کد خبر: ۵۴۴۷۲
زمان انتشار: ۱۱:۵۴     ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۱

رعایت اخلاق حرفه‌ای و حفظ شان افراد یک مسئله مهم در انتشار اخبار و اطلاعات توسط رسانه‌ها و به ویژه رسانه ملی است، لذا اگر قرار است بنابر دلایلی از یک شرکت خاص حمایت شود، نباید برای این کار هر اتهامی را به افراد وارد کرد.

چهارشنبه هفته گذشته، خبرنگار برنامه 20:30 در حالی با پخش یک گزارش سطحی سعی کرد موضوع توقف تولید پژو 206 را تکذیب کند که طبق مستندات منتشر شده در خبرگزاری فارس و با استناد به سخنان مدیرعامل ایران خودرو، تولید این محصول با کاهش تولید 60 درصدی طی سال جاری روبرو بوده است و ایران خودرو نیز نتوانسته آماری از "تولید این محصول طی هفته گذشته" ارائه کند.

در این گزارش خبرنگار 20:30 ، خبرنگار فارس را متهم کرد که چون نتوانسته از شرکت ایران خودرو برای خود یا اطرافیانش خودرو تحویل بگیرد، خبر توقف تولید پژو 206 در فارس منتشر شده است. این اتهام رسانه ملی درحالی به خبرنگار فارس وارد شد که پیشینه کاری و اخلاقی خبرگزاری فارس و خبرنگاران این رسانه طی سالهای گذشته هیچگاه جای چنین تصوری را برای افراد باقی نگذاشته است در عین حال متأسفانه در برخی موارد پرداخت مبالغی بابت جلوگیری از انتشار یک خبر واقعی و یا تکذیب آن مرسوم بوده است که این مسئله باید در مورد گزارش 20:30 در دفاع از ایران خودرو نیز پیگیری شود.

از سویی، تلاشی که توسط 20:30 برای حمایت از تولید یک خودرو تحت لیسانس شرکت پژوی فرانسه صورت گرفت، در سال حمایت از تولید ملی جای تأمل دارد و به نظر می‌رسد این رسانه باید به جای حمایت از سرازیر شدن سرمایه‌های ملی به جیب فرانسوی‌ها که همواره در سیاست‌های خود موضعی ضدایرانی را دنبال کرده‌اند، به دنبال حمایت از تولید محصولات داخلی باشد. اصولاً چرا باید رسانه ملی با این جدیت از تولید یک محصول تحت لیسانس حمایت کند و به خاطر آن هر اتهامی را به همکاران رسانه‌ای خود وارد کند؟

در عین حال، در گزارش 20:30 پارکینگی مملو از پژو 206 به نمایش در آمد و خبرنگار این رسانه سعی کرد تا به بیننده خود القا کند که تولید این خودرو در تیراژ بالا در حال انجام است اما در این گزارش به دلیل پر بودن پارکینگ اشاره‌ای نشد و گفته نشد که چرا با وجود تعداد زیادی 206 در ایران خودرو چرا تحویل این محصول به مشتریان با تأخیر همراه است و در حالی که در سایت فروش اینترنتی این شرکت، تمام تحویلهای نقدی ایران خودرو 15 روزه است، این خودرو 30 روزه تحویل می شود. در خبر فارس به دلیل این مسئله اشاره شده و آمده بود که این خودروها به دلیل کمبود برخی قطعات به مرحله نهایی تولید و تحویل به مشتری نرسیده‌اند.

در چنین شرایطی، زمینه‌سازی ایران خودرو برای تهیه گزارشی که در آن به راحتی افراد تحت اتهام قرار می‌گیرند، قابل توجه است. روابط عمومی این شرکت خودروساز در شرایطی زمینه اتهام‌زنی به خبرنگار فارس را فراهم کرد که این خبرگزاری در انتشار توضیح ایران خودرو در خصوص خبر توقف تولید پژو 206 بیشترین همکاری را با این شرکت داشته است.

ایران خودرو روز چهارشنبه در توضیح اول خود به فارس اعلام کرد که در روزهای 14 فروردین تا 16 اردیبهشت امسال 9 هزار دستگاه پژو 206 تولید و روانه بازار کرده است که این مطلب با خبر فارس مبنی بر توقف تولید پژو 206 در یک هفته اخیر یعنی از روز 16 اردیبهشت‌ماه به بعد مغایرتی نداشت. فارس نیز در توضیح خود به این موضوع اشاره کرد اما پس از آن باز هم روابط عمومی ایران خودرو که تازه متوجه "گاف" خود شده بود، در تماس با خبرگزاری خواستار حذف عبارت 16 اردیبهشت‌ماه و همچنین حذف توضیح فارس شد که خبرگزاری نیز در جهت همکاری با این شرکت با درخواست آنها موافقت کرد.

علاوه بر این، در خبر فارس نیز به دلیل توقف تولید پژو 206 با توجه به مصالح کشور اشاره‌ای نشده بود که آن هم باز کمکی به ایران خودرو محسوب می‌شود.

در چنین شرایطی ایران‌خورو صبح چهارشنبه اقدام به انتشار خبری در جهت تکذیب توقف تولید پژو 206 در برخی خبرگزاری‌ها کرد که در آن خبرها نیز آمار تولید پژو 206 در محدوده زمانی یک ماهه (14 فروردین تا 14 اردیبهشت) اعلام شده بود و آماری در خصوص تولید یک هفته اخیر منتشر نشده بود.

این جوسازی در حالی اتفاق افتاد که خبرگزاری فارس با ارائه مستندات، خبر خود را تائید کرده بود، اما ایران خودرو و رسانه‌های دیگر سند و مدرکی در مورد ادعای خود نداشتند.

بهتر است در سالی که به عنوان تولید ملی نامگذاری شده است، ایران خودرو، رسانه‌ها و به ویژه صداو سیما بیشتر به فکر تحقق این هدف باشند و برای حمایت از تولید یک محصول تحت لیسانس، همکاران خود را متهم نکنند.

خبرگزاری فارس حق خود را برای پیگیری حقوقی بابت افترا و اتهام به خبرنگار فارس توسط رسانه ملی، محفوظ می‌داند و این موضوع را از طریق حقوقی پیگیری خواهد کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها