کد خبر: ۵۷۲۵۵
زمان انتشار: ۱۸:۱۲     ۰۷ خرداد ۱۳۹۱
خبرگزاری AFPnews.com در مقاله دیروز خود با اشاره به سفر این مقام امریکایی به اسرائیل بار دیگر این واقعیت عریان را بازگو کرد که امریکا در درجه اول خود را متعهد به امنیت اسرائیل می داند. این مسئله، ناگزیر باعث شده تا ابعاد مختلف سیاست خارجی ایالات متحده در رابطه تنگاتنگ با خواست و اراده سردمداران رژیم صهیونیستی قرار بگیرد.

سرویس بین الملل پایگاه 598 - نحوه استدلال و منطق خدشه ناپذیر هیئت ایرانی به ریاست آقای جلیلی، و همچنین مفاد مورد بحث از جانب ایران، اعضای طرف مذاکره در نشست بغداد را به چالش کشید. با این وجود، به دلیل عدم شفافیت قدرت های 5+1 در هدف خود از گفتگوها نتیجه مذاکرات برای اینان موفقیت و پیروزی چندانی در پی نداشت. سفر وندی شرمن -رئیس هیئت امریکایی- به اسرائیل، که بلافاصله پس از پایان نشست عراق صورت پذیرفت، گویای این مطلب است. نحوه استقبال گروه 5+1 بالاخص امریکا از پیشنهادات ایران و چگونگی پاسخگویی آنها به منطق جمهوری اسلامی در استفاده از حق قانونی ایران به عنوان یکی از اعضای آژانس، مبین این واقعیت است که غرب نه برای نتیجه گیری عقلایی، که صرفا برای رسیدن به اهداف خود در منع ایران از پیشرفت های هسته ای در این مذاکرات و مذاکرات مشابه شرکت می کند.

خبرگزاری AFPnews.com در مقاله دیروز خود با اشاره به سفر این مقام امریکایی به اسرائیل بار دیگر این واقعیت عریان را بازگو کرد که امریکا در درجه اول خود را متعهد به امنیت اسرائیل می داند. این مسئله، ناگزیر باعث شده تا ابعاد مختلف سیاست خارجی ایالات متحده در رابطه تنگاتنگ با خواست و اراده سردمداران رژیم صهیونیستی قرار بگیرد. حتی در مقاطعی تضاد سیاست ها و منافع امریکا و رژیم اسرائیل باعث بروز تنش هایی هرچند خفیف بین این کشور شده است که نمونه ی آن را در ماه های اخیر در خصوص اصرار اسرائیل برای حمله به ایران و عدم پذیرش آن از سوی امریکا شاهد بودیم؛ تنش پنهانی که هنوز هم ادامه دارد.

خبرگزاری AFPnews.com در این باره اینگونه می نویسد:

رئیس هیئت نمایندگی ایالات متحده درنشست بغداد در خصوص مذاکرات هسته ای ایران، که غیر از هماهنگی برای نشست بعدی دستاورد چندانی نداشت، روز جمعه وارد اسرائیل شد تا به مقامات این کشور گزارش بدهد.

دیدار اخیر وندی شرمن از اسرائیل، تازه ترین نشست بین اسرائیل و ایالات متحده درخصوص برنامه هسته ای ایران محسوب می شود.گفتنی است تهران برنامه ی هسته ای خود را کاملا صلح آمیز می داند در حالیکه قسمت اعظم جامعه بین الملل، این ادعای ایران را صرفا پوششی برای تلاش های ایران در کسب سلاح های اتمی قلمداد می کند.

مقامات امریکا از بیان هدف ملاقات وندی شرمن با دولتمردان اسرائیل طفره می روند اما واضح است که این سفر برای گزارش دادن به اسرائیل صورت گرفته؛ زیرا دولت اسرائیل درباره ی بازدارنده بودن گفتگوهای بغداد نسبت به دستیابی ایران به بمب اتم بسیار بدبین است.

نشست دو روزه در پایتخت عراق شاهد اختلافات عمیقی بود که بر سر مسائل کلیدی طی یک دهه بن بست برنامه ایران نمود پیدا کرده بودند. تنها نتیجه ملموس این نشست، برنامه ریزی برای نشست دیگری در مسکو در 18 و 19 ماه ژوئن بود.

دولت اسرائیل، تنها قدرت اعلام نشده اتمی در خاورمینه، می داند که در صورت هسته ای شدن دشمن دیرین خود [ایران] تمام وجودش به مخاطره می افتد. اسرائیل نیز مانند واشنگتن از بمباران پایگاه های هسته ای ایران خودداری می کند.

وزارت امور خارجه امریکا در بیانیه ای اعلام کرد ”این ملاقات برای پاره ای مشاوره ها در خصوص مسائل دو جانبه و منطقه ای در رده ی مقامات ارشد و برای تاکید دوباره بر تعهد خدشه ناپذیر امریکا درمورد امنیت اسرائیل صورت گرفت."

کورت هویر، سخنگوی سفارت ایالات متحده در اسرائیل در جواب این سوال که شرمن با چه کسانی ملاقات خواهد داشت،گفت: ”من از برنامه ی ایشان اطلاعی ندارم."

البته رادیو اسرائیل اعلام کرد شرمن برای ادای گزارش نشست بغداد با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، دیدار خواهد کرد؛ نشست بغداد به گفته ی قدرت های شرکت کننده در آن با اختلافات قابل توجهی با ایران پایان یافت اما براینشست بعدی در ماه آینده در مسکو توافق به عمل آمد.

در صورت دستیابی ایران به بمب اتم، اسرائیل خود را هدف شماره یک او می داند و نسبت به کارآمد بودن دیپلماسی در این زمینه به شدت بدبین است.

پیش بینی می شود آژانس انرژی هسته ای در روز جمعه در وین آخرین پیشرفت های ایران درخصوص فعالیت های هسته ای خود را در گزارشی بیان کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها