کد خبر: ۵۵۲۱۹
زمان انتشار: ۱۹:۳۹     ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۱

دبیر ستاد مردمی «پاسداشت مقام مادران شهدا» گفت: «فرهنگنامه جامع مادران شهدا» با هدف گردآوری و انتشار مجموعه‌ای غنی از تصاویر، افکار، اعمال، اعتقادات، باورها و اندیشه‌های مادرانی که در دامان خود «شهید» پرودند، تدوین می‌شود.

سیاوش امیری دبیر ستاد مردمی «پاسداشت مقام مادران شهدا» در گفت‌وگو با فارس  اظهار داشت: ستاد مردمی «پاسداشت مقام مادران شهدا» به منظور تحقق اندیشه ملی و دینی همایش «دامن معراج» و ارائه خدمات فرهنگی - اجتماعی به مادران معزز شهدا، پروژه‌های راهبردی و کاربردی را دنبال می‌کند.
 
وی ادامه داد: جشنواره سراسری تکریم مقام معنوی مادران شهدا یکی از پروژه‌های تعریف شده این ستاد است که همه ساله در زادروز فرخنده بی‌بی دو عالم حضرت زهرای مرضیه (س) برگزار می‌شود؛ اما بزرگترین، جدی‌ترین و اصولی‌ترین طرحی که این ستاد پیگیری می‌کند، طرح ملی «تدوین فرهنگنامه جامع مادران شهدای سراسر کشور» است که بی‌تردید، جای خالی آن در میان دستاوردهای موجود در راستای حفظ و پاسداشت میراث معنوی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، کاملاً به چشم می‌آید.
 
*فقط ۱۲۷ هزار مادر شهید از مجموع ۲۰۹ هزار مادر شهید باقی مانده‌اند
 
امیری خاطرنشان کرد: مطابق آمارهای تأسف‌برانگیز و تأمل‌آمیز، از حدود ۲۰۹ هزار مادر گرانقدر شهید انقلاب و دفاع مقدس، بیش از ۸۰ هزار تن از آنان به جوار رحمت حق پیوسته‌اند و در حال حاضر حدود ۱۲۷ هزار و چند صد نفر در میان ما حضور دارند. یعنی به زبانی ساده، هم پژوهشگران عرصه ایثار و شهادت از دسترسی به آن اسوه‌های شکیبایی و پایداری محروم‌اند و هیچ مستند قابل اعتنایی در این مورد وجود ندارد، هم نسل‌های آتی که قرار است با تاریخ انقلاب و دفاع مقدس و حماسه‌های ماندگار آن دوران سرنوشت‌ساز آشنا شوند، نسبت به این «گنجینه‌های معنوی» و میراث‌داران شهدا هیچ دسترسی و بهره مندی معرفتی نخواهند داشت و برای این مصیبت، قطعاً ما را نخواهند بخشید.
 
*تجلیل از مقام مادران شهدا یک تکلیف ملی است
 
دبیر ستاد مردمی پاسداشت مقام مادران شهید بیان داشت: این کار بزرگ تکلیفی همگانی و امری واجب است که یقیناً از عهده یک دستگاه بر نمی‌آید. هر چند آن دستگاه بنیاد شهید و امور ایثارگران انقلاب اسلامی باشد که در حقیقت، متولی اصلی رسیدگی به امور خانواده‌های معزز شهیدان است. انجام این مأموریت بزرگ و تکلیف ملی به مشارکت، همدلی، هم‌افزایی و هم‌اندیشی تمامی دستگاه‌های خدمتگزار نیاز دارد و باید عزم و اراده‌ای ملی به کار افتد تا این مهم به فرجام برسد و این غفلت ناخواسته به نحوی شایسته جبران شود.
 
وی با اشاره به مساعدت همه دستگاه‌های کشور در برگزاری هر چه باشکوه‌تر طرح‌های این ستاد، گفت: مشخصاً حمایت مجلس شورای اسلامی از اجرای این طرح ملی و کمک و یاری دستگاه‌های دولتی و عمومی، می‌تواند راهگشای این فریضه واجب باشد و موتور حرکت اجتماعی در این خصوص را روشن کند.
 
*در ادامه مسیر از یاری رئیس جمهور نیز بهره خواهیم جست
 
امیری یادآور شد: ستاد بزرگداشت مقام مادران شهدا در نظر دارد تا در این مسیر از یاری رئیس جمهور محترم نیز بهره جسته تا با بسیج دستگاه‌های تحت امر در سراسر کشور در انجام این مأموریت بزرگ و اساسی در حرکتی جهادی و انقلابی، مستندسازی زندگی و خاطرات مادران معزز شهدا را در دستور کار خود قرار دهند.
 
امیری اظهار داشت: بر این باوریم چنانچه عزم ملی در این خصوص جزم و همتی عالی بکار گرفته شود و بودجه‌ای متناسب به این امر اختصاص یابد، انجام این کار بزرگ و ماندگار و به یاد ماندنی، ظرف دو سه سال سامان خواهد یافت.
 
*امیدواریم رهبر عزیز با پیامی بهجت‌انگیز همه را مکلف به حمایت و مشارکت در اجرای طرح کنند
 
دبیر ستاد مردمی پاسداشت مقام مادران معظم شهدا بیان اینکه امید است عنایت عالیه رهبر معظم انقلاب نیز شامل حال این ستاد شود، ابراز داشت: امیدواریم با کرامت داهیانه و مشفقانه و صدور پیام بهجت‌انگیز معظم له، مسئولین نظام به انجام این مهم مکلّف شوند تا همگان توش و توان خود را برای ادای این تکلیف بزرگ و پاسداشت واقعی مادران معزز شهدای والامقام بکار گیرند و این رسالت تاریخی و وفای به عهد با شهیدان، در دوران زعامت و امامت حضرت سیدعلی خامنه‌ای (حفظ الله بقاءالشریف) به منصه ظهور برسد.
 
وی افزود: خدا را سپاسگزاریم که این رخداد تاریخی و بایسته از پشتوانه‌ای بسیار عظیم برخوردار است که آن، فرازی از فرمایش گرانسنگ رهبر فرزانه انقلاب است که فرموده‌اند «مادران شهدا در قدرت و قوت، حقیقتاً بی‌نظیرند». بی‌تردید، کا برای مظاهر بی‌نظیر قدرت و قوت، باید با قدرت و قوت و توکل بر خدای رحمان پیش برود و بر این اعتقادیم که انجام این مأموریت تاریخی، یکی از منویات مهم امام خامنه‌ای (مدظله العالی) در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را محقق خواهد ساخت و یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های معظم له در خصوص حفظ گنجینه‌های انقلاب و دفاع مقدس را مرتفع خواهد کرد.
 
امیری با اشاره به برنامه‌های این ستاد خاطرنشان کرد: در این طرح ملی و پروژه جهادی - انقلابی، بنا داریم مستندات شفاهی و مکتوب مادران معزز شهدا را گردآوری، پالایش، پیرایش، ویرایش، پردازش و در نهایت تدوین و منتشر کنیم تا امکان دسترسی آسان همگان به ذخایر انقلاب و دفاع مقدس، فرهنگنامه جامع بیش از «۱۲۷ هزار مادر گرانقدر» که در «دامن» پاک خود «شهید» پروردند و اثبات کردند مرد از دامن زن به معراج می‌رود، فراهم باشد.
 
وی همچنین گفت: امکانی را پیش بینی کرده‌ایم که در تکمیل محتوای فرهنگنامه، چنانچه بعدها مستندات قابل اعتنایی یافت شود در گزینه‌های شناسایی معرفتی مادران معزز شهدا لحاظ و در فرهنگامه جامع ثبت و ضبط شود. 
 
*انتشار عکس، فیلم و زندگی‌نامه مستند از مادران شهدا در فرهنگنامه
 
امیری ادامه داد: گزینه‌هایی که در حال حاضر مد نظر داریم در فرهنگنامه جامع مادران معزز شهدا گردآوری و تدوین شود، فیلمی حداقل نیم ساعته از مادر شهید والامقام، ۶۰ - ۵۰ قطعه عکس مادر شهید هنگام تشییع و خاکسپاری فرزند شهیدش تا اکنون، زندگینامه مستند و کوتاه و گویای مادر شهید، واگویی خاطرات تلخ و شیرین مادر شهید با شهید والامقام، پیام مادر شهید خطاب به مردم و مسئولین، خاطرات دیگران از مادر شهید، انتشار اعلامیه شهادت شهید (چنانچه موجود باشد) و درج دلنوشته‌ها و داستانک‌های موضوعی در فرهنگنامه جامع مادران شهدا است.
 
دبیر ستاد مردمی پاسداشت مقام مادارن معظم شهدا بیان داشت: پُر واضح است منظور ما از فرهنگنامه جامع مادران شهدا، آن مفهومی نیست که در عرف اداری مرسوم است و به مجموعه‌ای از اصطلاحات و واژگان در حوزه‌ای خاص اطلاق می‌شود، بلکه هدف این ستاد گردآوری و انتشار مجموعه‌ای غنی از تصاویر، افکار، اعمال، اعتقادات، باورها و اندیشه‌های مادران پاکدامنی است که «نظام تربیتی اسلام» را با تربیت شهیدان والامقام به منصه ظهور رساندند و از جان شیرین فرزندشان و دلبستگی عاطفی مادرانه گذشتند تا عزت و سربلندی اسلام و ایران را به همگان ارمغان دهند.
 
وی تأکید کرد: این کار بزرگ و اساسی بر مبنای طرحی جامع و همه جانبه‌نگرانه اجرا می‌شود و به لطف خدا با جدیت و پشتکار، در صدد تدوین نهایی طرح جامع موضوع و ارائه و تقدیم آن به مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) هستیم تا انشاءالله تعالی با پیام و فرمان حضرت ایشان، عملیات اجرایی این ماموریت بزرگ فرهنگی ـ اجتماعی به مبارکی و میمنت آغاز شود و سیره نامه فرهنگی مادران معزز شهدا جهت بهره برداری‌های پژوهشی و مطالعات جامعه شناختی در خصوص نقش بی‌بدیل مادران گرانقدر شهدا در پیروزی انقلاب و هشت سال دفاع مقدس و خلق حماسه‌های ماندگار مورد استفاده محققان، اندیشمندان و عموم مردم قرار گیرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها