معاون حقوقی معاونت توسعه مدیریت و
سرمایه انسانی رئیسجمهور گفت: بنا به دستور رئیس جمهور و در راستای حمایت
از تولید ملی، موانع اداری فضای کسب و کار برطرف میشود.
عبدالعلی تاجی در گفتوگو با فارس، در
مورد موانع اداری در فضای کسب و کار کشور گفت: قانونی در مجلس در حال مطرح
شدن است که لایحه آن حدود 9 ماه پیش تقدیم شده، اما با توجه به اینکه در
حال حاضر لایحه بودجه 91 بررسی میشود، فعلا از دستور کار خارج شده و بعد
از بودجه 91 ادامه بررسی این قانون در مجلس شروع خواهد شد.
وی افزود: قانون استفاده حداکثری از توان داخلی که بعد از قانون بودجه بررسی میشود، در جهت فضای کسب و کار کشور خواهد بود.
تاجی افزود: همچنین اوایل سال جاری
رئیسجمهور همه وزرا، معاونان وزیر، معاونان رئیسجمهور و معاونان معاونان
رئیسجمهور، استانداران و معاونان استاندار و همه مقامات مسئول کشور را در
یک جلسهای جمع کرد و در جهت رفع موانع تولید دستورات خوبی ارائه کرد و
کارگروهی در استانها با مسئولیت استانداران تشکیل شد که موانع تولید و کسب
و کار بررسی و رفع شود.
تاجی گفت: بر اساس دستور رئیسجمهور
باید فرآیندهای انجام کارها در ادارات کوتاه شده و اگر تولیدکننده قرار
است، برای یک سرمایهگذاری با 10 دستگاه اداری سر و کار داشته باشد، باید
فرآیند انجام کار به گونهای کوتاه شود که همه این موارد در یک جا و در زیر
نظر استاندار انجام شود.
وی گفت: در استانها کارگروهی تشکیل
میشود که نمایندگان همه دستگاهها در آن حضور دارند و راجع به تولید و
سرمایهگذاری و به ویژه سرمایهگذاری در بخش کشاورزی تسهیلاتی فراهم
میشود.
معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای
معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیسجمهور افزود: دستور ویژه
رئیسجمهور به استانداران این است که کمیته ویژهای زیر نظر استاندار تشکیل
دهند و موانع تولید را به ویژه در بخش کشاورزی برداشته و با توجه به
فعالیت، سطح زیر کشت در استانها افزایش یابد.
تاجی گفت: در سال 91 به توسعه بخش کشاورزی توجه ویژهای شده و باید گامهای بلندی در این زمینه برداشته شود.
وی در مورد تشکیل میز خدمت گفت: کاری
که از سال گذشته شروع شده و تقریبا به تمام دستگاههای اجرایی و ملی کشور
ابلاغ شده ، تشکیل میز خدمت است و قرار شده در شهرداریها نیز میز خدمت شکل
گیرد.
وی گفت: به عنوان مثال اگر برای گرفتن
پروانه ساختمان در شهرداری فرد باید به 20 اتاق مراجعه کند، میز خدمت به
گونهای طراحی میشود که در مدخل ورودی شهرداری و در طبقه اول افرادی قرار
داده شوند که کار تمام 20 اتاق را یک جا انجام دهند.
تاجی گفت: هم اکنون در معاونت توسعه
مدیریت و سرمایه انسانی رئیسجمهور میز خدمت شکل گرفته که مراجعهکننده
لازم نیست، وقت خود را در طبقات و اتاقهای گوناگون صرف کند، بلکه به وسیله
همان میز خدمت به کارشناس یا مدیر مربوطه مستقیم ارجاع میشود.
وی گفت: ایجاد میز خدمت در همه
دستگاههای ملی و استانی وجود دارد، به ویژه در ثبتاحوال، شهرداریها،
جهاد کشاورزی و اداراتی که مراجعه بیشتر مردمی در آنها وجود دارد و در
سفرهای استانی نیز تشکیل میز خدمت در دستگاههای اجرایی بررسی میشود.
تاجی با اشاره به اینکه تشکیل میز خدمت
به همه دستگاههای اجرایی ابلاغ شده است، گفت: در سال 91 نیز بر توسعه
تشکیل میز خدمت تأکید شده و ایجاد میز خدمت در راستای 10 برنامه تحول اداری
توسط معاونت توسعه مدیریت است.
وی گفت: هم اکنون خدمات شهرداریها،
ثبتاحوال و پلیس در دفاتر پلیس + 10، خدمات الکترونیک و نیز پیشخوان دولت
الکترونیک توسط بخش خصوصی به مردم ارائه میشود.
تاجی افزود: همچنین فرآیند انجام امور
با تأکید رئیسجمهور در دستگاههای اجرایی آسان شده و سال 91 نیز در جهت
کوتاه شدن فرآیند انجام کارها گام برداشته میشود.
معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای
معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیسجمهور با اشاره به اینکه تشکیل
پیشخوان دولت الکترونیک در راستای 10 برنامه تحول اداری است، گفت: با تأکید
رئیسجمهور فعالیتهایی که توسط بخش خصوصی قابل انجام است به صورت
الکترونیکی ارائه میشود و تاکنون 1400 خدمت در پرتال مردم قرار داده شده
است.
وی افزود: خدماتی که در پرتال مردم
ارائه میشود به مراجعهکننده به روشنی میگوید که برای دریافت آن خدمت چه
مدارکی لازم دارد و باید به کدام دستگاه اجرایی مراجعه کند.
تاجی افزود: علاوه بر این حدود 400
خدمت از دستگاههای اجرایی از طریق پیشخوان خدمات دولت الکترونیک به مردم
ارائه میشود و به ویژه سازمان ثبت احوال، پلیس + 10، و شهرداریها خدمات
خود را از طریق پیشخوانها ارائه میکنند.
تاجی افزود: با برنامهریزی انجام شده
در سال جاری حداقل 600 خدمت دستگاههای اجرایی از طریق پیشخوان دولت
الکترونیکی به مردم ارائه میشود.
وی افزود: 3 دسته از خدمات از طریق
دستگاههای اجرایی ارائه میشود که یک دسته خدمات تعاملی است که مراجعه و
مدارک لازم دارد، دسته دوم خدمات تراکنشی است که تنها از طریق خدمات
الکترونیک و بدون مراجعه به دستگاه مانند پرداخت فیش آب و برق از طریق
تلفن منزل انجام میشود و دسته سوم اصلاح فرآیندها و بازبینی برای انجام یک
کار در دستگاههای اجرایی است.
تاجی تأکید کرد: همه فرآیندهای انجام
امور بازنگری میشود و در جهت کوتاه شدن زمان انجام کار، کاهش هزینه و کاهش
رفت و آمد و مراجعه حضوری به دستگاههای اجریی گام برداشته میشود.
تاجی افزود: در گذشته دفاتر آی.سی.تی
روستایی حدود 3 تا 4 خدمت ارائه میکردند که در سال جاری بنا شده خدمات این
دفاتر به 20 تا 30 خدمت افزایش یابد تا نیاز نباشد روستاییان برای انجام
کارهای اداری به شهر مراجعه کنند.
تاجی افزود: دفاتر پیشخوان دولت
الکترونیک توسط بخش خصوصی اداره میشود که هم به آسانی در دسترس مردم قرار
دارد و هم اینکه جهت درآمدزایی با مردم رفتار خوبی دارد و خدمات شایستهتری
ارائه میکنند.