کد خبر: ۵۳۸۷۸
زمان انتشار: ۱۳:۱۳     ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۱
اولین انتخابات پارلمانی چند حزبی سوریه برگزار شد
انتخابات پارلمانی سوریه که در آن هفت حزب مخالف نیز شرکت دارند، که می توان این مشارکت را گامی دموکراتیک برای پایان دادن به حکومت تک حزبی محسوب کرد، از آنجایی اهمیت پیدا می کند که این پارلمان درآینده در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال 2014 نقش فرا دستی خواهد داشت

بولتن نیوز: رای گیری انتخابات مجلس الشعب سوریه، روز هجدهم اردیبهشت در چهارده استان این کشور جهت انتخاب 250 نماینده پارلمان  از بین 7 هزار و 195 نامزد که 710 تن از آنها زن هستند، انجام شد.

این انتخابات که ترجمان حقیقی وعده های اصلاحی بشار اسد است، سه ماه پس از تصویب قانون اساسی جدید، که در آن به احزاب مختلف اجازه شرکت در انتخابات و رقابت با حزب حاکم بعث داده شده، انجام گرفت. قانون اساسی جدید سوریه، بسیاری از امتیازات حزب بعث و جبهه ملی ترقیخواه (ده حزب ائتلافی بعث ) به عنوان حزب حاکم را لغو کرد که متعاقب آن انتخابات پارلمانی امسال سوریه بدون هیمنه و قدرت تمام عیار این حزب برگزار می شود. بر اساس این قانون،‌ یازده حزب جدید امکان حضور در رقابت های انتخاباتی را پیدا کرده اند.

از آنجا که به گفته بشار اسد، نامزدهای پارلمان جدید از اقشار و طیف های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به ویژه دانشگاهیان و تجار و صنعتگران هستند انتخابات این دوره نسبت به دیگر دوره ها رنگ و بوی تازه ای دارد و مردم سوریه بعد از 5 دهه شاهد حضور احزاب متعدد در انتخابات پارلمانی هستند. این تعدد احزاب در انتخابات، خود به تنهایی یک پیروزی برای دولت کنونی سوریه محسوب می شود.

مردمی سوریه با وجود تهدید تروریست ها و سیاه نمایی رسانه های غربی حضور پر شوری در این انتخابات داشتند به طوری که رسانه‌های موافق و مخالف نیز وادار به بازتاب این حضور شدند.

به گزارش شبکه خبری العالم، این انتخابات که در آن 14 میلیون سوری واجد رأی دادن هستند، با استقبال گسترده مردم روبرو بود که زنان حضور پرنگ تری نسبت به دیگران در پای صندوق های رأی داشتند.

در همین زمینه محمد ابراهیم الشعار، وزیر کشور سوریه، حین برگزاری انتخابات در خبری به خبرگزاری رسمی سوریه "سانا"، اعلام کرد که انتخابات اعضای پارلمان روند طبیعی خود را طی می‌کند و حوزه‌های اخذ رأی با استقبال پررنگ رأی‌دهندگان مواجه است.

از آنجا که در انتخابات پیشین سوریه تنها ده حزب در چارچوب «جبهه پیشرو ملی» و با رهبری حزب بعث رقابت می کردند و رای دهندگان تنها می‌توانستند اسامی دیگر نامزدهای مستقل را در ذیل فهرست واحدی که جبهه پیشرو ملی ارائه کرده بود بنویسند.

این انتخابات، با خلع سلاح ساختن معارضان خارج نشین سوریه به آنها ثابت کرده که بشار اسد به دنبال عملی کردن اصلاحات پیشنهادی خود بوده و تلاش می کند تا دموکراسی را در  این کشور نهادینه کند. پیام دیگر این انتخابات این بود که دولت بشار اسد با وجود توطئه های داخلی و خارجی همچنان بر اوضاع امنیتی سوریه مسلط است.

انتخابات پارلمانی سوریه که در آن هفت حزب مخالف نیز شرکت دارند، که می توان  این مشارکت را گامی دموکراتیک برای پایان دادن به حکومت تک حزبی محسوب کرد، از آنجایی اهمیت پیدا می کند که این پارلمان درآینده در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال 2014 نقش فرا دستی خواهد داشت.

قطعا شکل گیری یک پارلمان قدرتمند و قوی در سوریه می تواند در برون رفت سوریه از بحران فعلی کمک کند، زیرا بهانه را از کشورهایی که مدعی هستند سوریه فاقد یک نظام دموکراتیک است، خواهد گرفت.

این سومین انتخابات سوریه در طول یک سال گذشته تلقی می شود، زیرا تا کنون انتخابات شوراهای شهری و روستایی و همه پرسی قانون اساسی به خوبی در این کشور برگزار شده است.

حضور بیش از 200 گروه خبری برای پوشش روند انتخابات سوریه نشان می دهد که جامعه جهانی در انتظار بروز یک تحول ساختاری در عرصه های سیاسی سوریه است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها