کد خبر: ۵۳۹۶۳۱
زمان انتشار: ۱۱:۳۹     ۰۷ شهريور ۱۴۰۳
در حالی که برخی گزارش‌ها از دخالت مستقیم آمریکا و رژیم اسرائیل در بازداشت مدیرعامل تلگرام حکایت دارد، رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد بازداشت دورف ربطی به مسائل سیاسی ندارد و فرانسه به آزادی بیانی که در چارچوب قانون باشد، متعهد است.
به گزارش پایگاه خبری 598، پس از این که روز شنبه «پاول دورف» مدیرعامل تلگرام در فرانسه بازداشت شد، این مسئله به موضوع گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای و سیاسی گسترده‌ای در جهان تبدیل شد. مخالفین، این اقدام را برخلاف ادعاهای دولت فرانسه درباره تعهد بر «آزادی بیان» می‌دانند. اما دولت فرانسه می‌گوید بازداشت دورف ربطی به آزادی بیان ندارد و آزادی بیانی که در چارچوب قانون نباشد، پذیرفتنی نیست. مقامات فرانسوی می‌گویند «پاول دورف» به دلیل برخی کوتاهی‌های غیرقانونی مثل ضعف نظارت، عدم همکاری با مجریان قانون و ارائه قابلیت‌هایی مانند رمزارز و شماره‌های موقت، تلگرام را به ابزاری برای قاچاق موادمخدر، آزار کودکان، کلاهبرداری و پولشویی تبدیل کرده است و به همین دلیل بازداشت شده است. اما برخی ناظران سیاسی بر این باورند که این اتهامات دلیل اصلی بازداشت دورف نیست چرا که به گفته «ایلان ماسک» اینستاگرام نیز پر از موارد سوءاستفاده از کودکان است، اما خبری از دستگیری «زاکربرگ» توسط آمریکا یا سایر دولت‌های غربی نیست و این اتهامات بهانه‌ای بیش نیست. برخی استفاده روسیه از تلگرام و رمزارزهای این پلتفرم برای دور زدن تحریم‌ها را، دلیل اصلی بازداشت وی می‌دانند. برخی هم می‌گویند موساد پشت‌پرده این بازداشت قرار دارد، چون در این پلتفرم، به راحتی می‌توان نسبت به جنایات اسرائیل در غزه، تولید محتوا کرد. بر اساس گزارش‌ها هکرهای ضد اسرائیلی که چند گیگابایت اطلاعات حساس این رژیم را سرقت کرده بودند نیز، آنها را در پیام‌رسان تلگرام منتشر کردند و تلگرام از درخواست رژیم اسرائیل برای سانسور این اطلاعات نیز خودداری کرده بود.»
 
پای یک پرستو در میان است!
 وب‌سایت «ان‌دی‌تی‌وی» اما در گزارشی نوشته است: «موساد از طریق یک پرستو» دورف را به تله کشانده و موجبات بازداشت وی را فراهم کرده است. بر اساس این گزارش سیا و موساد در فرانسه اکنون تلاش خواهند کرد تا کلیدها را از دورف دریافت کنند و به تمام اطلاعات شخصی چندگانه کاربران تلگرام دسترسی یابند. به این ترتیب، آنها کنترل کامل این برنامه را در دست خواهند گرفت که همراه با «تیک‌تاک» تنها اپلیکیشنی بود که تحت کنترل لابی صهیونیستی قرار نداشت. آنها به لطف چین نتوانستند تیک‌تاک را تصاحب کنند، اما توانستند آن را در ایالات‌متحده ممنوع کنند و احتمالاً اروپا پس از شکایت لابی صهیونیستی مبنی بر وجود «یهود‌ستیزی» بیش از حد آن را دنبال خواهد کرد. «ادوارد اسنودن»، کارمند افشاگر سابق آژانس امنیت ملی و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا نیز پشت‌پرده دستگیری مدیرعامل تلگرام را این‌گونه فاش کرد که «دورف به دلیل عدم همکاری با دولت فرانسه در افشای اطلاعات کاربران بازداشت شده است.»
 
ماکرون: به خاطر حفاظت از مردم دستگیر شد
علی‌رغم گزارش‌های گسترده درباره پشت‌پرده‌های بازداشت دورف اما «ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه می‌گوید که بازداشت وی سیاسی نیست. آن طور که ایرنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته است، ماکرون در اولین واکنش نسبت به دستگیری «دورف» در کشورش، طی پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت که کشورش به شدت به آزادی بیان متعهد است، اما «آزادی‌ها در رسانه‌های اجتماعی و زندگی واقعی، در چارچوب قانون اعمال می‌شوند تا از شهروندان محافظت شود و به حقوق اساسی آنها احترام گذاشته شود.» 
سکوت مرموز آمریکا!
از آن‌سو «ویاچسلاو ولودین»، رئیس دومای دولتی روسیه واشنگتن را عامل اصلی دستگیری مالک پیام‌رسان تلگرام دانست و گفت که دولت آمریکا سعی دارد از این طریق بر این پلتفرم تسلط یابد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، «ولودین» در پستی در تلگرام نوشت: «دولت آمریکا از طریق فرانسه دورف را دستگیر کرده است... تلگرام یکی از معدود و در عین حال بزرگ‌ترین پلتفرم‌های اینترنتی است که آمریکا هیچ نفوذی بر آن ندارد. کنترل بر این پیام‌رسان در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری برای جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا مهم است». گفتنی است سکوت آمریکا در قبال این دستگیری نیز، قابل تامل است!
یک افشاگری بی‌سابقه!
همزمان با انتشار گزارش‌ها درباره نقش آمریکا در بازداشت پاول دورف، وب‌سایت آمریکایی «فاکس بیزنس» هم در گزارشی به بازخوانی نقش آمریکا در دستکاری و سانسور محتوا در شبکه‌های اجتماعی پرداخته است. «فاکس بیزنس» با اشاره به نامه افشاگرانه «مارک زاکربرگ» بنیانگذار و رئیس هیئت‌مدیره پلتفرم «متا» خطاب به «جیم جوردن» رئیس کمیته قضائی مجلس نمایندگان آمریکا، از همکاری با دولت بایدن برای سانسور اطلاعات مرتبط با بیماری کووید خبر داد و فاش کرد که متا برای سانسور اطلاعات در انتخابات ۲۰۲۰ از سوی «اف‌بی‌آی» تحت فشار قرار گرفته بود. به گزارش ایرنا از این رسانه آمریکایی، زاکربرگ در بخشی از نامه خود آورده است: «در سال ۲۰۲۱ (۱۴۰۰)، مقامات ارشد دولت جو بایدن، به طور مکرر تیم‌های ما(متا) را تحت فشار قرار دادند تا محتواهای مربوط به کووید-۱۹ از جمله طنزها و هجوها را سانسور کنیم... در نهایت، تصمیم‌گیری درباره حذف یا عدم حذف محتوا با ما بود و ما تصمیمات خود را، از جمله تغییرات مربوط به کووید-۱۹ را که در نتیجه این فشارها انجام دادیم، تایید می‌کنیم. من معتقدم که فشار دولت نادرست بود و متاسفم که به اندازه کافی درباره آن صحبت نکردیم. همچنین فکر می‌کنم که ما در آن زمان تصمیماتی گرفتیم که با نگاه به گذشته و اطلاعات جدید، چنانچه امروز در آن موقعیت باشیم، دیگر آن را اجرا نمی‌کنیم.» زاکربرگ با اشاره به این که تیم‌های ویژه متا از این پس نباید به خاطر فشار از سوی هیچ دولتی در هیچ جهتی از استانداردهای محتوایی خود کوتاه بیایند، تاکید کرد: ما آماده‌ایم اگر چیزی شبیه به این دوباره اتفاق بیفتد، با آن مقابله کنیم.
 
حضور اف‌بی‌آی در شرکت متا!
رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت متا در اقدامی افشاگرانه درباره دخالت سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا برای تاثیرگذاری بر روند اطلاع‌رسانی در این کشور نوشت: «اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) درباره یک عملیات احتمالی اطلاعات غلط روسیه در مورد خانواده بایدن در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ (آبان ۱۳۹۹) به ما هشدار داد. در پاییز آن سال، زمانی که نیویورک‌پست درباره اتهامات فساد مربوط به خانواده جو بایدن، نامزد وقت دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری، مقاله‌ای را منتشر کرد، ما آن اطلاعات را برای بررسی به افراد متخصص ارسال کردیم و در حالی که منتظر پاسخ آن بودیم، به طور موقت آن را سانسور کردیم. اکنون مشخص شده که اتهام به بایدن از سوی روسیه نبوده، و ما نباید آن داستان را سانسور می‌کردیم.»
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها