عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه
علوم پزشکی اصفهان گفت: روند ساخت و استفاده از فرآوردههای آرایشی و
بهداشتی در مدت هفت سال گذشته سیر صعودی داشته است.
به گزارش خبرگزاری فارس ، محمد
شاهطالبی ظهر امروز در نخستین همایش علمی داروآرایی ایران اظهار داشت:
فروش این دسته از محصولات آرایشی و زیبایی به حدی است که درآمد حاصل از
تولید این محصول در آمریکا حدود 10 بیلیون دلار و در ژاپن 12 بیلیون دلار
است.
وی بیان داشت: در سالهای گذشته
بیشترین فروش داروخانههای واکسنهای ضد اسهال و ضد عفونی بود، اما این در
حالی است که امروزه بیشتر افراد به منظور زیبایی ظاهر خود به داروخانهها
مراجعه میکنند که جای خوشحالی دارد.
عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: افرادی که به زیبایی خود اهمیت
میدهند بهتر میتوانند ارتباط با دیگران برقرار کنند.
وی با بیان اینکه محصولات زیبایی از
گروههای متعددی مانند محصولات مراقبت از پوست، کرمهای ضد آفتاب و حتی
برخی سفیدکنندهها تشکیل شده است، بیان داشت: ضدیت با آفتاب نداریم که کرم
ضد آفتاب معنا پیدا کند و اینکه روی این گونهها از کرمها میزان درصد spf
به معنای میزان محافظت از پوست در مقابل اشعه آفتاب درج شده که بیمفهوم
است.
شاهطالبی در مورد فرآوردههای روشن
کننده پوست گفت: این دسته از محصولات حساسیتزا هستند و اثر سفیدکنندگی
آنها موقتی است به گونهای که پس از مدتی استفاده از آن پوست را ضخیم
میکند.
وی با اشاره به خواص گیاه آلوئهورا بر
روی پوست بیان داشت: این گیاه حاوی مواد معدنی مفید برای پوست، مناسب رشد
سلولی و ترمیم کننده بافتها بوده و برای بهبود زخم بستر و ترمیم آن مورد
استفاده قرار میگیرد.
عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: گیاه آلوئهورا تنها روی بافت زنده
پوست و مو تأثیر دارد و اینکه تبلیغات نادرستی در ارتباط با تأثیر آن روی
بافت مرده صورت میگیرد، تنها یک تبلیغ نادرست است زیرا که آلوئهورا برای
تحریک رشد موهایی که مردهاند، کاربرد اساسی ندارد.
وی با اشاره به اینکه فرآوردههای
داروآرایی از محصولات آرایشی و بهداشتی محسوب میشود که تنها به منظور
افزایش جلوههای زیبایی به کار رفته و پل ارتباطی بین محصولات آرایشی و
دارویی محسوب میشوند، افزود: این دسته از فرآوردهها به دستههای فعال و
فرآوردههای عملکردی تقسیم میشوند و در واقع افرادی از این نوع از
فرآوردهها استفاده میکنند که به زیبایی ظاهر خود اهمیت میدهند.
شاهطالبی ادامه داد: دارو از
فرآوردههایی است که به منظور پیشگیری، تشخیص و در نهایت درمان مفید، ایمن و
پایدار به کار میرود و این در حالی است که برای تولید دارو باید از 17
اصل مهم که توسط سازمان بهداشت جهانی" WHO"تدوین شده پیروی کنیم، به علاوه
برای صادرات دارو باید به سراغ استاندارد ICH یا همان کنفرانس بینالمللی
هماهنگ سازی دارو رفته و فرآورده را مطابق این اصل به دنیا عرضه کنیم.
وی تصریح کرد: مهمترین ویژگی محصولاتی
که برای افزایش زیبایی به کار میروند عدم پیچیدگی در ساخت این نوع
محصولات و تهیه سریع این دسته از مواد است.