کد خبر: ۵۳۹۸۱۹
زمان انتشار: ۱۰:۴۵     ۱۳ شهريور ۱۴۰۳
به بهانه اکران فیلم «قلب رقه»؛
سینما روایتگر و نمایش‌دهنده فرهنگ، پدیده‌ها و اتفاقات یک جامعه است و از این رو بستر مناسبی برای ارائه و روایت حقایق یک جامعه یا منطقه به حساب می‌آید؛ بر این اساس با توجه به اینکه موضوع «داعش» و از طرفی «مقاومت» یکی از مسائل مطرح جهان اسلام شده، سینمای ایران نیز به این موضوع توجهی ویژه داشته است.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از ایمنا، سینما یکی از مهم‌ترین عناصر اثرگذاری است که می‌تواند روایتگر خوبی از اتفاقات و موضوعات مختلف جامعه و جهان باشد؛ در این چند سال اخیر شاهد ساخت و حضور فیلم‌هایی با موضوع فعالیت و اتفاقات ناشی از گروهک‌های تکفیری داعش بوده‌ایم؛ فرقه‌ای که با ظلم بسیار قدرت گرفتند و با دست قهرمانان ما از زمین محو شدند؛ در همین راستا و به بهانه اکران «قلب رقه» در این گزارش نگاهی داریم به آثار سینمایی که به این موضوع پرداخته‌اند.

قلب رقه

فیلم قلب رقه به کارگردانی خیرالله تقیانی‌پور روایت دیگری از سینمای ایران درباره اتفاقات گروه‌های تروریستی در کشور سوریه است؛ موضوع فیلم قلب رقه همانطور که از نامش پیداست، بر اتفاقات چند سال اخیر سوریه متمرکز شده و درباره محور مقاومت و رویدادهای منحصر به فردی است که در این عرصه اتفاق می‌افتد.

رقِه از شهرهای کشور سوریه و مرکز استان رقه است که در شمال شرقی سوریه و در ساحل فرات قرار دارد. همچنین Raqqa تقریباً ۴ سال (از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷) پایتخت داعش بوده است.

در فیلم قلب رقه شهرام حقیقت دوست، شادی مختاری، عبدالرضا نصاری، فرهاد قائمیان، هدایت هاشمی، محمدرضا شریفی‌نیا، مصطفی ساسانی، عامر علی و مهدی شیخ عیسی به ایفای نقش می‌پردازند؛ داستان این فیلم یک عاشقانه در دل التهاب را روایت می‌کند. رضا یک ایرانی در بین اعضای گروهک تروریستی داعش است که مسئولیت رسانه این گروه را برعهده دارد. او در پی جست و جو دربارهٔ یک ایرانی اسیر توسط داعش، با همسر خود که گمان می‌کرد کشته شده است رو به رو می‌شود.

این فیلم در چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر سیمرغ بهترین صدابرداری و بهترین فیلم بخش مقاومت را از آن خود کرد.

نمایی از حضور داعش در سینمای ایران

به وقت شام

فیلم به وقت شام محصول ایران در سال ۱۳۹۶ است که توسط ابراهیم حاتمی کیا کارگردانی شد و در زمان اکران در جشنواره و در سینماها سروصدای زیادی به پا کرد به اتفاقات حضور مدافعان حرم در سوریه می‌پردازد؛ در این فیلم یونس و علی، پدر و پسر خلبانی هستند که مأموریت ویژه آن‌ها به پرواز درآوردن هواپیمایی از تَدمُر به سمت دمشق است، آن‌ها باید مردم تحت ظلم داعش را به وسیله این پرواز نجات دهند، اما در این راه مشکلات زیادی در انتظار آن‌ها است.

از بازیگرانی که در این فیلم اکشن و درام به ایفای نقش پرداخته‌اند می‌توان بابک حمیدیان، هادی حجازی فر، لاله مرزبان، پیر داغر، رامی عطاالله، جوزیف سلامه و قدرت الله بیات را نام برد؛ این فیلم در سی‌وششمین دوره جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی، موسیقی متن و صداگذاری را از آن خود کرد.

نمایی از حضور داعش در سینمای ایران

امپراطور جهنم

امپراطور جهنم فیلمی فیلمی درباره تروریست‌ها و داعش به کارگردانی و نویسندگی پرویز شیخ طادی و تهیه‌کنندگی محمد خزاعی ساخته سال ۱۳۹۵ است؛ این فیلم در سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر رونمایی شد.

ریاض جنگجوی کهنه کار توبه می‌کند خونی بریزد و چون آتشفشانی خاموش به گوشه‌ای می‌خزد؛ برای آتش افروزی مجدد او، به یک شوک قوی نیاز است و آن تعرض به گلجان تنها عشق و امید زندگی اوست؛ از این رو آتش ریاض شعله‌ور شده و خون‌ها می‌ریزد غافل از اینکه بازیگر یکه‌تاز نمایشی پرماجرا گردیده است.

این فیلم با تمرکز بر منشأ گروه‌های تکفیری در کشورهایی همچون عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی و آمریکا به ظهور بروز گروه‌های تروریستی می‌پردازد.

نمایی از حضور داعش در سینمای ایران

زنانی با گوشواره‌های باروتی

زنانی با گوشواره‌های باروتی به کارگردانی رضا فرهمند مستندی است که درباره داعش و زنانی که مورد آزار و اذیت این گروه تروریستی قرار گرفته‌اند، ساخته شده است؛ زنانی با گوشواره‌های باروتی درباره یک زن عراقی خبرنگار جنگ با نام نور الحلی است که وارد جنگ می‌شود و قصه مستند با این ژونالیست آغاز و ما از طریق این خانم وارد مکان‌های مختلفی می‌شویم تا زن‌هایی را که در مواجهه با داعش اتفاقاتی برایشان رخ داده است، ببینیم.

این مستند وارد کمپ زنان داعشی عراقی و زنان داعشی غیر عراقی که شامل ترک‌ها، روس‌ها و دیگر کشورها بودند می‌شویم؛ در این مستند مخاطب شاهد صحنه‌ها و اتفاقات جدیدی است زیرا تا به حال یک زن اینگونه در متن جنگ دیده نشده و در هیچ رسانه‌ای تصویر مشخصی از زن داعشی دیده نشده است؛ هرچند در آثار دیگر به زنان قربانی داعش پرداخته شده، اما نزدیک شدن به این زنان تا این اندازه تجربه نشده است.

نمایی از حضور داعش در سینمای ایران

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها