کد خبر: ۵۶۸۸۶
زمان انتشار: ۰۲:۰۴     ۰۶ خرداد ۱۳۹۱
كشورهاي عضو گروه موسوم به 1+5 (آمريكا، روسيه، چين، فرانسه، انگليس و آلمان) واكنش هاي متفاوتي به مذاكرات 2 روزه بغداد نشان دادند.
وزارت خارجه روسيه ديروز با انتشار بيانيه اي، نشست بغداد را مثبت و سازنده خواند و اعلام كرد: اين نشست راه را براي ادامه مذاكرات هموار كرد.
در بيانيه وزارت امور خارجه روسيه آمده است: اعضاي گروه 1+5 در نشست بغداد آمادگي خود را براي بررسي جامع راه هاي حل و فصل سياسي برنامه هسته اي ايران با رويكرد فراهم آوردن زمينه اثبات صلح آميز بودن اين برنامه به جامعه جهاني و اعتمادآفريني در اين خصوص اعلام كرد.
در اين بيانيه تاكيد شده است: هر چند در نشست بغداد اختلاف نظرهايي ميان اعضاي گروه 1+5 و ايران وجود داشت، ولي در مجموع مذاكرات در محيط سازنده و كاري برگزار شد.
در بيانيه وزارت امور خارجه روسيه از اعلام آمادگي طرف هاي مذاكره در بغداد براي يافتن راهكارهاي قابل قبول و توافق براي برگزاري دور بعدي نشست در مسكو در روزهاي 29 و 30 خرداد ماه جاري به عنوان مصاديق مثبت بودن نشست بغداد ياد شده است.
در بيانيه خاطر نشان شده است: در نشست بغداد رايزني هاي سه جانبه ميان نمايندگان ايران، روسيه و چين نيز به عمل آمد. در بيانيه همچنين از ميزباني خوب دولت عراق براي برپايي نشست ايران و گروه 1+5 تقدير شده است.
به گزارش خبرگزاري رويترز هيلاري كلينتون، وزير امور خارجه آمريكا نيز دراين باره مدعي شد كه كشورش در تلاش است تا در عين حفظ فشار بر ايران، در مذاكرات ژوئن اختلافات هسته اي خود با ايران را كاهش دهد.
وي افزود: «همان طور كه در مسير گفتگوها حركت مي كنيم، همچنان فشارها را به عنوان جزئي از رويكرد دو بخشي خود ادامه خواهيم داد. تمام تحريم ها بر سر جاي خود خواهد ماند و در اين مدت سعي در حركت رو به جلو داريم.»
«ويليام هيگ» وزير امور خارجه انگليس هم ضمن اشاره به برخي اختلافات ميان ايران و 1+5 گفت: 1+5 آماده برداشتن گام هاي ملموس براي اعتمادسازي است.
وي افزود: شش كشور، متحد و آماده هستند تا گام هاي ملموسي براي اعتمادسازي بردارند. در راستاي اقدامات متقابل، رويكرد گام به گامي كه در استانبول بر سر آن توافق شد، ما به طور مفصل اين گام ها را مشخص كرده ايم و اميدواريم ايران اين گام ها را بردارد ما پاسخ آن را بدهيم. ما همچنان منتظر ايران هستيم تا به طور كامل در اين خصوص تعامل كند.
وزير امور خارجه فرانسه نيز اظهارات همتاي انگليسي خود را تكرار كرد و گفت:1+5 خواستار گام هاي عملي از سوي تهران براي حل ديپلماتيك برنامه هسته اي اش است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها