کد خبر: ۵۶۸۴۶
زمان انتشار: ۱۵:۲۵     ۰۵ خرداد ۱۳۹۱
تاکید رئیس جمهوری سوریه بر موفقیت کشورش در عبور از فشارها و تهدیدها، تعیین رئیس پارلمان جدید سوریه و عمیق شدن شکاف در بین مخالفان خارج نشین نظام سوریه از مهمترین تحولات 24 ساعته اخیر این کشور به شمار می رود

به گزارش فارس، رئیس جمهوری سوریه پس از دریافت پیام و دعوتنامه رئیس جمهوری ایران برای سفر به تهران به منظور شرکت در اجلاس سران جنبش عدم تعهد تاکید کرد که سوریه موفق شده است از فشارها و تهدیدها عبور کند.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) با اعلام این خبر نوشت: این پیام را رضا تقی‌پور فرستاده شخصی احمدی‌نژاد و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران تسلیم بشار اسد کرد.

سانا نوشت: بشار اسد در این دیدار تاکید کرد که سوریه توانست از فشارها و تهدیدهایی که چند سالی است دچار آن شده عبور کند.

به گفته بشار اسد، سوریه قادر است با پایداری مردم و اتحاد و تمسک آنان به اسقلالشان از بحران کنونی نیز خارج شود.

در این دیدار که سفیر ایران در دمشق نیز رضا تقی پور را همراهی می‌کرد، درباره اوضاع سوریه گفت‌وگو شد.

تقی پور در این دیدار تاکید کرد آنچه سوریه دچار آن شده است، در چارچوب طراحی گسترده‌ای است که همه منطقه را هدف گرفته است.

سانا اعلام کرد که فرستاده رئیس جمهوری ایران بر ثبات موضع کشورش در حمایت از ملت سوریه در مقابله با شرایط استثنایی که با آن روبه‌روست، تاکید کرد.

شانزدهمین نشست سران جنبش عدم تعهد از پنجم تا دهم شهریور در تهران برگزار و ریاست این جنبش به مدت سه سال به جمهوری اسلامی ایران واگذار می شود.

 

*  وزارت خارجه سوریه: مردم را تهدید کردند اما حضور در انتخابات گسترده بود

در همین حال، وزارت خارجه سوریه با انتشار سندی درباره انتخابات پارلمانی، حضور مردم را بر خلاف تهدید عناصر مسلح گسترده اعلام و آن را تجربه‌ای جدید توصیف کرد.

به گزارش سانا، وزارت خارجه این کشور با انتشار سندی درباره انتخابات پارلمانی اخیر این کشور، آن را از لحاظ رعایت حقوق بشر، تعهدات بین‌المللی سوریه و نقش انتخابات در اصلاحات فراگیر ملی تجربه‌ای جدید خواند.

سانا افزود: وزارت خارجه در این سند تشریح کرد که انتخابات پارلمانی در سایه سیستم جدیدی از قوانینی برگزار شد که طبق عالی‌ترین قوانین بین‌المللی بود به طوری که حق همه اقشار جامعه ضمن حفظ شفافیت و پاکی و حق آزادی بیان، در آن حفظ شد.

وزارت خارجه در این سند اطلاعاتی جزئی و آماری از روند اجرایی انتخابات از جمله اعتراض‌های صورت گرفته ارائه و تاکید کرد که این موارد، دلالت دارد بر فضای آزادی و دموکراتیک در انتخابات.

وزارت خارجه سوریه تاکید کرد که تروریست‌های متحد گروهک‌های مسلح نمی‌خواستند که این روند سیاسی و روند اصلاحات در سوریه موفق شود بلکه کوشش می‌کردند که افراط‌گرایی و اقدامات تروریستی را بر سوریه تحمیل کنند تا بهانه‌ای باشد برای حمل سلاح و کشتار و ربودن و شکنجه مردم و ویران کردن اموال عمومی و خصوصی.

وزارت خارجه همچنین تصریح کرد که برخی گروهک‌های مسلح تروریستی در برخی مناطق با تهدید مردم برای عدم شرکت در انتخابات تلاش کردند که در روند اجرایی انتخابات خلل وارد کنند... اما مردم سوریه تهدید را رد کردند و به ندای اصلاحات و آزمودن روند دموکراسی جدید پاسخ دادند و حضور مردم در انتخابات گسترده بود.

انتخابات پارلمانی سوریه در سایه قانون اساسی جدید و قانون‌های اصلاح شده انتخابات و احزاب در هفتم می برگزار شد و قرار است امروز پنجشنبه (24 می) نیز اولین جلسه آن برگزار شود.

وزارت کشور سوریه با اشاره به تهدید گروهک‌های مسلح و انفجارهای خونینی که در آستانه انتخابات صورت گرفته بود، درصد مشارکت مردم را بیش از 51 درصد اعلام و آن را حضوری قوی در شرایطی حساس توصیف کرده بود.

 

*  آمریکا انتخابات سوریه را به رسمیت شناخت

یک دیپلمات روس ىر اشاره به آغاز تغییر در موضع غرب علیه سوریه اعلام کرد که اندک اندک تایید بین‌المللی به نظام سوریه روی کرده و آمریکا انتخابات پارلمانی سوریه را که زمانی، مسخره خوانده بود، تایید کرده است.

یک منبع روسی اعلام کرد که واشنگتن تلویحا نتیجه انتخابات پارلمانی سوریه را پذیرفته و آن را به رسمیت شناخته است.

ناصر شراره خبرنگار روزنامه الاخبار با بیان این مطلب نوشت: با برگزاری اولین جلسه پارلمان جدید سوریه، نظام سوریه طبق زمانبندی خود مرحله دوم اصلاحات سیاسی خود را با موفقیت اجرایی و به پایان می‌رساند.

شراره با بیان اینکه از اصلاحات باقی‌مانده تشکیل دولت وحدت ملی و تاسیس هیئتی برای گفت‌وگوی ملی فراگیر است، تاکید کرد که به نظر می‌رسد در روند سیاسی موجود در سوریه، روسیه نیز شریک است و این امر به دلیل دو مسئله است:

اول) اعلام آمادگی مسکو برای میزبانی گفت‌وگوی ملی سوریه میان دولت و مخالفان که به آغاز روندی سیاسی منجر شود و در دمشق به نتیجه برسد.

دوم) همراهی بین‌المللی روسیه با گام‌های اصلاحی نظام سوریه از طریق جلب تایید بین‌المللی برای سوریه.

این دیپلمات روس که هویت وی فاش نشد، همچنین اعلام کرد که تلاش‌های مسکو در سطح هدف دوم است که کم کم دارد به نتیجه می‌رسد... واشنگتن به طور صمنی نتایج انتخابات سوریه را به رسمیت شناخته است در حالی که قبلا آن را نمایش مضحک خوانده بود.

این دیپلمات تاکید کرد که این تغییر موضع اساسا به این بازمی‌گردد که آمریکا قانع شده است که باید میان درخواست کناره‌گیری اسد از قدرت و حفظ تداوم [موجودیت] کشور و نهادهای آن تفاوت قائل شود بخصوص ارتش سوریه. همچنین آمریکا متقاعد شده است که موضع چین و روسیه که مخالف براندازی نظام سوریه هستند، تغییر نخواهد کرد. حال آنکه باید این امر را نیز افزود که آمریکا پس از تجربه لیبی دریافته است که تحریک به ایجاد خلأ سیاسی و بی‌دولتی در سوریه، خطرناک است چرا که در این صورت نیروها و جریان‌های اسلام‌گرای افراطی آن را پر می‌کنند.

 

*  آغاز بکار پارلمان جدید سوریه

بنا بر دستور رئیس جمهوری سوریه،‌ پارلمان جدید این کشور که بر اساس اصلاح قانون‌های اساسی، انتخابات و احزاب سوریه شکل گرفت،‌ روز پنجشنبه آغاز به کار ‌کرد.

«مجلس الشعب» یا همان پارلمان سوریه، روز پنجشنبه 17 روز پس از برگزاری انتخابات (18 اردیبهشت/7 می) اولین جلسه خود را بر اساس احکام ماده 64 قانون اساسی جدید سوریه و دستور بشار اسد در تاریخ 21 می تشکیل ‌داد.

نمایندگان پارلمان جدید سوریه ىر این جلسه سوگند یاد کرده و اعضای دبیرخانه و رئیس جدید را انتخاب کردند.

پارلمان سوریه 250 نماینده دارد که حدود 30 نفر آنان زن هستند.

بنا براعلام برخی رسانه‌های سوریه، فهرست وحدت ملی سوریه که شامل 10 حزب از جمله حزب بعث سوریه است، بیش از جریان‌ها و احزاب دیگر کرسی‌های پارلمان را به دست آورد.

*  محمد جهاد اللحام رئیس پارلمان جدید سوریه شد

پس از سوگند یاد کردن نمایندگان پارلمان جدید سوریه، مسن‌ترین فرد در نخستین جلسه، رئیس پارلمان شد.

کارشناس حقوقی محمد جهاد اللحام اهل شهر دمشق فرزند شهید دکتر ادیب اللحام است.

وی با 225 رئیس و فهمی حسن معاون او با 202 رای انتخاب شدند.

عبدالمعطی مشلب و خالد العبود نیز دبیر کل‌ها و رامی صالح و ماریا سعاده نیز ناظر انتخاب شدند.

 

 

* جنگ روانی رسانه های مخالف نظام سوریه

پس از انتشار شایعه ترور چند مسئول بلندپایه سوری، مخالفان در رسانه‌های خود مدعی شدند که رئیس سازمان اطلاعات سوریه مسموم و کشته شده است.

پس از انتشار شایعاتی در رسانه‌های مخالف سوریه که ادعا شد شماری از مسئولان بلندپایه سوریه از جمله وزیر دفاع این کشور ترور شده‌اند، امروز شایعات جدیدتری علیه دمشق مطرح شد.

شبکه تلویزیونی العربی وابسته به عربستان سعودی در پایگاه اینترنتی خود مدعی شد: برخی منابع مطلع در سوریه روز چهارشنبه 23-5-2012 از کشته شدن آصف شوکت رئیس سازمان اطلاعات و معاون رئیس ستاد مشترک ارتش و ماهر اسد برادر بشار اسد خبر دادند.

در حالی که قبلا سوریه کشته شدن ماهر اسد و برخی دیگر از سران سوریه را تکذیب کرده بود، اما العربیه و رسانه‌های مشابه بر انتشار اخبار تکذیب شده همچنان اصرار می‌کنند.

جهاد المقدسی سخنگوی وزارت خارجه سوریه نیز در واکنش به این شایعات، به روزنامه الانباء اعلام کرد: این گونه شایعات در راستای جنگ روانی علیه سوریه است.

المقدسی تاکید کرد: همه این کسانی که اعلام کرده‌اند سلامت هستند و مشغول کارشان هستند و اخیرا در صفحه تلویزیون نیز حاضر شده‌اند. کسانی را هم که در تلویزیون ظاهر نشدند، اطمینان می‌دهم که حالشان خوب است و مشغول کارشان هستند.

پیش از این حسین مرتضی مدیر شبکه العالم در سوریه از آغاز دور جدید شایعات علیه سوریه و مسئولان این کشور خبر داده و تاکید کرده بود که با شکست برنامه‌های متعدد علیه دمشق، مخالفان روی به انتشار شایعه و دروغ آورده‌اند و احتمالا باید منتظر شایعات بزرگتری باشیم.

 

 

* عمیق شىن شکاف بین مخالفان خارج نشین نظام سوریه

دفتر اجرایی شورای مخالفان خارج‌نشین سوریه اعلام کرد که استعفای برهان غلیون رئیس این شورا را پذیرفته است امری که از عمق شدن شکاف و اختلاف در بین این شورا حکایت دارد.

اخیرا برهان غلیون در انتخابات اعضای ویژه شورا که محرمانه در پاریس برگزار شد، ریاست شورا را برای سومین دوره سه ماه به دست آورد اما اختلافات شدید میان اعضا منجر به انتقاداتی تند شد.

انتقادات شدید که ناشی از اختلافات درونی بود،‌ سبب شد تا غلیون که چند ماه گذشته در نامه‌ای به وزیر خارجه آمریکا طرح حمله به سوریه را ارائه کرده بود، استعفای خود را اعلام کند.

خبرگزاری فرانسه با اعلام پذیرش استعفای غلیون اعلام کرد که وی در منصب خود باقی می‌ماند تا انتخابات جدید در 9 ژوئن برگزار شود.

دفتر اجرایی شورای مخالفان سوریه موسوم به شورای ملی سوریه اعلام کرد که نامه رئیس شورا را که در آن استعفای خود را اعلام کرده است، بررسی و موافقت کرده است.

رئیس شورای ملی سوریه در دو دوره نخست انتصابی و توافقی بود و در دور سوم انتخابات درونی برگزار شد و قرار است هر سه ماه یک بار برگزار شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها