کد خبر: ۵۴۹۷۳
زمان انتشار: ۱۲:۴۲     ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۱
فاش شدن اطلاعات شخصی افراد و ارائه آن به شرکتهای سودجو این روزها تقریباً به امری طبیعی و عادی تبدیل شده است.

فارس، امروزه در دنیای دیجیتال، حفظ اطلاعات شخصی و رعایت حریم خصوصی افراد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و شرکت‌های صاحب این اطلاعات باید بیشترین دقت را در حفظ و نگهداری آن داشته باشند. این در حالی است که هر چند وقت یکبار اخباری مبنی بر انتشار اطلاعات شخصی افراد توسط شرکت‌های مختلف به گوش می‌رسد.

در واقع این شرکت‌ها اطلاعات خصوصی افراد را در اختیار اشخاصی سودجو قرار می‌دهند تا آنها با استفاده از این اطلاعات به اهداف مالی، فرهنگی یا سیاسی خود نزدیکتر شوند.

نمونه این مسئله را می‌توان در تماسهایی که از سوی یک شرکت خصوصی با مشتریان ایران خودرو گرفته می‌شود، مشاهده کرد. در تماس اپراتورهای این شرکت با مشتریان ایران خودرو از آنها خواسته می‌شود تا برای خرید بسته‌ای شامل یک کارت امداد خودروی البرز، یک کپسول آتش‌نشانی کوچک و یک ماساژور شارژی به قیمت 49 هزار تومان اقدام کنند.

یکی از اپراتورهای این شرکت در گفت‌وگو با فارس گفت: ما همه اطلاعات مربوط به مشتریان ایران خودرو را در شبکه خود داریم.

وی افزود: این اطلاعات شامل نام، نام‌خانوادگی، کدملی، نشانی، تلفن همراه، تلفن منزل و مدل خودروی خریداری‌شده، است.

به این ترتیب تمام اطلاعات شخصی افراد به راحتی از طریق ایران خودرو در اختیار این شرکت قرار گرفته تا با استفاه از آن بتواند به منافع مالی خود برسد. در عین حال برخی از اپراتورهای این شرکت خرید این بسته را برای صاحبان محصولات ایران خودرو اجباری عنوان می‌کنند که ممکن است افراد فریب این حرف آنها را بخورند و به اجبار مبالغی را متحمل شوند.

برای ذکر نمونه‌ای دیگر از این دست اتفاقات می توان به رد و بدل شدن اطلاعات افراد بین آژانس‌های مسافرتی اشاره کرد. معمولاً وقتی فردی توسط یکی از تورهای مسافرتی به سفری می‌رود پس از بازگشت از سفر با سیل تماسهای سایر آژانس‌های مسافرتی روبرو می‌شود که هر کدام سعی در تبلیغ برنامه‌های تفریحی و تورهای مسافرتی خود دارند.

نمونه دیگری از این دست اتفاقات را می‌توان در خرید سیم‌کارت همراه اول با کد 2 در یکی از شهرستانهای تهران ذکر کرد.

در این مورد خریدار، سیم‌کارتی را با کد تهران خریداری کرده که صرفاً سند خرید آن در یکی از دفاتر همراه اول صادر شده اما ظاهراً این شماره تماس و اطلاعات خریدار در اختیار برخی از شرکت‌های فعال در آن شهرستان قرار گرفته و هر چند روز یکبار تبلیغات مربوط به واحدهای صنفی آن شهرستان برای خریدار سیم‌کارت پیامک می‌شود.

اینها فقط چند نمونه از سوء استفاده شرکت‌ها از مشخصات افراد و فاش شدن اطلاعات محرمانه افراد است.

در مورد دلیل این اتفاقات می‌توان به نبود نظارت دقیق و یا ضعف قانونی اشاره کرد که با توجه به لزوم رعایت حریم خصوصی افرادی لازم است مسئولان توجه بیشتری به آن داشته باشند و در این زمینه باید پرسید که اصولا مجوز ورود این شرکتها به حریم خصوصی افراد را چه کسانی و ارگانهایی صادر می کنند؟

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها