کد خبر: ۵۳۹۱۱۲
زمان انتشار: ۱۳:۱۳     ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
ترور شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران واکنش‌هایی را به همراه داشت. ترکیه، روسیه، لبنان و قطر این اقدام تروریستی را محکوم و ایران هم اعلام کرد که خون پاک این مجاهد نستوه هرگز هدر نخواهد رفت.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری 598 به نقل از فارس؛ روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) دهم مرداد ماه در اطلاعیه‌ای از شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظانش که به منظور شرکت در مراسم تحلیف در تهران حضور داشتند و در پی هدف قرار گرفتن محل اقامت آنها در تهران خبر داد.
 
براساس آخرین جزییات منتشر شده، این اقدام تروریستی حدود ساعت ۲ نیمه‌ شب امروز (چهارشنبه) در یکی از اقامتگاه‌های ویژه جانبازان در شمال تهران و با اصابت پرتابه‌ای از هوا رخ داد.
 
حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در این باره فرمودند: رهبر شجاع و مجاهد برجسته‌ فلسطینی جناب آقای اسماعیل هنیه در سحرگاه دیشب به لقاء‌الله پیوست و جبهه‌ عظیم مقاومت عزادار شد.
رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانه‌ ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینه‌ مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت. شهید هنیه سال‌ها جان گرامی‌اش را در میدان مبارزه‌ای شرافتمندانه بر سردست گرفته و آماده‌ شهادت بود و فرزندان و کسان خود را در این راه تقدیم کرده بود.
او از شهید شدن در راه خدا و نجات بندگان خدا باک نداشت، ولی ما در این حادثه‌ تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفه‌ خود می‌دانیم.
 
عروس اسماعیل هنیه در پیامی ویدئویی گفت که «با قلبی راضی به قضا و قدر الهی»، شهادت مردی را تسلیت می‌گویم که نیازی به معرفی نداشت. «عموی عزیزم، ابوالعبد هنیه به جمع مجاهدین صادق پیوست. به جمع فرزندانش و خون‌های پاک پیوست..او یک فرمانده بزرگ و قهرمان بود. ما چیزی جز رضای خدا بر زبان نمی‌آوریم».فرزند شهید هنیه هم در این باره گفت که به این شهادت افتخار می‌کند و خداوند را شاکر است.
 
 
این اقدام تروریستی واکنش‌هایی را به همراه داشت.رسانه‌ها در این باره خبر دادند که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به وزرای کابینه این رژیم دستور داده در خصوص ترور اسماعیل هنیه سکوت کنند. البته وزیر میراث فرهنگی رژیم صهیونیستی آمیخای الیاهو علیرغم دستور نتانیاهو در شبکه اجتماعی ایکس این اقدام تروریستی را ستود و مدعی شد «این راه درستی برای پاکسازی دنیا است».
 
کاخ سفید در اولین واکنش خود به شهادت اسماعیل هنیه اعلام کرد که از گزارش‌های مربوط به ترور وی مطلع است.
 
لوید آستین وزیر دفاع آمریکا هم بدون اشاره به این اقدام تروریستی اعلام کرد اگر رژیم صهیونیستی مورد حمله قرار بگیرد، آمریکا به دفاع از آن اقدام خواهد کرد. وی همچنین در اظهارات دیگری در واکنش به ترور اسماعیل هنیه گفت، از ترور هنیه مطلع شده‌ام، اما اطلاعات بیشتری درباره آن ندارم.
 
واکنش‌های بین‌المللی به ترور «شهید هنیه» در تهران
 
جنبش انصارالله یمن هم با انتشار بیانیه‌ای، این اقدام تروریستی را محکوم کرد. المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن هم اعلام کرد کشورش در پی شهادت اسماعیل هنیه پرچم خود را نیمه‌افراشته و به مدت سه روز عزای عمومی اعلام می‌کند.
 
جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم در بیانیه‌ای ضمن تسلیت شهادت هنیه بر همبستگی خود با جنبش حماس تأکید و اعلام کرد که این عملیات تروریستی مردم ما را از تداوم مقاومت منصرف نخواهد کرد.
 
محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هم ترور اسماعیل هنیه را اقدامی «بزدلانه» خواند.
 
موسی ابومرزوق عضو بلندپایه دفتر سیاسی حماس ترور اسماعیل هنیه را «اقدامی بزدلانه‌» خواند و گفت که این اقدام بی‌پاسخ نخواهد ماند.
 
جنبش مجاهدین فلسطین هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: عملیات ترور تنها منجر به افزایش عزم و اراده ما برای تداوم راه مقاومت می‌شود.
 
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: بی‌تردید خون پاک این مجاهد نستوه هرگز هدر نخواهد رفت. شهادت برادر مجاهد اسماعیل هنیه در تهران، پیوند عمیق و ناگسستنی بین جمهوری اسلامی ایران و فلسطین عزیز و مقاومت را مستحکم‌تر خواهد کرد.
 
مسعود پزشکیان رئیس جمهور هم در این باره تصریح کرد: شهادت هنر مردان خدا است. پیوند دو ملت سربلند ایران و فلسطین مستحکم‌تر از قبل خواهد شد و مسیر مقاومت و دفاع از مظلوم پر قدرت‌تر از همیشه دنبال می‌شود. جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی و عزت و حیثیت و افتخار و شرف خود دفاع، و اشغالگران تروریست را از اقدام بزدلانه خود پشیمان خواهد کرد.
 
واکنش‌های بین‌المللی به ترور «شهید هنیه» در تهران
 
محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور هم شهادت هنیه را یکی دیگر از جلوه‌های «تروریسم دولتی» و از پیامدهای سکوت مجامع بین‌المللی در قبال جنایات مستمر رژیم صهیونیستی و نقض آشکار و پی در پی مقررات بین‌المللی خواند و اعلام کرد: شهادت اسماعیل هنیه چالشی در مسیر مقاومت ایجاد نکرده و به انگیزه جدیدی برای پبوند بیشتر میان مجاهدان علیه دهه‌ها اشغال، سرکوبگری و جنایت بدل خواهد شد.
 
نجیب میقاتی نخست وزیر پیشبرد امور لبنان هم ترور اسماعیل هنیه را محکوم و اعلام کرد که ترور هنیه نگرانی‌ها را گسترش و منطقه را با خطر مواجه خواهد کرد.
 
حزب‌الله لبنان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «هنیه فرماندهی بزرگ، صادق و عزیز بود که مقابل پروژه سلطه‌جویی آمریکا و رژیم صهیونیستی ایستاد».
 
وزارت امور خارجه قطر ترور اسماعیل هنیه را شدیدا محکوم کرد.انس حقانی از مقام‌های ارشد حکومت سرپرستی افغانستان در این باره اعلام کرد: شهادت رزمندگان بزرگی همچون وی خبر از آزادی می‌دهد. هنیه بدهی خود در برابر دین و آزادی را با زندان، تبعید، مبارزه سخت و شهادت بسیاری از اعضای خانواده ادا کرد.
 
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان هم شهادت اسماعیل هنیه را «ضایعه بزرگ برای مسلمانان جهان» خواند و گفت که تداوم این «جنایات اسرائیل» کشورهای منطقه را بی‌ثبات خواهد کرد.
 
کمیته‌های مقاومت در فلسطین هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: ترور رهبر بزرگ و سمبل مردم فلسطین و مقاومت آنها، بازوی مقاومت را تضعیف نخواهد کرد. دشمن صهیونیستی از آنچه در جریان این رویارویی پیش آمد، درس نمی‌گیرد که سیاست ترور، قدرت و پایداری مقاومت را در تمامی میادین افزایش می‌دهد.
 
جمعیت علمای یمن هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که شهادت هنیه، رهبر محور جهاد و مقاومت، باعث افزایش صلابت و پایداری محور مقاومت در راه قدس خواهد شد.
 
شیخ قیس الخزعلی دبیرکل عصائب اهل الحق هم شهادت اسماعیل را تسلیت گفت و افزود: با سربلندی و افتخار، درگذشت شهید و رهبر بزرگ اسماعیل هنیه را تسلیت می‌گوییم.
 
شبکه آمریکایی سی.ان.ان به نقل از تحلیلگر رژیم صهیونیستی گزارش کرد که امروز با ترور اسماعیل هنیه، روز بدی برای خانواده‌های گروگان‌های اسرائیل خواهد بود.
 
واکنش‌های بین‌المللی به ترور «شهید هنیه» در تهران
 
کارل بیلدت، نخست‌وزیر سابق سوئد در توئیتی در شبکه ایکس نوشت: آتش‌بس را فراموش کنید. اقدامات تلافی‌جویانه و تشدید تنش‌ها در منطقه در راه است. وی تأکید کرد که کمربندهای خود را محکم ببندید و آماده باشید.
 
عمار الحکیم رئیس جریان حکمت ملی هم در این باره گفت که اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی سست‌تر و ضعیف‌تر از آن است که همبستگی ملت فلسطین را تحت تاثیر قرار دهد.
 
لین جیان سخنگوی وزارت خارجه چین هم گفت که این کشور به این حادثه توجه دارد و افزود: «شدیداً با این قتل مخالفیم و آن را محکوم می‌کنیم». «عمیقاً نگران هستیم که این حادثه منجر به بی‌ثباتی بیشتر وضعیت در منطقه شود».
 
وزارت خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای، ترور رئیس دفتر سیاسی حماس را «نفرت انگیز» خواند و محکوم کرد.
 
رئیس‌جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان هم ترور خائنانه اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس را محکوم کرد و گفت که رژیم صهیونیستی با این وحشی‌گری‌ها، به اهداف خود نمی‌رسد.
 
نعمان کورتولموش رئیس مجلس ترکیه هم در بیانیه‌ای ضمن تسلیت شهادت هنیه گفت که هنیه در حمله بزدلانه دشمن و عامل قتل عام بشریت، به شهادت رسیده است.
 
وزارت خارجه روسیه نیز ترور اسماعیل هنیه را یک «جنایت سیاسی کاملا غیرقابل قبول» خواند و آن را محکوم کرد.
 
میخائیل بوگدانف معاون وزیر خارجه روسیه، ترور رهبر ارشد حماس در تهران را اقدامی بسیار بد توصیف کرد که به تشدید بیشتر تنش‌ها در منطقه منجر خواهد شد.
 
سفارت روسیه در تهران هم در بیانیه‌ای به ترور رئیس دفتر سیاسی حماس واکنش نشان داد و با بیان اینکه عمیقا از ترور بی‌شرمانه هنیه شوکه شده‌ایم، اعلام کرد: این اتفاق یک «جنایت سیاسی» کاملا غیرقابل قبول است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها