کد خبر: ۵۶۳۵۰
زمان انتشار: ۱۳:۱۳     ۰۲ خرداد ۱۳۹۱
سال پیش، دوم خرداد روزی بود که سید محمد خاتمی در انتخابات هفتم ریاست جمهوری، رقبای خود را با اختلاف جا گذاشت و پرچمدار اصلاحات لقب گرفت. آقای خاتمی و حامیانش که به اعتراف خود، انتظار کسب آرای بالایی را نداشتند، اقبال مردم را به حساب اقبال آن‌ها به رویکرد جدید اصلاح‌طلبان گذاشتند و دوم خرداد را نیز سرآغاز تحولی عمیق دانستند.

به گزارش رجانیوز، «دوم خرداد» اما از آن رو اهمیت ویژه‎ای یافت که به محملی تبدیل شد تا هر ساله و به بهانه‌های مختلف، این روز به عنوان نماد لبیک مردم به شعارهای خاتمی و یک «نقطه عطف» تحلیل و قلمداد شود و در بزرگداشت روز تولد آن، با آب و تاب از پیروزی تاریخی اصلاح طلبان یاد شود.

انتخاب خاتمی از سوی مردم برای چهار سال دوم و گستردگی دوم‌خردادی‌ها که به مدد تاسیس احزاب دولتی می‌سر شد، این باور را نزد اصلاح‌طلبان تقویت کرد که «دوم‌خرداد» مادر یک تحول بزرگ و تاریخی در کشور شده که امواج برخواسته از پی آن، با محوریت ملت سال‌ها خروشان خواهد بود.

امروز دوم‌خرداد است اما خبری از دوم‌خرداد نیست. همانند خرداد سال گذشته در صفحه اول مهم‌ترین روزنامه‌های اصلاح‌طلب نشانی از آنچه سال‌ها «حماسه» خوانده می‌شد، به چشم نمی‌خورد؛ مگر تنها یادداشت‌هایی بسیار کوتاه، آن‌هم در بررسی عملکرد دولت اصلاحات و نه تحلیل واقعه دوم خرداد.

روزنامه «شرق» که اصلیترین رسانه مکتوب جریان اصلاحات به شمار می‌آید، در شماره امروز خود ترجیح داده تا به مسائل هنری بپردازد و اثری از داستان دوم خرداد سایر مطالب این روزنامه دیده نمی‌شود.

روزنامه «آفتاب یزد» هم که دو سال پیش، سردبیر لندن‌نشین خود را مجبور به استعفا دید، در صفحه اول خود هیچ اشاره‌ای به دوم خرداد و تبعات این رویداد سیاسی نکرده است و حتی نامی از این موضوع در این صفحه به چشم نمی‌خورد. این وضعیت در سایر نشریات اصلاح‌طلب و اصطلاحا دوم خردادی نیز برقرار است.

در هشت سال دولت اصلاحات تلاش‌های زیادی برای تفسیر روز دوم خرداد ۷۶، به عنوان یک «نقطه عطف تاریخی» صورت گرفت و سعی شد که با برگزاری جشن‌ها و مراسم دولتی و سیاسی این روز در نظر مردم زنده نگه داشته شود، اما دومین روز خرداد سال‌های اخیر از جمله امروز، حکایت از آن دارد که «دوم خرداد» در‌‌ همان روز انتخابات ریاست جمهوری هفتم باقی مانده است.

با این حال در دولت اصلاحات بیان این نظر و عقیده با هجمه سیاسی و رسانه‌ای حامیان دولت مواجه می‌شد. بازخوانی این موضوع از زبان محمود احمدی‌نژاد که در سال 88 و در جریان مناظره تاریخی‌اش با میرحسین موسوی عنوان شد، خالی از لطف نیست.

رئیس‌جمهور در مناظره شب ۱۳ خرداد ۸۸ با اشاره به شرایط روزنامه‌ها در زمان اصلاحات، خطاب به آقای موسوی گفت: «در زمان آقای خاتمی کسی نمی‌توانست یک کلمه هم انتقاد کند و‌‌ همان علمایی که شما می‌فرمایید اگر یک اظهار نظر می‌کردند، کاریکاتور او را می‌کشیدند که ما بعد از ملی شدن نفت (تا آن زمان) نمونه‌ای نداشتیم که کسی علیه علما کاریکاتور بکشد.»

وی افزود: «در زمان آقای خاتمی ۳۰ تیتر زده می‌شد و گفته می‌شد شما پیام دوم خرداد را نفهمیدید و‌ای وای خیانت شد و هر کسی ضد رئیس‌جمهور بود، بالاخره او را خفه می‌کردند. برای اینکه بدانید یک مثال می‌زنم که در دانشگاه هیچ وقت سابقه نداشته است. یک دانشیار دانشگاه ما که پژوهشگر نمونه کشور بود، علیه سیاست‌های پژوهشی دولت مقاله‌ای نوشت. بعد از این مساله، آنچنان رئیس دانشگاه او را له کرد و به او توهین کرد و عده‌ای را در دانشگاه راه انداخت تا علیه او شعار مرگ سر بدهند... نبایداین چیز‌ها یادمان برود.»

بر خلاف ادعای سران اصلاحات که «دوم خرداد» را آغاز مرحله‌ای متفاوت و تاریخی در کشور تحلیل و قلمداد می‌کردند، رئیس جمهور در ادامه با اشاره به سخنرانی دختر آقای هاشمی در جلسه‌ای که زهرا رهنورد و آقای خاتمی حضور داشتند، گفت که دوره اصلاحات ادامه راه سازندگی است و در دولت نهم آسیب دیده است و انتخاب آقای موسوی استمرار‌‌ همان راه است. معنای این موضوع این است که اشرافیتی که آقای هاشمی در این کشور پایه‌گذاری کرد، قرار است ادامه پیدا کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۳
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۵ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۱
۱
۱
زنده باد اصلاحات
پاسخ
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۰۸ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۱
۰
۰
در زمان آقای خاتمی بود که ما در تحریم نبودیم، حالای ببینید اوضای ما به چه صورت شده که یک کشور آفریقایی هم برای ما تره خرد نمیکنه.
پاسخ
ناشناس
-
۱۸:۲۸ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۱
۰
۰
دوم خرداد انحرافی در انقلاب بود که الحمدلله با نظر لطف آقا امام زمان (عج)، درایت مقام معظم رهبری و هوشیاری مردم برطرف شد
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها