کد خبر: ۵۴۱۰۲
زمان انتشار: ۱۲:۵۹     ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۱

فارس، فهرست ارسالی اعضای کادرفنی تیم ملی به سفارت ازبکستان و مشخص شدن 33 بازیکنی که مد نظر کارلوس کی‌روش قرار گرفته اند امروز بازتاب های نه چندان مثبتی را در رسانه ها داشته است.

البته که نگاهی گذرا به این فهرست باعث تعجب هم هست. در این یک سالی که از حضور کی‌روش در ایران می گذرد همواره فهرست های ارائه شده از سوی این مرد پرتغالی انتقادهایی را در پی داشته است اما این لیست نهایی به شکل عجیب تری باعث انتقاد رسانه ها شده است.

بهتر است نگاهی به این فهرست داشته باشیم تا بهتر بتوانیم آن را به بوته نقد ببریم:

سید مهدی رحمتی، شهاب گردان، علیرضا حقیقی، محسن فروزان، سید جلال حسینی، هادی عقیلی، شجاع خلیل زاده، پژمان منتظری، خسرو حیدری، حسین ماهینی، احسان حاج صفی، مهرداد پولادی، مازیار زارع، رضا حقیقی، آندرانیک تیموریان، مجتبی جباری، پژمان نوری، محمد نوری، علی کریمی، قاسم حدادی فر، جواد نکونام، اشکان دژآگه، فریدون زندی، محسن مسلمان، احمد حسن زاده، کریم انصاری فرد، هادی نوروزی، محمد قاضی، آرش افشین، میلاد میداودی، محمد غلامی، محمدرضا خلعتبری و غلامرضا رضایی.

کارلوس کی‌روش حق دارد بر اساس تفکر و اندیشه خود بازیکنانش را به تیم ملی دعوت کند اما امید می رود به همان اندازه که که ما به سرمربی تیم ملی حق می دهیم که در انتخاب بازیکن آزاد باشد و انتقاد به سمت وی را به بیراهه نکشانیم او هم این حق را به جامعه رسانه ای و اهالی فوتبال بدهد که گاهی از برخی دعوت ها سوالاتی در ذهنشان پیش آید و بابت چگونگی و اولویت های این دعوت کنجکاوی و حتی نقدی هم بر این دعوت شده ها داشته باشند.

سوال اول این است که چطور می شود از تیم سپاهان که قهرمانی اش در لیگ برتر تقریبا مسجل شده، فقط یک بازیکن به اردوی تیم ملی دعوت می شود اما از پرسپولیس با چنین جایگاهی در جدول 6 بازیکن در اردو حضور دارند؟

آیا این می تواند طعنه ای به همه منتقدان پرسپولیس باشد؟ اصلا می توانیم از این دیدگاه به این لیست نگاه کنیم؟

یعنی در تیم سپاهان به غیر از یک نفر، بازیکن دیگری که شایسته پوشیدن پیراهن تیم ملی باشد نبود؟

شاید اکنون همه انتقادها به دعوت بازیکنان پرسپولیس باشد اما اگر ریزبین تر باشیم به انتخاب برخی از بازیکنان استقلال هم می توان خرده گرفت و حتی اگر نخواهیم خرده بگیریم و این حق را برای کی‌روش قائل باشیم می توانیم کنجکاو باشیم که چطور می شود عملکرد آرش برهانی در این تیم دیده نمی شود اما میلاد میداودی که خود کادرفنی استقلال هم حاضر نیست 90 دقیقه از او استفاده کند و می دانند که او در مسیر افت قرار دارد به اردوی تیم ملی دعوت می شود؟

 

راستی معیار انتخاب دروازه بان در تیم ملی چیست؟ رحمان احمدی در سپاهان یکی از بهترین فصل های خود را سپری کرده اما شهاب گردان را که این اواخر را روی نیمکت ذوب آهن سپری کرده و با فعل و انفعالاتی نامعلوم به دروازه ذوب آهن بازگشته در اردوی تیم ملی می بینیم. سوال مهم‌تر این است آیا کسی عملکرد حقیقی در روبین کازان روسیه را دیده است؟

نگارش این مطلب به هیچ وجه برای تخریب این انتخاب ها نیست. این ها جمعی سوال است که در ذهن ما پیش آمده است.

در این خصوص مربیان و کارشناسان فوتبالی نظرات مختلفی دارند.

علیرضا مرزبان مربی تیم سپاهان به خبرنگار فارس می گوید: بدون شک بهترین دروازه بان ایران که کیفیت بین المللی دارد امروز در سپاهان بازی می کند. در این تیم بازیکنان دیگری هم هستند که کیفیت بسیار خوبی دارند اما مورد پسند سرمربی تیم ملی قرار نگرفته اند.

وی می افزاید: بهتر است این طور بگوییم که برای انتخاب بازیکنان 2 روش وجود دارد یا بازیکن انتخاب می شود و سپس بر اساس آنها سیستم بازی تیم ملی مشخص می شود یا ابتدا سیستم را مشخص می کنند و سپس بر اساس آن بازیکن دعوت می شود. شاید یکسری از بازیکنان در باشگاه های خود ذخیره باشند اما در تیم ملی خود ستاره باشند. معیارها مختلف است و باید دید که در فکر کی‌روش چه می گذرد. در هر صورت ما اعتراض نمی کنیم.

 

مجید جلالی سرمربی فولاد هم معتقد است این کی‌روش است که مسئول فنی است و خودش باید در مورد این انتخاب ها نظر بدهد اما او می گوید آرش افشین تازه جراحی کرده و نمی داند چرا به اردو دعوت شده است و می افزاید: من هم معتقدم در سپاهان بازیکنانی بیشتری بودند که می توانستند به تیم ملی دعوت شوند. شاید کی‌روش ملاحظاتی کرده است. شاید تحت تاثیر مسائل دیگری این انتخاب ها شده باشد. به نظر من گاهی اشکال از مربی نیست و پارامترهای دیگری دخیل است. او خودش باید در این زمینه نظر بدهد.

امیر حاج رضایی کارشناس فوتبال نیز در این باره به فارس عنوان کرد: هیچ لیستی نیست که بخواهد همه را راضی کند. در هر لیستی شاید یکسری نباید دعوت می شدند و عده دیگری بوده اند که می توانستند در این فهرست باشند.

وی افزود: من آن‌طور که رسانه ها را می دیدم نوک انتقاد به این سمت بود که چرا باید از پرسپولیس با چنین جایگاهی این تعداد بازیکن دعوت شود اما از سپاهان فقط یک نفر دعوت شده است. من هم فکر می کنم از سپاهان بازیکنی مثل امید ابراهیمی می توانست به اردو دعوت شود. اگر پارامترهای دیگری در انتخاب بازیکنان دخیل بوده است باید گفت این لیست خیلی بد است اما ما یک مربی جهانی داریم با افکار جهانی. می توانیم این طور توجیه کنیم که از این فهرست فقط 22 بازیکن انتخاب می شوند.

حاج رضایی ادامه داد: قضاوت باید بر اساس شناخت کافی باشد و وقتی اطلاعات رسانه ای باشد چندان نمی توان دقیق صحبت کرد. بهترین راه برای اینکه بدانیم دلیل انتخاب این نفرات چه بوده این است که اعضای کادرفنی در این باره صحبت کنند. من هم می گویم این لیست جای تعجب دارد اما تا زمانی نظر کادرفنی را ندانیم نمی توانیم به جمع بندی برسیم.

به هر حال کارنامه درخشان کارلوس کی‌روش در فوتبال حرفه ای دنیا بر هیچ کس پوشیده نیست، شاهکارهای این مربی پرتغالی بیشتر در شناسایی استعدادها و پرورش آنها به فوتبال جهان بوده، اما واقعا در روزهای ناخوش برخی تیم ها و تعدادی از بازیکنان کم تر کسی انتظار داشت که بازیکنانی را در فهرست تیم ملی مشاهده کند که این روزها شاهدش است.

ساق های برخی از بازیکنان در بازی های باشگاهی سست و لرزان است،‌ حال این مهره ها چقدر می توانند تیم ملی را برای رسیدن به جام جهانی کمک کنند، باید صبر کرد و نتایج پایانی را دید. برخی مهره های دوران برزخی‌شان را در لیگ تجربه می کنند و اکنون پیراهن تیم ملی را بر تن می کنند، حال سوال اینجاست که آیا سرمربی پرتغالی می تواند با این نفرات کاوران ایران را به جام جهانی 2014 برساند؟

امید است تجارب بین المللی این مربی به کارآید و تیم ملی را با اقتدار راهی برزیل کند تا دوباره میلیون ها نفر ایرانی از حضور تیم ملی کشورشان در بزرگ ترین تورنمنت فوتبالی خوشحال شوند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها