کد خبر: ۵۴۵۰۸
زمان انتشار: ۱۳:۳۴     ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۱
سردار باقرزاده/
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: کوبندگی و برق‌آسا بودن عملیات «الی بیت‌المقدس» باعث شد که بعثی‌ها نتوانند مانع پیشروی رزمندگان اسلام شوند و این ویژگی‌ها محاسبات نیروهای صدام را به هم ریخت.

فارس، سردار سیدمحمد باقرزاده رئیس ستاد بزرگداشت سی‌امین سالگرد آزادسازی خرمشهر، امروز در نشست خبری ضمن تبریک میلاد حضرت زهرا سلام‌الله علیها و بزرگداشت مقام زن، اظهار داشت: امروز مصادف با دومین مرحله عملیات «الی بیت‌المقدس» است؛ این عملیات ویژگی‌های مختلفی داشته اما کوبندگی، برق‌آسا بودن و سرعت عمل رزمندگان از مهمترین ویژگی‌های این عملیات بوده که همه محاسبات بعثی‌ها را به هم ریخت.

وی ادامه داد: سرعت عمل رزمندگان و کوبندگی باعث شد که میل به جنگجویی در سطح قوای صدامی کاهش پیدا کند و 19 هزار نفر از بعثی‌ها در این عملیات اسیر شدند که اسناد و خاطرات آن زمان گواه این قضیه است.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بیان داشت: به عنوان مثال در 11 اردیبهشت سال 1361 فرمانده گروهان چهارم از گردان یکم تیپ 94 لشکر 6 زرهی عراق، پس از اینکه جواب‌های سربالا و مأیوس‌کننده‌ای از قرارگاه گردان‌ مافوق دریافت کرد، به نیروهای تحت امر ابلاغ کرد: «هر کسی هر کاری که می‌تواند و دلش می‌خواهد انجام دهد؛ من دیگر با او کاری ندارم؛ حتی می‌توانید تسلیم نیروهای ایرانی شوید!» این یعنی کاهش میل جنگجویی در یک واحد نظامی.

وی خاطرنشان کرد: اسناد موجود و بازجویی‌هایی که از اسرای عراقی در همان زمان به دست آمد، حاکی از این است که گروهبان وظیفه «جاسم محمد قیطان» چند روز پس از سقوط خرمشهر که به اسارت ایران درآمد، اظهار می‌کرد که فرمانده گردان آنها گفته بود، صدام از اینکه خرمشهر سقوط کرده و به دست نیروهای ایرانی افتاده، خیلی ناراحت است و صدام گفته اگر می‌دانستم قضیه به اینجا کشیده می‌شود، زودتر دستور عقب‌نشینی می‌دادم.

سردار باقرزاده یادآور شد: مردم عراق هم ادعای قوای ارتش صدام مبنی بر اینکه ما عقب‌نشینی تاکتیکی کردیم را مورد استهزا و تمسخر قرار دادند و قبول ندارند که این یک عقب‌نشینی تاکتیکی بود. 

وی افزود: فشارهای وارده به ارتش صدام باعث شده بود که زندانی‌های اردنی که محکوم به اعمال شاقه بودند را از زندان آزاد کنند و به اجبار کنار نیروهای ارتش صدام قرار دهند؛ برابر اسناد موجود نیروهای ارتش صدام هنگام عقب‌نشینی خیلی خوشحال بودند و همه می‌گفتند که جنگ تمام شده است اما هنگامی که به مرزهای بین‌المللی رسیدند، به آنها دستور پدافند داده شد و باعث شد که از این موضوع بسیاتر آزرده و ناراحت شوند.

رئیس ستاد بزرگداشت سی‌امین سالگرد آزادسازی خرمشهر بیان داشت: کوبندگی و برق‌آسا بودن عملیات «الی بیت‌المقدس» باعث شد که با وجود اطلاعات اولیه دشمن، از احتمال عملیات و محورهای آن، آنها نتوانند مانع پیشروی رزمندگان اسلام بشوند و عملاً شیرازه نیروهای صدامی به هم ریخته شد.

وی ادامه داد: بنابر یکی از اسناد، طی نامه‌ای سرگرد ستاد «خلیل ابراهیم» که فرمانده منطقه خرمشهر بوده، به واحد بالاتر گزارش می‌دهد که نیروهای ایرانی از «کوت شیخ» تا «سلمانیه» در شرق کارون همراه با پل‌های عبور از رودخانه و دسته‌های ضدتانک دیده شدند؛ در واقع دشمن فهمیده بوده و اظهار کرده بود که در روی جاده اهواز ـ خرمشهر تحرکات نیروهای ایرانی خیلی زیاد شده است.

سردار باقرزاده یادآور شد: اما چه می‌شود که دشمن با همه توانایی نمی‌تواند، مقابله کند و بعد از شدت دستپاچگی، ساعت 9 صبح بیستم اردیبهشت سال 1361، دو فروند هواپیمای سوخوی عراقی، مواضع قرارگاه تیپ 419 پیاده که تحت امر لشکر 5 عراق بوده را بمباران می‌کند؛ 20 نفر از صدامی‌ها کشته می‌شوند و یکی از نیروهای صدامی، یک فروند هواپیمای صدامی را ساقط می‌کند و طبق اظهارات گروهبان یکم وظیفه عراقی هواپیمای دوم هم ساقط می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در این عملیات به قدری تلفات و زخمی‌ها در ارتش صدام زیاد بوده که دانش‌آموزهای شهرهای بصره و زبیر برای امدادرسانی به مجروحان، بسیج می‌شوند و پزشکانی از اردن و مصر به عراق اعزام می‌شوند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها