کد خبر: ۵۴۰۲۰۹
زمان انتشار: ۱۱:۴۴     ۰۳ مهر ۱۴۰۳
حاشیه‌سازی‌ها علیه آزادی بیان در صداوسیما؛
رسانه ملی نباید تسلیم عربده‌های توپچی‌های قلدرمئاب و دیکتاتور شود و در مارپیچ سکوت بیفتد، بلکه باید در جهت مصالح و منافع عمومی با شجاعت و صلابت اقدامات دولت را نقد کند و مطالبات مردم از دولت را پیگیری کند.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه خبری 598، در پی انتشار گسترده مطالبی انتقادی از سوی یک دانشجو در برنامه «به اضافه یک»، ارتش توییتری و سایبری دیکتاتورمئابی که خود را حامی دولت چهاردهم معرفی می‌کند، هجمه گسترده‌ای را با چاشنی تقطیع و تحریف علیه صداوسیما به راه انداخت. این در حالی بود که در فیلم اصلی این برنامه، مجری بارها به شخص منتقد تذکر می‌دهد و سپس در جمع‌بندی خودش حرف‌های مطرح‌شده از سوی آن شخص را رد می‌کند تا مبادا صحبت‌های مهمان برنامه به عنوان موضع رسانه ملی تلقی شود.

رجانیوز در ادامه نوشت: برنامه «به اضافه یک» از بهمن‌ماه ۱۴۰۲، به جهت نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی به کنداکتور شبکه سه اضافه شد. برنامه‌ای که در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی با دعوت از قشر جوان و دانشجو ازهمه طیف‌ها و سلیقه‌ها سعی داشت با  گفتگوی داغ و چالشی میان آنها، شور انتخاباتی را به جامعه تزریق کند. پخش زنده و بدون سانسور این برنامه مهمترین تمایز «به اضافه یک» از دیگر برنامه‌های سیاسی مشابه در تلویزیون است. این اتفاق حاکی از نگاه مثبت مدیران تحولی سیما به مسئله آزادی بیان و کرسی‌های آزاداندیشی است که توانستند با شجاعت و جسارت چنین ریسکی را پذیرفته و یک برنامه سیاسی چالشی و دوطرفه را به صورت زنده به روی آنتن ببرند.


در روزهای  اخیر، کلیپی از صحبت‌های مهمان برنامه «به اضافه یک» و سوال مجری برنامه از او دستاویزی برای لشگر مجازی دولت چهاردهم پدیدآورد تا به وسیله آن به مخالفان و غیر همفکران خود حمله کنند و درصدد حذف آنان باشند. پس از انتشار گسترده این کلیپ تقطیع‌شده، طیف تمامیت‌خواه و قلدری که خود را حامی دولت معرفی می‌کند، ارتش توییتری و سایبری خود را بسیج کرده و با یک هجمه همه جانبه به صداوسیما خواستار برکناری مدیران آن شدند. البته دیکتاتورهای مجازی این جریان، پیش از پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری نیز به رسانه ملی و مدیران آن حمله می‌کردند و شایعاتی را بر علیه مدیران آن مطرح ‌می‌کردند که هیچ‌گاه دلایل و مصادیق روشنی برای آن اقامه نشد.  


این اتفاق حاکی از آن است که دیکتاتورهای جاه‌طلب، حاضر نیستند از هیچ یک از مناصب دولتی و حاکمیتی گذر کرده و هرگز حضور جریان رقیب را در هیچ جایگاهی تحمل نمی‌کنند. مشابه این اتفاق نیز درماه‌های گذشته در حواشی مربوط به شهرداری تهران مشاهده می‌شود که رسانه‌های همراه با دولت با انتشار شایعات پیرامون برکناری شهردار تهران درصدد حذف زاکانی بودند.

گروهی  که با بازگرداندن دانشجویان و اساتید متخلف به دانشگاه‌ها و  بکارگیری عناصر ناقض امنیت در دولت شعار وفاق می‌دهند، تحمل فضای باز سیاسی، تضارب آرا و آزادی بیان در صداوسیما را ندارند و صحبت‌های یک دانشجو در آنتن زنده را تاب نمی‌آورند. البته این موارد برای این جماعت به ظاهر روادار اتفاق تازه‌ای نیست و نمونه‌های مشابه بسیاری از این رفتارها از آنها دیده شده است. از فریادهای سید محمد خاتمی در دانشگاه تهران گرفته که خطاب به دانشجویان معترض می‌گفت:« آدم باشید...کاری نکنید که بگویم بیرونتان کنند.» تا حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، که با فشار به صداوسیما از پخش زنده دو برنامه سیاسی «ثریا» و «جهان‌آرا» جلوگیری کرد.

این هجمه‌ها در حالی است که در برنامه «به اضافه یک» محفلی از جنس کرسی‌ آزاداندیشی است که رهبر معظم انقلاب بارها بر اهمیت آن تاکید کرده‌اند. در این برنامه انتقادات تندتر و شدیدتری نیز بارها نسبت به دیگر جریان‌های سیاسی و کلیت نظام مطرح شده که در هیچ کدام از آن موارد چنین هجمه و حمله‌ای علیه صداوسیما به راه نیفتاد. صحبت‌هایی مانند رای ندادن در انتخابات، پیش رفتن انقلاب در مسیر دیکتاتوری و به دارآویختن روحانیون از جمله مواردی بود که به شکل تند و رادیکال در این برنامه بیان شد و نشان داد صداوسیما بر خلاف گذشته در دوران تحول در مسیر آزادی بیان و تضارب آرا و نظرات در حال حرکت است. صداوسیمای تحول،یادآور صداوسیمای اوایل انقلاب است که همه گروه‌ها و جریان‌های فکری و اعتقادی در آنتن حضور می‌یافتند و با هم به گفتگو می‌نشستند.
 

رسانه ملی در دوران جدید ثابت کرد از آن رویکرد محافظه‌کارانه گذشته عبور کرده و در مسیر جدیدی گام نهاده است. این رویکرد جدید صداوسیما در برنامه‌های سیاسی و مناظرات انتخاباتی کاملا مشهود و ملموس بود. حالا که سازمان صداوسیما در این راستا حرکت کرده نباید از عربده کسانی چهره دیکتاتور خود را  که پشت شعار وفاق پنهان می‌کنند، بهراسد. رسانه ملی در کنار بسترسازی مناسب برای آزادی بیان و تضارب آرا، باید در جهت مصالح و منافع عمومی با شجاعت و صلابت اقدامات دولت را نقد کند و مطالبات مردم از دولت را پیگیری کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها