کد خبر: ۵۶۹۳۲
زمان انتشار: ۱۰:۲۵     ۰۶ خرداد ۱۳۹۱

رييس كل بانك مركزي در خصوص قيمت سكه ابراز عقيده كرد: هنوز به قيمت‌هاي واقعي نرسيده‌ايم و بايد قيمت‌ها كاهش پيدا كند.

به گزارش خبرنگار بانك و بيمه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمود بهمني در بيست‌ودومين همايش سالانه سياست‌هاي پولي و ارزي با عنوان نظارت بانكي و سياست‌هاي احتياطي گفت: سال گذشته سال پرفراز‌و نشيبي در اقتصاد جهاني و ايران بود. در اقتصاد جهاني بحران بدهي‌هاي غرب به ويژه آمريكا و برخي كشور‌هاي عضو اتحاديه اروپا و نااطميناني به يورو و سقوط برخي شاخص‌هاي اقتصادي اين منطقه سرمايه‌ها را به سمت بازار طلا سوق داد و قيمت انس جهاني طلا بالا رفت.

وي افزود: از ديگر تحولات اقتصادي فشار بر كاهش نرخ سود در سال گذشته را داشتيم كه ما در سه مرحله مسائل را در شوراي پول و اعتبار مطرح كرديم و در دي‌ماه سال گذشته به اين نتيجه رسيديم كه نرخ سود مناطق سيستم بانكي را كه 12.5 درصد بود، افزايش دهيم.

وي با بيان اين‌كه نرخ تورم در پايان سال گذشته به 21.5 درصد رسيد، گفت: با توجه به افزايش نرخ تورم شرايط ايجاب مي‌كرد كه با در نظر گرفتن قانون ربا و حفظ ارزش پول و ايجاد تعادل در پرداخت‌ها اين نرخ سود افزايش يابد. لذا مقرر شد تا نقدينگي را كه حدود 100 هزار ميليارد بود از طريق اوراق مشاركت جمع‌آوري كنيم.

بهمني افزود: اين عامل باعث شد افزايش نرخ سود سپرده نقدينگي را كه به 25.2 درصد در پايان سال 89 رسيده بود و پيش‌بيني مي‌شد به 30 درصد هم برسد، در همان سطح 21.5 درصد داشته باشيم و اين كار از طريق سپرده‌هاي كوتاه‌مدت و بلند‌مدت و فروش اوراق مشاركت انجام شد.

وي افزود: هم‌چنين 9 ميليون و 600 هزار سكه كه حدود 570 هزار ميليارد تومان نقدينگي را جذب كرد، جمع‌آوري و بلوكه كرديم و اين عوامل و سياست‌ها بالاخره منجر به اين شد كه نقدينگي و تورم را كه مي‌‌توانست به 52 درصد برسد تا 19.4 درصد تقليل دهيم، لذا رشد نقدينگي در پايان سال 90، 19.4 بسته شد كه كمك كرد به نرخ تورم 21.5 درصد برسيم.

وي گفت: ما از داشتن 21.5 درصد نرخ تورم خوشحال نيستيم، اما گاهي اوقات با توجه به شرايط كه در آن قرار داريم، بهترين حالتي بود كه توانستيم كسب كنيم.

بهمني با اشاره به پيش‌فروش سكه طلا در سال گذشته گفت: وقتي ما نزديك به 10 ميليون قطعه سكه در بازار تزريق كرديم، مي‌دانستيم كه حتما قيمت طلا را مي‌توانيم تا حدود زيادي به نرخ جهاني آن برسانيم. بنابراين اين سياست به كاهش نرخ طلا كمك كرد، اما از سوي ديگر از آنجايي كه نرخ سكه پايين آمد، براي كساني كه سكه پيش‌خريد كرده بودند، گواهي سپرده با نرخ سود 24 درصد در نظر گرفتيم و اين امر باعث شد كه نزديك به سه ميليون قطعه سكه جايگزين اوراق بشود و اين امر باعث شد كه بازار را تعديل و كنترل كنيم.

وي ابراز عقيده كرد كه هنوز به قيمت‌هاي واقعي نرسيده‌ايم و بايد قيمت‌ها كاهش پيدا كند، اما برخي اوقات يكسري مسائل سياسي و يا سخنراني 30 تا 50 هزار تومان قيمت سكه را افزايش مي‌دهد، در حالي كه قيمت ذاتي يك كالا نبايد با يك صحبت بالا برود، بنابراين با تمهيداتي تلاش مي‌كنيم اين قيمت‌ها به حالت‌هاي اوليه‌ي خود برگردد.

بهمني با بيان اين‌كه علاقه‌اي به بالا‌رفتن نرخ سود ندارم، گفت: بالا‌رفتن نرخ سود براي توليد‌كنندگان ما خوب نيست، لذا براي كنترل شرايط سه‌شنبه هفته‌ي گذشته به اين نتيجه رسيديم كه دو درصد سود تسهيلات صادرات و يك درصد بخش ارزي را كاهش دهيم كه اگر بتوانيم تورم را كنترل كنيم، اين امر ادامه مي‌يابد، اما با توجه به شرايط صلاح نمي‌دانيم كه فعلا اين كاهش بيشتر صورت بگيرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها