کد خبر: ۵۵۶۷۳
زمان انتشار: ۱۵:۲۲     ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۱
رئیس کل گمرک ایران گفت: با وجود اینکه سال گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان از مطالبات گمرک وصول شد، اما هنوز ۵۰۰ میلیارد تومان از مطالبات مانده است.

عباس معمارنژاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد درآمد گمرکی در لایحه بودجه 91 گفت: همان رقم 118 هزار میلیارد ریال لایحه بودجه به تصویب مجلس رسید.

رئیس کل گمرک ایران در مورد سال تولید ملی گفت: بسته سیاستی گمرک حمایت‌های مفصلی در مورد تولید ملی درنظر گرفته است.

وی بیان داشت: این یک غلط مصطلح است که کالای وارداتی هرکس کالای دچار مشکل می‌شود، می‌گویند در گمرک مانده است، درحالی که چه بسا مشکل وی عدم دریافت مجوز فنی و یا استاندارد و یا اسناد بانکی است. اما اعلام می‌کنند گمرک کالای آنها را ترخیص نمی‌کند و نمی‌گویند نتوانستیم مجوز فنی، بهداشتی و یا استاندارد را بگیریم.

معمارنژاد تاکید کرد: ‌هیچ کالایی ناشی از اینکه گمرک مجوز نداده باشد، در محوطه گمرکات کشور باقی نمانده، مگر اینکه واردکننده به گمرک بدهکار باشد.

رئیس کل گمرک ایران در مورد مطالبات معوق دولت گفت: ‌در حال حاضر 500 میلیارد تومان حجم مطالبات معوق گمرک است که از سال‌های قبل تاکنون بوده و با وجود اینکه سال گذشته 200 میلیارد تومان از مطالبات معوق توسط گمرک وصول شد، اما مرتب به این رقم اضافه و از آن کم می‌شود.

معمارنژاد تاکید کرد: ‌کسی که طبق قانون به گمرک بدهکار است، نمی‌تواند به ترخیص کالای خود اقدام کند، همچنین بر اساس ماده 8 قانون امور گمرکی گزارش بدهی فرد به سازمان امور مالیاتی ارائه می‌شود، تا اینکه سازمان مالیاتی این مسئله را به واحد اجرا منتقل کرده و حساب بانکی فرد مسدود شده و فرد ممنوع‌الخروج می‌شود، تا حقوق دولت وصول شود.

وی گفت: بر اساس قانون کسی که می‌خواهد کالا ترخیص کند، تا 6 ماه بازبینی اسناد انجام می‌شود که اگر از نظر ارزش و تعرفه کالای ترخیص شده مشکل داشته باشد، به عنوان کسر دریافتی اعلام می‌شود و اگر صاحب کالا قبول کند، مشکل حل است وگرنه به کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی ارجاع می‌شود.

وی گفت: البته در قانون جدید امور گمرکی حسابرسی پس از ترخیص نیز تا 3 سال انجام می‌شود و به دفاتر شرکت‌ها مراجعه شده و اظهارات صاحب کالا راستی آزمایی می‌شود.

رئیس کل گمرک ایران در مورد قاچاق کالا و وفور آن در بازار گفت: عمده کالای مصرفی قاچاق از مبادی غیررسمی وارد می‌شود، گرچه نمی‌گویم از گمرک رد نمی‌شود، اما عمده آنچه از کالای قاچاق وجود دارد، از مبادی غیر رسمی وارد شده است.

معمارنژاد خاطرنشان کرد: بر اساس برآورد ستاد مبارزه با قاچاق کالا، بخش اندکی از کالای قاچاق از طریق گمرک وارد می‌شود که البته طبق تعریف به کالایی قاچاق اطلاق می‌شود که به طور اشتباه و خلاف واقع آن کالا اظهار شده باشد. مثلا بگویند این کالا لاستیک بوده و بعد متوجه شویم لوازم یدکی خودرو است.

وی در مورد لباس قاچاقی موجود در بازار گفت: بیشترین کالای هدف قاچاق پوشاک، پارچه، موبایل، سیگار و لوازم دیگر برقی است که از مبادی غیر رسمی وارد می‌شود.

رئیس کل گمرک ایران در مورد بیشترین حجم کالای قاچاق گفت: بر اساس کشفیات ستاد مبارزه با قاچاق کالا بیشترین کالای قاچاقی شامل پوشاک، پارچه، سیگار و موبایل و سپس کامپیوتر البته به مقدار کمتر است.

وی افزود: سامانه‌های جدیدی در گمرک راه‌اندازی شده که جلوی تخلفات را گرفته و شفافیت به حداکثر می‌رسد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها