کد خبر: ۵۶۸۳۶
زمان انتشار: ۱۵:۱۱     ۰۵ خرداد ۱۳۹۱
وزیر سابق بهداشت و درمان با بیان اینکه مشکلات حوزه تولید ربطی به سیاست خارجی ندارد، گفت: این که پدیدآمدن هر مشکلی را به تحریم ارتباط دهیم رویه صحیحی نیست.

فارس، کامران باقری لنکرانی در همایش "شیر، فرصت‌ها و چالش‌های فرارو" اظهار داشت: مذاکره ایران با گروه 1+5 یا هر موضوع دیگری در این حوزه ربطی به اقتصاد داخلی کشور ندارد و اگر سرنوشت تولید داخلی به تحریم‌ها و تحرکات خارجی گره زده شود، کار نادرستی است.

به گفته وی موضوع شیر یکی از مهم‌ترین اجزای سلامت ایرانیان است و باید با دقت بررسی شود.

این عضو جبهه پایداری انقلاب اسلامی افزود: بنابر مبانی علم اقتصاد در بحث تولیدات کشاورزی لازم است که یارانه به تولیدکننده، نه به مصرف‌کننده داده شود.

وی ادامه داد: مقایسه قیمت یک لیتر شیر با یک لیتر نوشابه نشان می‌دهد که سیاست‌های این حوزه نیاز به بازنگری دارد.

لزوم مقاومت اقتصادی در حوزه تولید

در این همایش که به همت کارگروه اقتصادی جبهه پایداری انقلاب اسلامی برگزار شد، ضرغام صادقی منتخب نخست مردم شیراز در نهمین دوره مجلس گفت: انتظار ما از تولیدکنندگان در پیش گرفتن "مقاومت اقتصادی" برای عبور از مشکلات است.

وی افزود: ما در موارد مختلف مانند نرخ خرید تضمینی گندم خواسته‌های کشاورزان را به گوش مسئولان ارشد کشور رسانده‌ایم و پس از این نیز مشکلات را رصد و پیگیری می‌کنیم.

صادقی بیان کرد: در شرایط فعلی جنگ اطلاعاتی تمام عیاری علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی در جریان است که یکی از محورهای آن ایجاد فاصله بین مردم و مسئولان است.

منتخب نخست مردم شیراز در مجلس نهم ادامه داد: ایجاد انشقاق و نفاق در کشور و دامن زدن به مشکلات اقتصادی نیز در همین راستا از سوی دشمنان نظام در دستور کار قرار دارد و لازم است که تمام اقشار ملت اعم از تصمیم‌گیران و تولیدکنندگان در این شرایط با هوشیاری توطئه دشمنان را ناکام گذارند.

وی اضافه کرد: دشمنان می‌خواهند اقتصاد کشور را شرطی کنند به گونه‌ای که هر برنامه‌ریزی و هر فعالیتی در این حوزه متاثر از اتفاقات خارجی باشد.

در تولید نیز اگر بخواهیم، می‌توانیم

داریوش اسماعیلی منتخب شهرستان خرامه، سروستان و کوار در مجلس نهم در این همایش اظهار داشت: امروز آنهایی که تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی را باور دارند، شرایط فعلی را تکلیفی می‌دانند که باید با قدرت در آن حرکت کرد.

وی با یادآوری افتخارات و پیروزی‌های متعدد نظام در حوزه‌های دفاعی، امنیتی و علمی تصریح کرد: در این سی و اندی سال هر آنچه که تهدید تلقی شده به فرصت بدل شده و کشوری که در ابتدای جنگ حتی توان تولید سیم خاردار را نیز نداشت، اکنون تمام جهان را زیر هدف موشک‌های دوربرد دارد.

اسماعیلی افزود: ما از ناامنی‌ها، ترورها، فتنه‌ها و توطئه‌ها گذر کردیم و امروز در حالی که در همسایگی نا‌امن‌ترین کشورها قرار داریم از نعمت امنیت کامل برخوردار هستیم.

وی با بیان این مقدمات تصریح کرد: ملت ایران هر جا خواسته، توانسته و اگر در حوزه‌های خاصی مانند تولید مشکل دارد، بدین معنا است که باید به واقع بخواهد تا بتواند.

اسماعیلی ترکیب مجلس نهم را نیز نشانی از این خواست مردم دانست و اضافه کرد: نمی‌توان با دستور و تکلیف تولیدکننده را به کاری واداشت، بلکه باید شرایطی فراهم شود که تولید صرفه داشته باشد، چراکه تا زمانی که واسطه‌گری بدون زحمت درآمدهای کلان درمی‌آورد، تولید جایگاه شایسته خود را نمی‌یابد.

پیگیری اعتبار خشکسالی در کمیسیون کشاورزی

محمدمهدی برومندی نماینده منتخب مردم شهرستان‌های مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد در مجلس نهم در این نشست گفت: بنابر تقسیم کاری که بین نمایندگان این استان صورت گرفته به احتمال قوی، در کمیسیون کشاورزی در خدمت فعالان این بخش هستیم.

وی افزود: با صندوق بیمه کشاورزی جلساتی را برگزار کرده‌ایم و مصوب شدن اعتبار خشکسالی در استان فارس را پیگیری می‌کنیم.

برومندی جایگاه استان فارس در کشاورزی کشور را یادآور شد و اظهار داشت: استان فارس می‌تواند قطب تولید ماشین‌آلات کشاورزی باشد.

در ادامه لزوم استفاده بهینه از منابع آبی‌، توازن بین صادرات و واردات و اجرای صحیح قوانین موجود در بخش کشاورزی توسط وی تشریح شد.

تولیدکننده خط نگهدار جنگ اقتصادی است

حسن نیلی دبیر این همایش در ادامه نشست گفت: سرزمینی که می‌خواهد زیر بار سلطه نرود باید در حوزه تولید مواد غذایی خودکفا باشد.

به گفته وی، رهبر معظم انقلاب در سال جاری خط‌مشی و اولویت اصلی کشور را مشخص کرده‌اند و به تعبیری عرصه جنگ نظامی اکنون به جنگ اقتصادی تبدیل شده است.

نیلی تصریح کرد: حضرت امام پیش از ورود به ایران به کشاورزان گفتند که گندم تولید کنید، چراکه به درستی می‌دانستند که اقتصاد نخستین نقطه‌ای است که باید در برهه پایداری تقویت شود.

وی تولیدکنندگان را سربازان خط مقدم جنگ اقتصادی توصیف کرد و افزود: زمانی در جنگ سربازی زخمی می‌شود، او را درمان می‌کنند و تنهایش نمی‌گذارند، از این رو در شرایط فعلی نیز که دامداران در این استان دچار مشکل شده‌اند، باید یاری شوند.

دبیر همایش "شیر، فرصت‌ها و چالش‌ها" هشدار داد که ممکن است ذخیره ژنتیکی دام‌های شیری استان که در چند دهه به دست آمده رهسپار کشتارگاه شود، ضمن اینکه حل نشدن مشکلات این حوزه در شش ماه، درگیر و دار پایداری برای کشور مشکل‌ساز می‌شود.

نیلی قیمت‌گذاری نامناسب شیر را ضایع کردن حق‌الناس دانست و تصریح کرد: باید به افرادی که جان و مال خود را در راه تولید صرف می‌کنند، بها داد.

بهترین گاوها در حال کشتارند

مجتبی کافی رئیس قطب علمی گاوهای پر تولید دانشگاه شیراز نیز در این همایش گفت: در دو دهه گذشته با ترسیم استانداردهای جهاد کشاورزی در تولید شیر پیشرفت قابل توجهی داشته‌ایم و با تحمل مصائب بسیار درجه قابل قبولی از کیفیت محقق شده است.

وی افزود: آسیب پذیر‌ترین و شکننده‌ترین حلقه در زنجیره تولید شیر، واحدهای گاو شیری است.

کافی بیان کرد: تولیدکننده شیر مجبور است که در تمام اوقات شبانه‌روز در کنار دام باشد و از آن مراقبت کند و این با تولید گاو گوشتی قابل قیاس نیست.

وی تصریح کرد: واسطه‌های صنعت شیر، استان را از پای در می‌آورند به نحوی که با علوفه و خوراک گران و افزایش قیمت حامل‌های انرژی، بسیاری از دامداران گاوهای شیری را به کشتارگاه سپرده‌اند.

کافی افزود: سال گذشته در کشتارگاه‌های شیراز به سختی یک گاو ماده دیده می‌شد، در حالی که امروز یک گاو شیری ماده که حاصل چند دهه زحمت متخصصان ژنتیک است به سادگی به کشتارگاه می‌رود و حتی در برخی موارد واسطه‌هایی این گاوها را برای کشورهای حاشیه خلیج‌فارس خریداری می‌کنند.

وی در پایان از مسئولان تقاضا کرد که تعیین قیمت شیر را به کارشناسان بسپارند و از عرضه خوراک دام تقلبی و گران جلوگیری کنند.

در این همایش نمایندگان دامداران نیز مواردی مطرح کردند که برخی از موارد شامل تعطیلی واحدهای دامداری به دلیل واردات گوشت، لزوم تامین نهاده‌های دامی به قیمت مناسب، بالا رفتن هزینه حامل‌های انرژی و ثابت ماندن نرخ شیر بود.

لزوم پیگیری ارزهایی که برای واردات علوفه اختصاص داده می‌شود، جلوگیری از واردات شیر خشک، قابل تعطیل نبودن دامداری و لزوم سرمایه در گردش دائم برای سرپا نگاه داشتن گاوداری که مانند یک کارخانه قابل تعطیل موقت نیست، لزوم ممانعت از فعالیت دلالان صادرکننده یونجه این استان که مورد نیاز دامداران است، انحصار واردات سویا و نهاده‌ها در فارس، خرید تضمینی شیر، تعلق گرفتن یارانه به شیر مانند یک کالای اساسی و اختلاف قیمت تمام شده 875 تومان شیر با نرخ مصوب از جمله موارد دیگری بود که در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها