به گزارش پایگاه خبری 598، رجانیوز نوشت: جشنواره فیلم فجر امسال، در یک اقدام عجیب و سلیقهای، تصمیم گرفته تا سانسی ویژه را به فیلمهایی اختصاص دهد که یا توقیف بودهاند، یا بهدلیل محتوای هنجارشکنانهشان از راهیابی به بخش رقابتی جشنواره بازماندهاند.
فیلمهایی نظیر قاتل و وحشی، رکسانا، لاکپشت و... که اساساً بهدلایل مختلف از جمله مغایرت با فرهنگ ایرانی-اسلامی، فاقد صلاحیت حضور در مهمترین رویداد سینمایی کشور بودند، حالا در یکی از بهترین سانسهای جشنواره، در کاخ جشنواره برای اهالی رسانه، اکران خواهند شد.
این اقدام، نهتنها دهنکجی آشکاری به سیاستهای فرهنگی کشور است، بلکه میتواند نقطه عطفی در روند هنجارشکنیهای رسمی وزارت ارشاد دولت چهاردهم باشد. تصمیمی که قطعاً در جهت تغییر هویت فرهنگی و عادیسازی ناهنجاریهایی است که هنوز قبح آن در سینمای ایران شکسته نشده است.
لاکپشت؛ فیلمی در ستایش ابتذال
فیلم سانس ویژه روز چهارم جشنواره، فیلم لاکپشت به تهیهکنندگی و کارگردانی بهمن کامیار بود. فیلمی که از ابتدا تا انتها، نمایش بیوقفهای از عبور از تمامی خطوط قرمز فرهنگی، اخلاقی و شرعی جامعه بود. اغراق نیست اگر بگوییم در بیش از ۴۰ درصد زمان فیلم، کارگردان درحال بازیگرفتن از صحنههای مصرف مشروبات الکلی بود. رقص مختلط زن و مرد هم قبح دیگری بود که به آسانی شکسته شد. دیالوگهای مستهجن، سرشار از ابژههای جنسی نیز بهشکلی افسارگسیخته در جایجای فیلم گنجانده شده است.
گویا سانس ویژه جشنواره، چیزی جز فرصتی برای ترویج فساد و فحشا نیست! آنهم در شرایطی که همین ابتذالها، امروز در سینمای غرب هم با محدودیتهای جدی مواجه شده است. حال باید دید وزیر محترم ارشاد، قرار است این ابتذال را دستاورد خود بداند و آیا در گزارش عملکرد خود در نزد رهبر انقلاب از این فیلمها هم سخن میگوید یا خیر؟