کد خبر: ۵۵۰۴۵
زمان انتشار: ۲۰:۳۷     ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۱

فعالان اصلاح طلب معتقدند وزن اين طيف در انتخابات مجلس باز هم كاهش يافته و بنابراين بايد از فرصت انتخابات آتي رياست جمهوري به عنوان آخرين فرصت احياي خود استفاده كرد.

به گزارش کیهان، احمد حكيمي پور- عضو شوراي شهراول تهران كه سرانجام منحل شد- در تحليلي نوشت: تركيب نهايي مجلس نهم هم بالاخره مشخص شد و اصلاح طلبان باز هم نسبت به دوره هاي قبل تعداد كمتري كرسي را به خود اختصاص دادند تا موضوع لزوم برنامه ريزي بيشتر براي ادامه حيات بيش از پيش احساس شود. بايد يادآور شد كه هيچ كدام از كانديداهايي كه با عنوان اصلاح طلب در اين انتخابات شركت كرده بودند با يك سازماندهي قبلي و به عنوان يك جبهه واحد سياسي وارد گود رقابت نشده بودند با اين حال لزوم تعامل جبهه اصلاحات با اين عده كاملا ضروري به نظر مي رسد چرا كه از يك سو اين عده معدود افراد باقيمانده در اركان نظام هستند كه خود را ذيل جناح اصلاح طلب تعريف كرده و تريبون هايي در اختيار دارند و از سوي ديگر مي توانند به عنوان پيش برنده برخي سياست ها و منتقل كننده نظرات و آراي اصلاح طلبان در محافل و نهادهاي سياسي و تصميم گير باشند. وي مي افزايد ارتباط و تعامل اصلاح طلبان خارج از قدرت با نمايندگان اصلاح طلب مجلس نهم بيش از هر چيز در گرو اين است كه آنها خود را در قالب يك فراكسيون منسجم سازماندهي كنند.

حكيمي پور در «آرمان» نوشت: در حالي كه اصولگرايان با تشكيل گروه ها و جبهه هاي جديد سياسي دامنه فعاليت خود را افزايش مي دهند، شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات نمي تواند به هر دليلي منسجم عمل كند. در اين ميان كار مهمي كه برعهده اصلاح طلبان است اين است كه به شكلي جدي به بازخواني و بازنگري در روش ها و برنامه هاي گذشته خود بپردازند و نتايج مثبت و منفي سياست هاي خود را بدون اغماض بپذيرند.

در همين حال محمدجواد حق شناس عضو مركزيت حزب اعتماد ملي و مديرمسئول روزنامه توقيف شده اين حزب مي گويد: تركيب مجلس نهم اكنون مشخص شده و در اين بين باز هم تعداد اصلاح طلبان مجلس نسبت به دوره هاي قبلي كاهش يافته است. ارائه ندادن ليست واحد از سوي اصلاح طلبان، به نوعي از مشكلات درون گروهي هم بود. و اصولگرايان در غياب جبهه اصلاحات، 13 ليست جداگانه را ارائه كرد. ارائه اين روند به نفع اصلاح طلبان نمي تواند باشد.

وي با بيان اينكه انتخابات سال آينده رياست جمهوري آخرين فرصت براي احياي اصلاح طلبان است، گفت: طبيعتا هيچ گروهي براي رقيب خود فرش قرمز پهن نمي كند. سابقه هم نشان مي دهد اصولگرايان از پايگاه قابل قبولي در جامعه برخوردار هستند.

حق شناس با اشاره به حضور برخي طيف هاي تندرو در ميان جبهه اصلاحات گفت: هنگامي كه اصلاح طلبان معتدل برنامه ريزي كنند براي بازگشت به عرصه سياسي، نيروهاي تندرو اصلاح طلب امواجي در مخالفت و مقابله به راه مي اندازند. با اين حال اگر لازم باشد چنين هزينه هايي نيز بايد پرداخت شود و نبايد گريزان از اين هزينه ها باشيم.

وي خواستار كاهش توقعات اصلاح طلبان شد و گفت: ضرورت اصلي ورود مجدد اصلاح طلبان به رقابت سياسي، كاهش سطح توقعات و واقعي ديدن فضاي سياسي جامعه است. يكي از مباحث اصلي در شرايط كنوني اين است كه فعالان اصلاح طلب فضاي آرماني ساخته شده در ذهن خود را به فراموشي سپرده و با دركي درست از واقعيت موجود به تجديد حيات سياسي خود فكر كنند.

وي افزود: بر اصلاح طلبان واجب است كه متناسب با قدرت و توان واقعي خود و در عين حال متكي بر دو عنصر قانون و منافع ملي حركتشان را برنامه ريزي و شروع كنند چه آن كه اگر همين فاكتورها به طور كامل مدنظر فعالان اين جناح در انتخابات مجلس نهم بود اكنون مي بايست شاهد حضور بيش از 40 نماينده اصلاح طلب در بين منتخبين باشيم. به نظر مي رسد در همين انتخابات نيز نوعي نگاه فانتزي كه خواهان حضور حداكثري اصلاح طلبان در مجلس نهم بود در نهايت موجب ريزش تعداد نمايندگان آنها شد چرا كه جناح اصلاحات از ابتدا افقي دست نيافتني را پيش روي خود ترسيم كرد و انتزاعي بودن آن ثابت شد. حال اگر چنين نحوه كنشگري در پروسه انتخابات رياست جمهوري يازدهم نيز تكرار شود در حقيقت مهمترين و تنها گزينه پيش روي اصلاح طلبان از بين خواهد رفت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها