کد خبر: ۵۵۹۹۶
زمان انتشار: ۱۸:۳۴     ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۱
جهان ايران هسته اي را پذيرفته است اميدواريم كه كشورهاي اروپايي و 1+5 به اين واقعيتي كه در خصوص مسئله هسته اي ايران رسيده اند به صورت علني تر بيان كنند و خانم اشتون در استانبول غني سازي 5/3 تا 5% را پذيرفت و اين بزرگترين پيروزي براي ما در گام اول محسوب مي شود، چرا كه اين ها در گذشته حتي حاضر نبودن كه ما 10 سانترفيوژ براي تحقيقات دانشگاهي و آموزشي داشته باشيم.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، دور دوم مذاکرات گروه 1+5 با ایران در روزهای آتی در بغداد در حالی برگزار می شود که برخی از رسانه های غربی در گزارشي به نقل از مقامات امريکا اظهار داشتند که گروه ۱+۵ خود را آماده ارائه بسته‌اي از مشوق‌ها به ايران مي‌کند.

به همین منظور پایگاه 598 برای بررسی روند حاکم بر مذاکرات آتی 1+5 با ایران در مصاحبه ای با دکتر محمد کرمی راد عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به گفتگو نشته است که در ادامه می آید.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم درخصوص روند مذاکرات 1+5 با ایران در بغداد بیان داشت: بعد از مذاكرات خوب در استانبول تركيه و قرار بعدي براي سوم خرداد در بغداد، پيش بيني مي شود كه جمهوري اسلامي ايران به گونه اي موضوع مذاكره را رقم خواهد زد که انشاء الله حقوق ایران در آن به خوبی حفظ  شود و با توجه به اينكه برخي از شرايط و وسايل مرتبط وضعيت را بگونه ديگري مي تواند رقم بزند از جمله سفر يك روزه آقاي آمانو در بررسي وضعيت فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ما و احتمالا ملاقات با برخي از مسئولين و مشاهده آنچه كه در فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ماشكل گرفته است كه در شفاف سازي آن مي تواند موثر واقع شود و همچنين موضوع هاي ديگري كه ما در 6 يا 7 بخش مختلف يا پارامتر موثر در گفتگو ها داریم كه مي تواند شرايط را به نفع ما رقم بزند.

دکتر کرمی راد افزود: اين مذاكرات به مدت 15 ماه متوقف بوده و در خلال اين 15 ماه حوادث و اتفاق هاي بسياري رخ داده است که از جمله بيداري اسلامي در كشورهاي منطقه و تاثير پذيري آنها از انقلاب اسلامي سبب شده تا اين رويداد بزرگ و تاريخي بوقوع بپيوندد و نقش ايران در زمينه هاي مختلف منطقه اي و بين الملل، شرايط داخلي ايران از جمله انتخاباتي كه برگزار شد، راهپيمايي 22 بهمن و ميثاق با رهبري از طرف مردم و همچنين تهديد در پاسخ به تهديد از سوي مقام معظم رهبري و تاثير آن در روند تحريم ها كه سبب شد 19 كشور اروپايي از تحريم نفت عقب نشيني كنند، مسئله تنگه هرمز را كه ايشان با انگشت اشاره فرمودند و تاثير خودش را بر روي تحريمي كه غربي ها مي خواستند مانع صدور نفت ما از تنگه هرمز شوند و ما نيز در مقابل اعلام كرديم كه اگر نفت ايران صادر نشود نفت هيچ كشوري از اين منطقه خارج نخواهد شد و اين موثر واقع شد؛ چراكه تبعات اين اقدام قطعا در درجه اول گريبان گير اروپايي ها و آمريكايي ها خواهد شد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر قیمت سوخت در اروپا و آمريكا بسيار افزايش داشته است. شرايط بين الملل با توجه به مخالفت هاي روسيه و چين و موضع كشورهاي جنبش عدم تعهد به نفع جمهوری اسلامی ایران و شرايط فعلي آمريكا كه مقارن شده است با چند موضوع بسيار مهم و اساسي؛ در درجه اول اوباما كه انتخابات را در پيش رو دارد و مسئله تغيير كه وعده داده بود و در اين امر توفيق چنداني نداشت در مسائل كاهش هزينه هاي نظامي در نقاط مختلف دنيا و هزينه هاي بالايي كه آمريكا در شرايط اقتصادي بسيار بدي دارد متحمل مي شود. جنبش وال استريت كه همزمان در 28 ايالت آمريكا در يك روز بصورت يكپارچه و يك صدا عليه سردمداران اين كشور عليه گزينه جنگ با ايران وارد خيابان ها شدند.

وی اظهار داشت: ناكامي هاي اوباما و اهميت پيروزي آن در انتخابات آينده ایالات متحده و وضعيت داخلي آمريكا را هم مي توان به نفع ایران در مذاکرات دید. در اروپا هم به همين شكل بعد از انتخاب رئيس جمهور جديد فرانسه با اين انتخاباتي كه انجام شد اولين تاثير اين بود كه نماينده مذاكره كننده از سوي رئيس جمهور جديد كه يك شخص تندرويي بود تغيير كرد و در يونان و ديگر كشورها با پيش بيني مقام معظم رهبري كه قبل از شكل گيري اعتراض ها در اروپا و آمريكا ايشان فرمودند كه قطعا بيداري اسلامي منجر به بيداري ملت ها و كشور هاي ديگر خواهد شد كه اين پيش ببيني به طور كامل در حال تحقق است، و شرايط فعلي اروپا و آمريكا به نفع ما است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم افزود: پيشرفت فني هسته اي با وجود تحريم هاي شديد نشان دهنده موفقيت براي ما بوده است و در برخي از پيام هايي كه رد و بدل شده است نشان دهنده اين است كه بعضي از سيگنال هايي كه سرويس هاي اطلاعاتي امريكا و رژيم صهيونيستي از سال گذشته و اخيرا كه اعلام كرده اند كه ما در مسئله ساخت سلاح هسته اي اقدام نكرده ايم و رهبر انقلاب نيز اعلام كردند كه اين يك حرام شرعي است.

کرمی راد گفت: اما مسئله اي كه براي ما حائز اهميت است نتيجه اين گفتگو است با وقفه اي كه در آن ايجاد شده بود بايد سرنوشت آن به يك جهت و مسيري منتهي بشود كه هم گفتمان ما مبني بر جهاني خالي از سلاح هسته اي و هم در برداشتن گام به گام تحريم ها و برگشت بحث ها و مذاكرات در چارچوب معاهده ان پي تي و نقش كليدي و اساسي آژانس انرژی اتمي و خارج كردن اين مباحث سياسي كه تاثير آن در 1+5 نمود پيدا كرد كه در سه دوره آقاي روحاني، لاريجاني و جليلي رقم خورده است.

وی درباره جنجال های اخیر رسانه های غرب علیه فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران و تهدید های پیش رو بیان نمود: پاكستان، هندوستان و رژيم صهيونيستي معاهده ان پي تي را امضاء نكرده اند و سازنده سلاح هاي هسته اي هستند و تا به حال با هيچ يك از اين كشورها و كشورهاي ديگري كه سازنده اين نوع سلاح ها هستند برخوردی صورت نگرفته است.

دکتر کرمی راد در ادامه افزود: به نظر بنده شرايط مناسبي براي جمهوري اسلامي فراهم است از نقطه تاريخي و سرنوشت ساز که انشاء الله بتوانيم به بهترين شكل از آن بهره برداري كنيم. مجلس نيز در سال گذشته مصوبه بسيار خوبي در 4 ماده و 1 تبصره دولت را موظف به صيانت از دستاورد هسته اي كرد و همچنين چرخه سوخت را به تكامل برساند.

وي در پايان خاطرنشان كرد: جهان ايران هسته اي را پذيرفته است اميدواريم كه كشورهاي اروپايي و 1+5 به اين واقعيتي كه در خصوص مسئله هسته اي ايران رسيده اند به صورت علني تر بيان كنند و خانم اشتون در استانبول غني سازي 5/3 تا 5% را پذيرفت و اين بزرگترين پيروزي براي ما در گام اول محسوب مي شود، چرا كه اين ها در گذشته حتي حاضر نبودن كه ما 10 سانترفيوژ براي تحقيقات دانشگاهي و آموزشي داشته باشيم، و همان فشاري را كه به ليبي آوردند و منجر به اين شد كه قذافي هم پذيرفت و تمام تجهيزات هسته اي آن را به دريا ريختند. گمان كردند كه ايران هم مانند برخي از كشورهاي ديگر است اراده و مقاومت مردم و تدابير رهبري توانسته است پيروزي هاي بسيار بزرگي را براي ما به ارمغان بياورد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها