله فرهنگ و هنر را یک جریان ممزوج آمیخته با یکدیگر حساب می کنیم.
علم الهدی افزود: ارتباط هنر و فرهنگ به اندازه ارتباط علم و فرهنگ است، هنر در کنار علم است، علم عبارتست از جریان پرورش دهنده فکر و اندیشه و جهت دهنده به تفکر و هنر عبارتست از جریان پرورش دهنده احساس و عاطفه و جهت دهنده به احساس.
وی افزود: نقش علم در فکر است و نقش هنر در احساس به همان میزان که علم در استخدام فرهنگ در می آید و ابزار برای فرهنگ می شود به همان اندازه هنر ابزار برای فرهنگ است و از مقوله فرهنگ نیست همانگونه که علم از مقوله فرهنگ نیست.
فرهنگ توده ارزش هاست
استاد حوزه و دانشگاه افزود: اینها ابزاری هستند در استخدام فرهنگ، اینکه بخواهیم هنر را با فرهنگ ممزوج کنیم درست نیست. در تمام تعاریف، فرهنگ را توده ارزشها دانسته اند.
وی افزود: در جامعه دینی ما ارزشها باید دینی باشد و مسئول فرهنگی و مدیر فرهنگی یعنی مدیر اجرایی ارزشها در جامعه یا در نهادی که عنوان فرهنگی دارد. این نکته تمایز متدین از بی دین، مومن از فاسد، جامعه دینی از غیر دینی است؛ این ارزشها باید در آموزش عالی به عنوان محیط نیروسازی حرکت اولیه توسعه تولید ملی حاکم شود.
فرهنگ دانشگاه، جریانی خاص
وی با بیان اینکه درباره اجرای این برنامه باید تذکری دهم، خاطرنشان کرد: جریان فرهنگ در محیط دانشگاه یک جریان خاصی است و فرهنگ از مقوله تربیت پرورش و اجرای بعضی معارف دینی در دانشگاه جداست.
دانشگاه جایی نیست که بشود دانشجو را تربیت کرد
استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: ضمن اینکه مفهوم تربیت با فرهنگ فرق دارد اصلا فضای دانشگاه و موقعیت دانشگاه برای دانشجو یک موقعیت تربیتی و پرورشی نیست، جای تربیت پرورشگاه است. دانشگاه دختر و پسر جوان درس می خوانند و جایی نیست که بشود اینها را تربیت کرد و پرورش داد .
محیط دانشگاه پذیرنده تربیت نیست
علم الهدی افزود: اینکه ما برنامه های فرهنگی را در قالب برنامه های تربیتی در دانشگاه اجرا کنیم اشتباه است. محیط دانشگاه زمینه پذیرش تربیت نیست بلکه جوان را در این شرایط به مقاومت در برابر القائات تربیتی به عنوان جریان فرهنگی قرار می دهد.
وی با بیان اینکه فرهنگ با ابزار آموزش هم قابل اجرا نیست افزود: آموزش یک جریان جبری است در محیط دانشگاه اجرا می شود دانشجو در مقام رسیدن به یک نقطه و مرتبه خاصی در مقطع تحصیلی به صورت تلخکامی مسیر آموزش را طی می کند و برنامه های آموزشی را می گذراند.پس مقوله آموزش هم فرهنگ نیست.
فرهنگ با فضاسازی فرهنگی ایجاد می شود
امام جمعه مشهد افزود: فرهنگ نه با جریان تربیت قابل اجراست نه با تعلیم نه با تلقین ها و مراسم، تنها نکته ای که می تواند مجری فرهنگ در دانشگاه باشد مساله فضاسازی فرهنگ که همان فضاسازی ارزشی در دانشگاه است.
وی ادامه داد: باید دین در محیط دانشگاهی ارزش قرار گیرد، در دوران دفاع مقدس در محیط دانشگاهی ما مساله حضور در دفاع مقدس و رفتن جبهه به عنوان ارزش مطرح بود و حتی گاهی اوقات افرادی که خیلی به مبانی ما اعتقادی نداشتند به خاطر حاکمیت فضای ارزشی دفاع مقدس، آماده رفتن به جبهه بوده و مراجعه می کردند.
خلاء دانشگاه ها، فضای ارزشی
وی با بیان اینکه امروز خلا بزرگ دانشگاه فضاهای ارزشی یا فضاسازی برای ارزشهای دینی در جامعه است افزود: به عنوان مثال به دختر بی حجاب دهها تذکر دهید صدها برنامه فرهنگی بگذارید این دختر با حجاب نمی شود اما اگر احساس کرد در محیط دانشگاه به عنوان بی حجاب ضد ارزش است به خودی خود حجاب را رعایت می کند.
ایجاد فضای ارزشی با پدافند فرهنگی
علم الهدی افزود: مهم این است که برای ارزشها فضا بسازیم در این مسیر ابتدا نیاز به یک پدافند فرهنگی در محیط دانشگاه است که مجری این پدافند باید فردی به غیر از مسئول فرهنگی دانشگاه باشد، چون اگر مسئول فرهنگی در محیط فرهنگی وارد حوزه اجرائیات و برخورد شود در فضاسازی فرهنگی ارزشها موفق نخواهد شد.
وی یادآورشد: در محیط دانشگاه پدافند باید به وسیله جریان دیگری مثل حراست صورت گیرد و در دانشگاه اگر پدافند فرهنگی نشود فضاسازی ارزشها ممکن نیست؛مشکلی که ما داریم این است که تمام مسائل به عهده جریان معاونت فرهنگی بوده و این اشتباه بزرگی است که وقتی بنا شد پدافند را معاونت فرهنگی انجام دهد در برنامه ریزی و اجرا یقینا در برنامه ریزی ارزشها موفق نخواهد بود.
امام جمعه مشهد ادامه داد: در زمان هاشمی گلپایگانی که مدتی وزیر علوم بودند گفت مشکل ما در دانشگاهها این است که مسئول فرهنگی معلوم نیست کیست. آن زمان دانشگاه معاونت فرهنگی نداشت. آیا مسئول فرهنگی جریان مدیریت دانشگاه است یا نهاد رهبری ؟گفتم مشکل دانشگاه اعتقاد شماست اینکه عقیده دارید باید جریان فرهنگ یک مسئول داشته باشد اشتباه است.
فضاسازی فرهنگی با کمک تمام مسئولان
وی افزود: فرهنگ در یک حوزه با یک مسئول در یک دانشگاه قابل اجرا نیست. جریان فرهنگ دانشگاه به عنوان حوزه فضاسازی برای ارزشها جریانی است که باید همه مسئولیت ها در آن دخالت داشته باشند و همه عناصر کارگزار دانشگاه چه در حوزه مدیریت چه در حوزه آموزش بایستی در آن دخالت کنند والا اگر مسئولیت بر عهده یک نفر یا یک حوزه بگذارید موفق نمی شود. چون در اولین برخورد مسئول با یک جریان ضد ارزشی موقعیت سازندگی خودش را در محیط دانشگاه از دست می دهد و نمی تواند فرهنگ ساز باشد.
علم الهدی ادامه داد: پدافند فرهنگی باید در حوزه و مسئولیت دیگری دیده شود و تا پدافند فرهنگی صورت نگیرد به هیچ وجه امکان فضاسازی ارزشی در دانشگاه وجود ندارد.
دانشگاه محل آزادی اندیشه، نه آزادی عمل
وی تصریح کرد: ما نباید فراموش کنیم دانشگاه جای تضارب افکار و اندیشه است اما جای آزادی عملی نیست. در دانشگاه اندیشه آزاد است نه عمل. اگر در دانشگاه فکر و حرف محدود شد، دانشگاه پویایی خود را از دست می دهد و دانشگاه رشد نخواهد داشت.
امام جمعه مشهد افزود: دانشگاه محیط آزادی عمل نیست اگر اینگونه بود دزد می توانست در دانشگاه دزدی کند و جانی می توانست آدم بکشد .
وی ادامه داد: جریان انتظامی امنیتی دانشگاه باید مسئولیت کامل پدافند فرهنگی را با پیشگیری از عمل به عهده بگیرد .
حرف اول درفضا سازی فرهنگی استاد است
علم الهدی افزود: در فضاسازی ارزشی و فرهنگی حرف اول را استاد می زند نه دانشجو و فاصله فرهنگی تقصیر اساتید است نه دانشجو.
دانشجو معصوم ترین موجود دانشگاه
وی ادامه داد: دانشجو در محیط دانشگاه معصوم ترین موجود است. مشکل را ما با اساتید داریم. مشکل از اینجا شروع می شود که وقتی در کلاس یک دختر بی حجاب از استاد مساله بپرسد وقتی آرایش کرده با تبسم لبخند و خوش و بش و تشویق استاد روبرو می شود و در کنار او یک خواهر با حجاب عفیفه چادری اگر بخواهد همان مساله را بپرسد با گرفتگی ابروان استاد روبرو می شود.
شروع فضا سازی ارزشی از اساتید
امام جمعه مشهد ادامه داد: این حرکت و برخورد از یک استاد در محیط کلاس درس در دانشگاه ارزشگذار است و ضد ارزش دین را ارزشگذاری می کند. این است که فضاسازی ارزشی دانشگاه به هم می خورد و لذا مساله فضاسازی را باید از اساتید شروع کرد نه دانشجویان.
مفاسد اخلاقی دانشگاه زیر سر اساتید
وی تاکید کرد: نه در مسائل سیاسی اجتماعی دانشجو مقصر است نه در مسائل فرهنگی. حرکت های ناهنجار سیاسی اجتماعی که در محیط دانشگاه بوسیله دانشجو صورت می گیرد وقتی که پیگیری می شود میبینید پشتش اساتیدند. مسائل فساد اخلاقی هم همین است.مفاسد اخلاقی دانشگاه هم زیر سر اساتید است.
تحقق وزارت علوم اسلامی در زمان دکتر دانشجو
وی با تشکر از اقدامات وزیر علوم در اسلامی کردن دانشگاهها گفت: من دعاگوی دکتر دانشجو هستم چراکه ما وزارت علوم اسلامی را در دوران وزارت کنونی وی لمس کردیم با این استقامت و مقاومتی که ایشان در مسائل ارزشی دارند زمینه خوبی برای فضاسازی ارزشی شده است.
استفاده از امتیاز فرهنگی ارتقاء توسط آدم ضد ارزش
علم الهدی افزود: اینکه چند امتیاز برای ارتقا و ترفیع اساتید در زمینه فرهنگی گذاشته شده است واقعا سرمایه ارزشمندی است منتها در این جلسات و شوراها این مسائل به تعبیر عوامانه مالی می شود و این امتیاز را به همه می دهند یک آدم کثیف ضد ارزش و ضد فرهنگ هم این را می گیرد.
وی با بیان اینکه اشکال در اجرا است ادامه داد: ولی این یک سرمایه خوبی است که معاونین فرهنگی می توانند از آن بهره برداری کنند و این امتیاز را به هر کسی ندهند.
وی یادآورشد: باید از این استاد در عرصه فرهنگی کار بخواهیم و بهترین کار این است که این استاد یک ارزش گذار باشد. از محیط کلاس شروع کند تا دانشگاه. اگر در این جهت در تربیت نیروی انسانی موفق نباشیم دندانه اول تولید ملی کند می شود دندانه اول که کند شد بقیه دندانه ها کارکردنش فایده ندارد. در راستای شعار سال که رهبری تعیین فرمودند نقش موثر و عمده را معاونین فرهنگی دارند.