کد خبر: ۵۳۹۲۲۸
زمان انتشار: ۱۰:۲۱     ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
طی دومین رویداد ملی «آرمان ما» مطرح شد؛
دومین رویداد ملی آرمان ما امروز میزبان علاقه‌مندان به حوزه خبر شناخت اطلاعات نادرست میان اخبار روزانه بود. در این پنل آشنایی با پایگاه‌های داده‌ای، گزارش‌نویسی و همچنین سردبیری اخبار جعلی به شکل تخصصی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری 598، دومین رویداد ملی «آرمان ما» امروز میزبان علاقه‌مندان به حوزه خبر بود و جلسات آموزشی آن با عنوان «سردبیری اخبار و اطلاعات نادرست» برگزار شد. این جلسات آموزشی، در سه سرفصل با عناوین «آشنایی با پایگاه‌های داده‌ای»، «گزارش‌نویسی مبتنی بر اوسینت» و «سردبیری اخبار جعلی» ارائه گشت.

علیرضا پورجعفری، مسئول پنل تخصصی سردبیری اخبار و اطلاعات نادرست در این رویداد، در گفت‌وگو با خبرنگار سراج24 به تشریح کیفیت محتوای این دوره پرداخت و گفت: ما در دومین رویداد ملی آرمان ما، پنل تخصصی سردبیری اخبار و اطلاعات نادرست را ارائه کردیم. این پنل تخصصی با دغدغه‌ی هدایت اخبار نادرست و شیوه‌های مواجهه و مقابله با این اطلاعات نادرست ایجاد شد. دغدغه‌ی اول ما این بود که بتوانیم به فعالان حوزه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی این آموزش را ارائه دهیم که در مرحله اول، که گام نظری است، چگونه باید با اخبار غلط مواجهه شوند و در مرحله بعد، یعنی گام تکنیکال، این اخبار را مدیریت کنند. علت اینکه نام «سردبیری» برای این اقدام گذاشته‌ایم این است که فرد به سطحی برسد که بتواند با این اطلاعات و اخبار نادرست ارتباط برقرار کند و بتواند بر آن مدیریت داشته باشد.

در پنل تخصصی سردبیری اخبار و اطلاعات نادرست چه گذشت؟

مسئول پنل تخصصی سردبیری اخبار و اطلاعات جعلی در دومین رویداد ملی آرمان ما به تشریح اقدامات صورت‌گرفته طی این دوره و همچنین دوره‌ی قبل آرمان ما پرداخت و توضیح داد: دوره قبلی آرمان ما که سال گذشته برگزار شد، آموزش‌های بررسی حقیقت (Fact Checking) ارائه گشت و شرکت‌کنندگان توانستند در این دوره از آموزش‌های اوسینت و فکت‌چکینگ بهره‌مند شوند. در این دوره نیز سه سرفصل تخصصی در پنل داشتیم.

سردبیری و هرآنچه برای شروع نیاز است

این کارشناس حوزه رسانه درباره‌ی اولین سرفصل این پنل بیان کرد: سرفصل اول سردبیری بود که در دو بخش به مخاطبان ارائه شد. در این سرفصل به شرکت‌کنندگان تشریح شد که منظور از سردبیری خبر جعلی و اطلاعات نادرست چیست. در گام بعدی مبحث روایت‌نویسی ارائه شد که پس از سردبیری و حلقه‌های مختلف آن باید انجام شود. مخاطبان در این بخش آموختند که روایت‌نویسی این مسئله به چه صورت است.

گزارش‌نویسی؛ گام بعدی فرایند

وی به تشریح دومین سرفصل پنل تخصصی سردبیری اخبار و اطلاعات نادرست پرداخت و ابراز داشت: در سرفصل دوم که با عنوان گزارش‌نویسی مبتنی بر داده‌های به دست آمده از اوسینت ارائه شد، آقای محمدرضا فرحزادی سرفصل را تدرس کرد. در این بخش با استفاده از داده‌هایی که از مرحله اوسینت و فکت‌چکینگ به دست آمده، گزارش تحقیقی نگارش می‌شود که شیوه‌های مختلف این گزارش تحقیقی از جمله شیوه‌های مختلف نگارش، نحوه‌ی ورود به گزارش و چگونگی خروج از آن، سوژه‌پردازی، بدنه، مقدمه و موخره در این بخش مورد بحث واقع شد.

شناسایی و کار با پایگاه‌های داده‌ای؛ گام تثبیت صحت گزارش و راستی‌آزمایی

مسئول پنل تخصصی سردبیری اخبار و اطلاعات جعلی در دومین رویداد ملی آرمان ما درباره سرفصل سوم این پنل تصریح کرد: سرفصل سوم پنل با عنوان آشنایی با پایگاه‌ها و منابع داده‌ای برگزار شد. در این بخش ما برای صحت‌سنجی اخبار و اطلاعات، حتما باید پایگاه‌های داده‌ای داخلی و خارجی را بشناسیم. به طور مثال در پایگاه‌های داخلی، مرکز آمار ایران، بانک مرکزی، سایت گمرک و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی وزارتخانه‌ها یک سری از پایگاه‌های داده‌ای داخلی هستند و بانک جهانی، سازمان تجارت جهانی و سازمان بهداشت جهانی جزو منابعی هستند که به عنوان پایگاه داده‌ای خارجی استفاده می‌شوند. برخی مواقع لازم است تا برای صحت‌سنجی اطلاعات مختلف به این پایگاه‌ها مراجعه و اطلاعات را از آن‌ها احصا کنیم.
این کارشناس در ادامه اضافه کرد: در سرفصل سوم آقای سهی صالح، آموزش و آشنایی مخاطبان با این پایگاه‌های داده‌ای را به عهده گرفت. یکی از دغدغه‌های ما در این حوزه این است که وقتی فعالان فضای مجازی به این پایگاه‌های داده‌ای مراجعه می‌کنند، چگونه بتوانند اطلاعاتی که مد نظر دارند، از این پایگاه‌ها استخراج کنند. به همین منظور ابزارهای استخراج داده از جمله کار با گوگل ادونس و دیگر ابزارها توسط استاد این سرفصل به شرکت‌کنندگان ارائه شد.

جمع‌بندی

پورجعفری در پایان و طی یک جمع‌بندی گفت: پنل تخصصی سردبیری اخبار و اطلاعات نادرست شامل یک پکیج تخصصی عملیاتی است. ما در این پنل از فرایند سردبیری، آموزش را آغاز کرده‌ایم و به فکت‌چکینگ رسیدیم و پایگاه‌های داده‌ای را شناختیم و در نهایت به خروجی آن یعنی گزارش‌نویسی دست پیدا کردیم.


دومین رویداد ملی «آرمان ما» از سیزدهم الی هجدهم مرداد ماه ۱۴۰۳ در یازده پنل تخصصی شامل ۳۹ سرفصل با حضور اساتید دانشگاه و کارشناسان فضای مجازی به همت سازمان فضای مجازی سراج برگزار می‌شود. علاقه‌مندان به شرکت در این رویداد می‌توانند از طریق ثبت‌نام در jaryan.app اقدام نمایند. گفتنی است پیش از این مقرر بود رویداد آرمان ما از تاریخ ششم الی سیزدهم مرداد ماه برگزار گردد که به علت استقبال گسترده از آن مهلت ثبت‌نام تمدید شد.

 
منبع: سراج24
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها