کد خبر: ۵۴۰۴۵۳
زمان انتشار: ۱۳:۵۴     ۱۴ مهر ۱۴۰۳
بازنمایی اقتدار ایران در #جمعه_نصر
رهبر انقلاب با تأکید و حمایت از اقدام نظامی اخیر نیروهای مسلح ایران، پیام روشنی به رژیم صهیونیستی و متحدانش ارسال کرد که ایران در دفاع از امنیت خود تردیدی نخواهد داشت.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه خبری 598، نماز عبادی-سیاسی جمعه حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی که به جمعه نصر شاخص شد، به عنوان یکی از خطبه‌های تاریخی رهبر انقلاب، در لحظات حساس سیاسی و نظامی کشورمان ایراد شد و به یکی از نقاط عطف در بازنمایی قدرت جمهوری اسلامی تبدیل شد. این نماز جمعه نه تنها بازتابی از استحکام داخلی کشور بود، بلکه پیام قدرتمندی به جهان، به‌ویژه دشمنان ایران، ارسال کرد.

تقویت انسجام ملی و همبستگی داخلی

یکی از پیام‌های کلیدی نماز #جمعه_نصر، تأکید بر وحدت ملی و همبستگی داخلی بود. در شرایطی که تهدیدات نظامی علیه ایران افزایش یافته بود، این نماز جمعه نشان داد که تنها از طریق اتحاد و مقاومت می‌توان در برابر دشمنان خود ایستادگی کرد. 

در همین خصوص منان رئیسی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نوشت:
اینکه در نماز جمعه امروز همه و همه، از مجید انصاری تا سید احمد خاتمی حضور داشتند؛ و اینکه همزمان با نماز تاریخی امروز، عراقچی و نبویان با هم و در کنار هم در بیروت حضور پیدا کردند یک معنا بیشتر ندارد و آن، این است که حمایت از آرمان فلسطین، سیاست قطعی همه ما از هر طیف و گروهی است.

پریروز در صحن مجلس و بعد از موشکباران اسرائیل و در زمانی که نمایندگان مشغول شعار مرگ بر اسرائیل بودند به سمت آقای تاجگردون رفتم و دستش را در دستم گرفتم و با شعار مرگ بر اسرائیل جلوی دوربینها بالا آوردم تا همه بدانند که همه ما در خونخواهی هنیه و نصرالله، متفق‌القول هستیم.

بازنمایی اقتدار نظامی ایران

خطبه‌های نماز جمعه رهبر معظم انقلاب همچنین به بازنمایی قدرت نظامی و دفاعی ایران پرداخت. در شرایطی که ایران به تازگی در پاسخ به گستاخی های رژیم وحشی صهیونیستی، سرزمین های اسغالی را با موشک‌های بالستیک، هایپرسونیک و غیره مورد هدف قرار داده بود، این خطبه‌ها نقش مهمی در نشان دادن عزم ایران برای دفاع از خود و مقابله با تهدیدات نظامی ایفا کرد. رهبر انقلاب با تأکید بر این اقدام نظامی، پیام روشنی به رژیم صهیونیستی و متحدانش ارسال کرد که ایران در دفاع از امنیت خود تردیدی نخواهد داشت.

"حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجتماع عظیم و پر شکوه مردم در نماز عبادی- سیاسی جمعه تهران، اتحاد و همبستگی مسلمانان را موجب برخورداری از رحمت و عزت الهی و پیروزی بر دشمنان خواندند و تأکید کردند: بر اساس احکام دفاعی اسلام، قانون اساسی جمهوری اسلامی و قوانین بین‌الملل، کار درخشان نیروهای مسلح ایران در مجازات رژیم خون‌آشام صهیونیستی کاملاً قانونی و مشروع بود و جمهوری اسلامی هر وظیفه‌ای در این زمینه احساس کند، بدون تعلل یا شتاب‌زدگی، با قدرت و صلابت و قاطعیت انجام خواهد داد."

تقویت گفتمان مقاومت

نماز جمعه نصر نیز همانند سایر سخنرانی های رهبر انقلاب، با تأکید بر گفتمان مقاومت شکل گرفت. این گفتمان که پایه‌گذار آن از ابتدای انقلاب اسلامی بود، با تأکید بر مقابله با استکبار جهانی، به‌ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی، بر نقش تاریخی ملت های منطقه در جبهه مقاومت تأکید کرد. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به سیاست‌های متفاوت نظامی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دشمنان برای تفرقه‌انگیزی گفتند: دشمن ملت ایران همان دشمن ملت‌های فلسطین، لبنان، مصر، سوریه، عراق، یمن و دیگر کشورهای اسلامی است و همه دستورهای تهاجمی و تفرقه‌انگیز از یک اتاق فرمان صادر می‌شود و تنها تفاوت شیوه های متفاوت آن در کشورهای اسلامی است.
رهبر انقلاب تأکید کردند: هر ملتی اگر می‌خواهد به محاصره فلج‌کننده دشمن دچار نشود، باید بیدار باشد و به محض اینکه دشمن به سراغ ملتی رفت، به کمک آن ملت بشتابد وگرنه نوبت خود او خواهد شد.
ایشان تأکید کردند: باید کمربند دفاع، استقلال‌طلبی و عزت را از افغانستان تا یمن و از ایران تا غزه و لبنان در همه کشورهای اسلامی، محکم ببندیم.

پیام‌های دیپلماتیک به جهان

نماز جمعه نصر، همچنین حامل پیام‌های دیپلماتیک به دیگر کشورها بود. در شرایطی که به واسطه خوی وحشی گری رژیم صهیونیستی و تنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به اوج خود رسیده است، این خطبه‌ها نقش مهمی در تقویت موضع دیپلماتیک ایران ایفا کرد. رهبر انقلاب اسلامی با ارائه تحلیل‌هایی از وضعیت جهانی و منطقه‌ای، نشان داد که ایران همواره به دنبال صلح و ثبات است، اما در برابر تهدیدات و فشارها کوتاه نخواهد آمد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای عامل عمده جنگ و ناامنی و عقب ماندگی در این منطقه را وجود رژیم صهیونیستی و حضور دولتهای مدعی پیگیری صلح و آرامش دانستند و افزودند: مشکل عمده منطقه دخالت بیگانگان است. دولتهای این منطقه قادرند صلح و سلامت را در آن مستقر کنند و برای این هدف بزرگ و نجات‌بخش، تلاش و مبارزه ملتها و دولتها لازم است.

تقویت محور مقاومت در منطقه

این خطبه‌ها همچنین تأثیر قابل توجهی بر جبهه مقاومت در منطقه داشت. پیام‌ خطبه رهبر معظم انقلاب به حزب‌الله لبنان، حماس و دیگر نیروهای مقاومت در عراق و یمن نشان داد که ایران همچنان پشتیبان آن‌ها در مبارزه با رژیم صهیونیستی و دیگر نیروهای اشغالگر است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به این واقعیت که بتدریج باند جنایتکار صهیونیست هم به این نتیجه رسیده که هرگز بر حماس و حزب الله پیروز نخواهند شد، خطاب به مردم مقاوم لبنان و فلسطین و مبارزان شجاع و مردم صبور و قدرشناس گفتند: این شهادتها، این خونهای بر زمین ریخته، نهضت شما را سست نمی‌کند بلکه استوارتر می‌کند. ایشان با اشاره به شهادت جمع زیادی از مسئولان عالی‌رتبه و ستون‌های انقلاب اسلامی در تابستان سال ۱۳۶۰، خاطرنشان کردند: فقدان آن عزیزان آسان نبود ولی انقلاب متوقف نشد، عقب نشینی نکرد، بلکه سرعت گرفت. امروز هم مقاومت در منطقه با این شهادتها عقب نخواهد نشست و پیروز خواهد شد.

نتیجه‌گیری

نماز جمعه نصر به عنوان یکی از تاریخی‌ترین خطبه‌های نماز جمعه در تاریخ جمهوری اسلامی ایران، نه تنها پیام قدرت و اقتدار ایران را به دشمنان این کشور منتقل کرد، بلکه نقش مهمی در تقویت انسجام داخلی و حمایت از سیاست‌های کلان کشور داشت. این نماز جمعه با ارائه تحلیل‌های دقیق و پیام‌های روشن به جهان، توانست چهره‌ای قدرتمند و مصمم از ایران به نمایش بگذارد و بر قدرت رهبری و راهبری کشور در چالش‌های بین‌المللی تأکید کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها