کد خبر: ۵۶۰۷۶
زمان انتشار: ۱۱:۲۳     ۰۱ خرداد ۱۳۹۱
غربي ها همواره از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي تاكنون از ابزار تحريم به عنوان عاملي براي ايجاد محدوديت در راه ايران استفاده كرده اند و تجربه نيز به آنها ثابت كرده است كه تحريم ها نمي تواند مانع پيشرفت ملت ايران شود اما با اين وجود آنها همواره گزينه تحريم و تهديد را در كنار مذاكرات بكار برده اند.
مشرق، لس آنجلس تايمز طي روزهاي گذشته در خبري نوشته است كه در آستانه نشست بغداد در 3 خرداد، گروه 1+5 توافق کرده اند در نشست هفته آينده خود با ايران يک پيشنهاد مشترک ارائه کنند و خبرگزاري رویترز نيز در خبر ديگري نوشته است كه آمریکا خواهان تعطیلی فوردو خواهد شد اما روس ها و چینی ها می دانند که این مسئله بعید خواهد بود.

از سوي ديگر «باراک اوباما»، رئیس جمهوری آمریکا در نشست روز شنبه، سی‌ام اردیبهشت ماه رهبران گروه هشت گفت كه رهبران این کشور‌ها نسبت به ادامه روند تحریم‌ها و اعمال فشار‌ها به همراه انجام مذاکرات دیپلماتیک با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور، متعهدند.

تحريم هاي ناموفق

بعد از اينکه قطعنامه تحريمي 1929 در 19 خرداد 89 عليه ايران تصويب شد، جبهه مخالف جمهوري اسلامي گمان مي کرد برگ برنده مهمي را کسب کرده است، از همين رو تلاش کرد تا با مضاعف نمودن تحريم‌ها عليه ايران و اعمال تحريم هايي فراتر از آنچه در قطعنامه مذکور آمده بود، فشار بيشتري بر کشور وارد کند. به همين خاطر کشورهاي اتحاديه اروپا در حوزه هاي تجارت، بانکداري، بيمه، کشتيراني و از همه مهم تر در زمينه هاي پالايش، گدازش و فناوري گاز طبيعي تحريم هاي جديدي را عليه ايران تصويب کردند. آمريکا پنچ شرکت را با ادعاي ارتباط آن‌ها با خطوط کشتي راني ايران تحريم کرد و شخصيت هايي از سپاه پاسداران را نيز به ليست تحريمي خود اضافه نمود. استراليا، کره جنوبي، ژاپن و کانادا نيز موافقت کردند تا تحريم هايي فراتر از مواد قطعنامه 1929 عليه ايران اعمال کنند. اما تنها چند روز از اين اقدامات نگذشته بود كه زمزمه هاي ناکارآمدي سياست تحريم عليه ايران در رسانه هاي غربي طنين انداز شد.

لبخند غرب به توليد سوخت هسته اي

سعيد جليلي دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به مذاکرات ژنو 2 گفت که در آن مذاکرات ما به غربي ها گفتيم كه اگر سوخت را تامين نكنند، خودمان توليد مي‌كنيم؛ فراموش نمي‌كنم لبخندي كه برخي از كشورها در مذاكرات موقع شنيدن اين حرف در صورت‌شان نقش بست به اين معنا كه اين كار سختي است و ما نمي‌توانيم از عهده آن برآييم.

توليد صفحات سوخت

البته درست مي‌گفتند كه توليد سوخت 20 درصد و تبديل آن به صفحات سوخت، كار پيچيده و با محاسبات دقيق و مهمي بود. آن‌ها معتقد بودند از روزي كه آغاز به شروع توليد سوخت و تبديل آن به صفحات سوخت كنيم، دو سال طول مي‌كشد. جا دارد همين‌جا از شهيد شهرياري ياد كنم كه محاسبات اين كار را او انجام داد بدون اين كه مابه‌ازاي پولي طلب كند. جمهوري اسلامي ايران به پشتوانه چنين ظرفيتي توانست كم‌تر از دو سال خودش سوخت را توليد و آن را به صفحات سوخت تبديل كند و امروز از آن نيز استفاده مي‌كنيم.

البته بايد گفت كه پس از اين نشست بود كه محمود احمدی‌نژاد در 19 بهمن سال 88 دستور شروع غنی‌سازی 20 درصد را به رئیس سازمان انرژی اتمی صادر و 3 روز بعد از آن با حضور ناظران آژانس، ایران غنی‌سازی با درجه غنای 20 درصد را در تاسیسات نطنز آغاز کرد.

حال غربي ها به اين تحليل رسيده اند كه ايران توانمندي و امكان دستيابي به پيشرفت هاي بيشتر را دارد از اين رو در مذاكرات استانبول با پذيرفتن بخشي از واقعيت هاي موجود بر حق مسلم ايران براي دستيابي به انرژي صلح آميز هسته اي تاكيد كردند.

تحريم هاي به محاق رفته

سابقه تحريم هاي وضع شده عليه جمهوري اسلامي ايران به سال هاي اوليه پيروزي انقلاب اسلامي باز مي گردد آمريكا بعد از اشغال لانه جاسوسی توسط دانشجویان ایرانی و گروگان گرفته شدن دیپلماتهای آمریکایی در سال 1358، اولین رشته از تحریم‌ها بر ضد ایران اعمال شد. از جمله اینکه بیشتر معاملات تجاری بین ایران و آمریکا و واردات کالا یا خدمات از ایران به آمریکا، بهصورت مستقیم یا از طریق کشورهای ثالث ممنوع اعلام شد.

البته براساس این تحریم‌ موارد زیر شامل این ممنوعیتها نمیشود: هدایا به ارزش صد دلار یا کمتر، اطلاعات یا مواد آموزشی، مواد غذایی با هدف مصرف بشردوستانه، برخی از فرشها و منسوجات دیگر.

این تحریم، سرآغاز ورود غرب به مسئله تحت فشار گذاشتن اقتصادی ایران بود. اقدامی که هنوز هم پایه اصلی فشار برخی کشورها علیه ایران بهشمار می‌رود.

قانون داماتو

ماجرای تحریم طی سالهای بعد از انقلاب نيز ادامه داشت تا اینکه بیل کلینتون رییسجمهور اسبق آمریکا در سال 1375، با هدف منع شدن از سرمایهگذاری شرکتهای آمریکایی در بخش نفت و گاز و داد و ستد با ایران، دستورات اجرایی جدیدی را صادر کرد.

کنگره نیز همان سال با تصویب قانونی، دولت آمریکا را موظف کرد تا بر شرکتهای خارجی که سالانه بیش از 20 میلیون دلار در بخش انرژی ایران سرمایهگذاری میکنند، تحریمهایی اعمال کند؛ این قانون «داماتو» نامیده شد.

سابقه تحريم بانك ها

ایالات متحده در اکتبر 2007 تحریمهایی را بر ضد بانکهای ملی، ملت و صادرات اعمال کرد و سپاه پاسداران را نیز متهم به گسترش سلاحهای کشتار جمعی کرد. وزارت خزانهداری آمریکا اکتبر 2009 شعبه بانک ملت در مالزی را تحریم کرد.

تحريم شركت هاي نفتي

باراک اوباما مدتی پس از انتخاب خود بهعنوان رییسجمهور آمریکا، مجازات شرکتهای نفتی خارجی را که به ایران بنزین صادر میکنند به صورت قانون در آورد. این نخستینبار بود که کنگره آمریکا برای اعلام اعتراض خود به برنامه هستهای صلحآمیز کشورمان، تحریمهای اقتصادی را بر ضد ایران اعمال میکرد.

بر اساس این قانون وزارت خزانهداری آمریکا اجازه ندارد با شرکتهایی که به ایران بنزین میفروشند یا به مقصد این کشور بنزین حمل میکنند، برای تحویل دادن نفت خام به ذخیره راهبردی نفت آمریکا، قرارداد امضاء کند.

مجلس نمایندگان آمریکا نیز طرحی را در خصوص اعمال تحریمها بر ضد شرکتهای خارجی که بنزین در اختیار ایران قرار میدهند، تصویب کرد. این لایحه شامل همه شرکتهای انرژی میشود که مستقیما به ایران بنزین میفروشند و نیز شرکتهایی که با بیمه کردن و نیز تأمین کشتیهای نفتکش، انتقال سوخت به ایران را تسهیل میکنند. به موجب این تحریمها، شرکتهای خارجی متخلف نمیتوانند از مؤسساتی مانند بانک واردات و صادرات آمریکا، کمک مالی دریافت کنند.

سياست قطعنامه اي غرب عليه ايران

شورای امنیت در ژوئیه ۲۰۰۶ قطعنامه ۱۶۹۶ را تصویب کرد که خواستار تعلیق غنی‌سازی اورانیوم در ایران است. شورای امنیت در دسامبر همان سال قطعنامه ۱۷۳۷ را تصویب کرد که بیشتر فعالیت‌های تجاری، مالی، صنایع موشکی و هسته‌ای ایران را براساس بند ۴۱ فصل هفتم منشور ملل متحد، هدف قرار داده بود.

این قطعنامه نخستین سند بین‌المللی حقوقی بود که فعالیت‌های هسته‌ای ایران را به‌عنوان تهدیدی علیه صلح و ثبات منطقه‌ای معرفی می‌کند. تهران با تأکید بر بند ۴ معاهده ان‌پی‌تی این اتهامات را غیر مستند می‌خواند و خواستار رفتار غیر تبعیضی با فعالیت‌های اتمی این کشور بود.

گروه ۱+۵ در راستای ادامه فشار بر توقف برنامه اتمی ایران، قطعنامه‌های ۱۷۴۷، ۱۸۰۳ و ۱۸۳۵ را نیز تصویب کردند؛ بر اساس این قطعنامه‌ها محدودیت‌های مالی بر شرکت‌ها و افراد وابسته به سپاه پاسداران و سازمان انرژی اتمی افزایش یافته بود كه البته قطعنامه تحريمي 1929 در 19 خرداد 89 عليه ايران را نيز بايد به آنها اضافه كرد. ايران هم در واكنش اعلام كرد اين قطعنامه ها مبناي حقوقي نداشته و ايران نمي تواند ار حق مسلم خود در دستيابي به دانش هسته اي كوتاه بيايد.

اطاعت اروپا از آمريكا

اطاعت پذيري محض كشورهاي اروپايي در اعمال تحريم هاي خارج از قطعنامه هاي شوراي امنيت سازمان ملل را بايد به مجموعه اقدامات آمريكايي ها براي اعمال فشار به ايران بايد اضافه كرد، حال در آستانه آغاز بكار مذاكرات بغداد باز هم شاهد اظهار نظر غربي ها براي اعمال تحريم هستند؛ بررسي وضع تحريم طي سه دهه گذشته و استادگي ملت ايران خود گواهي بر ميزان اثرگذاري اينگونه رفتارها در برابر ملت ايران است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها