کد خبر: ۵۴۴۱۵
زمان انتشار: ۱۰:۰۵     ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۱

فارس: هم اکنون حدود ۵۱ میلیون متر مکعب در روز (معادل گاز بیش از دو فاز پارس جنوبی) بر روی فلرهای گازی می‌سوزد.

عملیات تولید گاز و نفت خام در خشکی و دریا با تولید گاز‌های غنی همراه است که بخشی از آن برای تزریق به میادین نفتی و بخشی نیز پس از فرآورش در پالایشگاه‌ها به منظور تامین مصرف گاز کشور به خطوط لوله تزریق می‌شود و بخش اعظمی نیز به عنوان گاز غنی همراه سوزانده می‌شود. اگر سفری به منطقه عسلویه داشته باشید حتما مشعل‌های غول پیکری را مشاهده می‌کنید که روشن هستند و ارتفاع شعله‌هایشان گا‌ها به بیش از ۲۰ تا ۳۰ متر می‌رسند. لازم به ذکر است هم اکنون ۴۲ فلر (مشعل) در منطقه پارس جنوبی روشن است که ۲۲ فلر مربوط به فازهای گازی و مابقی مربوط به پتروشیمی‌ها است.

آنچه که این مشعل‌ها می‌سوزانند گاز‌ است که می‌تواند برای کشور ارز آوری داشته باشد ولی هم اکنون سوزاندنشان به جای ارزآوری هزینه‌های اقتصادی را تحمیل می‌کند.

براساس ترازنامه هیدروکربوری کشور روزانه حدود ۴۱.۵ میلیون متر مکعب گاز‌های همراه در بخش تولید نفت و همچنین ۹.۵ میلیون متر مکعب گاز سبک در پالایشگاه‌های گازی کشور می‌سوزد.

اگر قرار باشد تنها فازهای پارس جنوبی (فازهای ۱ تا ۱۰) را مدنظر قرار دهیم باید بگوییم که تنها روزانه نزدیک به ۷ میلیون متر مکعب گاز سبک در این فاز‌ها سوزانده می‌شود.

مقام معظم رهبری در سفری که سال گذشته به منطقه عسلویه داشتند به مسئولان نفتی گوشزد کردند که برای جلوگیری از سوختن این گاز‌ها تدبیرکنند.

موسی سوری مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در مصاحبه‌ای که با پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری (+) داشت در بخشی از مصاحبه می‌گوید «در بازدید از عسلویه وقتی آقا به مشعل‌هایی رسیدند که شعله‌های بسیار بلندی داشت، اشاره کردند که چرا این شعله‌ها این‌قدر بلند است؟ یکی از دوستان توضیح داد که این به لحاظ فنی است. گفتند من دو سؤال دارم؛ اول این‌که آیا این شعله‌ها گاز است و ارزش اقتصادی دارد؟ گفتیم بله. آقا گفتند: دوم این‌که آیا محیط زیست را آلوده می‌کند؟ گفتیم بله. گفتند پس باید تدبیر کنید. توجیه نکنید، تدبیر کنید.»

براساس این گزارش سوری در ادامه این گفت‌و‌گو تاکید می‌کند که تا دو یا سه ماه آینده ارتفاع شعله‌ها که در پارس جنوبی است حداکثر به نیم متر می‌رسد و از آلودگی‌هایی که در این منطقه ایجاد می‌کند می‌کاهد اما پس از بررسی‌ها مشخص شد که بهبود شرایط کنونی حداقل تا پایان برنامه پنجم توسعه طول می‌کشد و ظرف مدت دو تا ۳ ماه نمی‌توان به سرعت شرایط را بهبود بخشید

این گزارش اضافه می‌کند اگر چه هم اکنون مشاورهایی برای این منظور استخدام شده‌اند اما وضعیت فازهای ۶، ۷، ۸، ۹ و ۱۰ بسیار اسفبار‌تر از دیگر فازهای پارس جنوبی است و به زودی زود نمی‌توان برای این پالایشگاه‌ها فکر اساسی کرد.

علاوه بر این باید فازهای جدید و فلر‌هایشان را که در حال احداث هستند به فلرهای موجود اضافه کرد زیرا غالب فازهای جدید التاسیس به نوعی کپی برداری از فازهای ۹ و ۱۰ پارس جنوبی هستن
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها