کد خبر: ۵۴۷۰۰
زمان انتشار: ۱۲:۳۰     ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۱
به بهانه صدمین سفر استانی دولت
صدمین سفر استانی هیئت دولت هم انجام شد. طی هفت سال گذشته دولت نهم و دهم سه دور از تمامی استانهای کشور بازدید داشته و اکنون در میانه چهارمین دور سفرهای استانی هستیم.

مشرق، به مناسبت صدمین سفر استانی هیئت دولت، جشنواره‌های خدمت در همه استانها همزمان با حضور هیئت دولت در استان خراسان رضوی با هدف ارائه دستاوردهای سفرهای استانی و جشنواره‌ای متمرکز نیز با حضور همه وزارتخانه‌ها و استانداری‌ها در مشهد مقدس برگزار خواهد شد. این جشنواره‌ها از 21 تا 29 اردیبهشت دایر خواهند بود و در کنار آنها همه مسئولان دولتی در استانها، دیدارهایی چهره‌ به چهره با مردم برای رسیدگی به مشکلات آنها خواهند داشت.

جزئیات آماری دور چهارم سفرهای استانی

سفرهای استانی تحولی بی بدیل مبتنی بر ارزش ها و تفکرات اسلامی به وجود آورده است و حضور رئیس جمهور و دولت در میان مردم اثر زیادی در روحیه ملت و افزایش وفاق و اتحاد ملی دارد و جلوه ای از مردمی بودن نظام را به نمایش می گذارد؛ تاکنون رئیس جمهور صد نوبت در مراکز استان ها و 374 نوبت در شهرستان ها و روستاهای کشور حضور یافته است و این در حالی است که وزرا و اعضای هیأت دولت نیز در 1400 شهرستان حضور یافتند که در این باره 2350 جلسه هماهنگی و تنظیم پیش نویس مقررات انجام و 300 مصوبه در 2483 بند و شامل 73هزار و 400 طرح تصویب شده است.

وعده ای که محقق شد

احمدی نژاد که در تبلیغات انتخاباتی خود در خرداد 84 گفته بود "هیات دولت آینده به صورت متناوب در هر استان تشکیل جلسه خواهد داد و اولویت جلسات نیز به استانهای کمتر توسعه یافته اختصاص خواهد داشت" پس از پیروزی نیز به این وعده خود عمل کرد و با سفر به استان خراسان رضوی عملا برای اولین بار هیات دولت را در شهری غیر از تهران تشکیل داد. حال با انجام صد سفر استانی طی چهار دور اکنون هیئت دولت برای چهارمین بار طی هفت سال گذشته به استان خراسان رضوی رسیده است.

اما در این میان عدم اجرای برخی از مصوبات سفرهای استانی یکی از مواردی بوده که طی سال های گذشته مورد انتقاد برخی نمایندگان و کارشناسان قرار گرفته است و همواره از وعده های بعضا بی سرانجام هیئت دولت در سفرهای استانی گلایه داشته اند، با این اوصاف پسندیده است که در صدمین سفر استانی که در حاشیه ان جشنواره ای برگزار می شود؛ دولتمردان به این مهم یعنی تحقق صد در صدی وعده ها نیز توجه لازم را مبزول دارند.

قبول عدم پیشرفت مصوبات استانی دولت

عدم‌پیشرفت مصوبات استانی هیأت دولت موضوعی است که از سال‌های گذشته مورد انتقاد نمایندگان مردم استان‌های مختلف قرار گرفته است و با توجه به اعلام عمومی مصوبات در سفرهای ریاست‌جمهوری همواره مردم منتظر اجرایی شدن آن از سوی دولت بوده‌اند. با این وجود در دور چهارم سفرهای استانی دولتمردان ناگزیر شده که عدم پیشرفت مصوبات را قبول کنند و در این جهت فاطمه بداغی معاون حقوقی رئیس‌جمهور، در تیرماه سال 90 خبر از بررسی موانع پیشرفت مصوبات استانی هیأت دولت داد و گفت: بررسی مسائل استان‌ها به‌عنوان یک کار خوب و جدید در دولت مورد توجه قرار گرفته است. بداغی گفته بود که در این جلسه بر رسیدگی مسائل استان‌ها و رفع موانع و مشکلات و پیگیری مصوبات سفرهای استانی تاکید شده است و از سوی دیگر محمد رضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور هم با اشاره به اینکه دولت مصمم است همه وعده های خود را عملی کند، گفته بود که یکی از موضوعاتی که در سفرهای دور چهارم مورد توجه ویژه قرار گرفته، نهایی شدن مصوبات گذشته و رفع موانع پیش روی اجرای این تعهدات است. با وجود گذشت نزدیک به یکسال از بررسی موانع پیشرفت مصوبات استانی هنوز اعلام رسمی در این رابطه از سوی دولتمردان نشده که تا چه حد توانسته اند این موانع را مرتفع سازند.

مشکلات اعتباری دولت

طیف زیادی از نمایندگان مجلس هشتم از آغاز دور چهارم سفرهای استانی دولت همواره سفرهای استانی دولت را با دیده انتقاد نگاه کرده و عدم‌اجرایی شدن مصوبات سفرهای استانی هیأت دولت را به مشکلات اعتباری دولت ربط داده اند و از سوی دیگر بر رعایت عدالت بودجه ای یمان استان های مختلف تاکید کرده اند.

تذکر برای تحقق وعده ها

مقام معظم رهبری همواره ضمن دفاعی که از اصل انجام سفرهای استانی و مثبت بوده آن به عمل آورده اند البته به طور صریح نیز نسبت به تحقق وعده ها به دولت تذکر داده اند. ایشان در آخرین دیدارشان و هیات دولت بر لزوم "پایبندی دولت به شعارها و جهت گیریهای اعلام شده" تاکید داشتند و دولتمردان را به تقید به وعده هایشان فرا خواندند. در سال 85 نیز مقام معظم رهبری در سخنانی خواستار تحقق وعده های دولت در سفر های استانی شده بودند و گفته بودند: "اینکه مردم تصور کنند که فلان کار، در فلان نقطه، فلان شکل تحقق پیدا میکند، بعد ببینند تحقق پیدا نکرد و مراجعه کنند ببینند که فایده‏اى نکرد، این‏طور امید مردم از دست میرود. اگر یک‏بار هم حمل بر صحت کنند، وقتى تکرار شود، دیگر حمل بر صحت هم نخواهند کرد."

بی تردید سفرهای استانی ایده خوبی برای ایجاد عدالت بودجه ای در سطح کشور بوده است و فرصت باقی مانده برای تحقق این ایده خوب و ثبت آن بنام دولت های نهم و دهم در گرو عمل به وعده هایی است که برخی از آنها در عالم واقع محقق نشده است از این رو به بهانه صدمین سفر استانی هیئت دولت این نکته را یادآور شدیم تا در کنار تشکر و قدردانی از این کار نقاط ضعف آن نیز به فراموشی سپرده نشود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها