به گزارش پایگاه خبری 598، «تراموا در تهران با چرخ لاستیکی و بدون ریل ساخته میشود و باید شهرداری حتماً از شورا مجوز دریافت کند»، این را رئیس شورای شهر تهران مهدی چمران میگوید.در عین حال رئیس سازمان حملونقل ترافیک شهر تهران شهریار افندیزاده با بیان اینکه مطالعه تراموا به صورت چرخ لاستیکی و فلزی در حال انجام است، امروز 7 شهریور 1403 به فارس میگوید که «مطالعات تا یک ماه آینده به اتمام میرسد.»
سال گذشته شورای عالی ترافیک مجوز احداث 2 خط تراموا از میدان آزادی تا پایانه شرق و از جنت آباد تا لویزان را داد. امروز معاون شهردار تهران محسن هرمزی به فارس میگوید که «تا پایان شهریور یک رام تراموای چینی وارد تهران میشود.»
تراموای آزمایشی قرار است جایگزین اتوبوسهای بی.آر.تی در خطوط تهران پارس تا آزادی شود. به گفته مدیران شهری اتوبوسهای این مسیر وارد سایر خطوط میشوند. شهردار تهران علیرضا زاکانی به فارس میگوید که در صورتی که این مد ریلی در تهران جوابگو باشد به سمت انبوهسازی میرویم و البته پول دو رام تراموای آزمایشی را هم به چین خواهیم داد.
در بسیاری از شهرها مانند لندن، پاریس، ورشو، هیروشیما، شانگهای، برلین و ... تراموا به عنوان یک سیستم مکمل حمل ونقل عمومی است اما در برخی از کشورها مانند استانبول تراموا نقش تزیینی دارد.
کارشناس مسایل شهری رضا حمیدوند با بیان اینکه هنوز معلوم نیست تراموا چرخ لاستیکی یا فلزی باشد، میگوید که در هر صورت بهتر بود مترو توسعه یابد چرا که زیرساختها فراهم بود. در مقابل کارشناس مسایل شهری دیگر ،احمد صادقیان، با بیان اینکه تراموا به صورت چرخ لاستیکی است، میگوید که ساخت تراموا یک دهم مترو هزینه دارد و میزان جابهجایی مسافر آن بیشتر از مترو است.
در حالی که تهرانیها سال گذشته یک سوم سال هوای آلوده تنفس کردند، کارشناسان میگویند، برای رفع آلودگی هوا و ترافیک باید به سمت توسعه سیستم حمل ونقل پاک مانند خودروهای الکتریکی، وسایل نقلیه هیدروژنی یا وسایل نقلیه با موتورهای سوخت تمیزتر رفت.