کد خبر: ۵۳۸۶۱۲
زمان انتشار: ۱۳:۳۴     ۲۳ تير ۱۴۰۳
میزان گاز‌های همراه در سال ۱۴۰۱ معادل روزانه ۸‌میلیون‌مترمکعب کاهش یافت
نوید نبوی‌زاده، کارشناس انرژی: اعتماد به توان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان فناور ایرانی باعث رشد بیش از ۱۰ برابری جمع‌آوری گاز‌های مشعل در دولت سیزدهـم شد. این دستاورد ظـرفیت توانمنـدی‌های داخلـی ایران و اهمیت سرمایه‌گذاری روی استعداد‌ها و فنـاوری‌های بـومی را به نمـایش می‌گذارد

به گزارش پایگاه خبری 598، با روی کار آمدن دولت سیزدهم و دغدغه شخص رئیس‌جمهور فقید، مسئله مربوط به جمع‌آوری گاز‌های فلر به اولین و اصلی‌ترین برنامه وزارت نفت تبدیل شد، به نحوی که در سال۱۴۰۱، میزان گاز‌های فلر معادل روزانه ۸‌میلیون‌مترمکعب کاهش یافت و در سال بعد میزان جمع‌آوری گاز‌ها به ۲۰‌میلیون‌مترمکعب در هر روز رسید، در نتیجه تلاش‌های مداوم در سال جاری نیز روزانه ۱۵‌میلیون‌مترمکعب از گاز‌های فلر جمع‌آوری خواهد شد و در نهایت آخرین سال هدررفت گاز‌های فلر در سال۱۴۰۴ خواهد بود و طبق برنامه‌ریزی وزیر نفت و با تأکید شهید جمهور تا پایان سال بعد دیگر هیچ گاز فلری سوزانده نخواهد شد. 

به گزارش «جوان» در سال ۱۴۰۰ انفعال دولت روحانی برای جلوگیری از هدررفت گاز‌های فلر به سوزاندن ۴/ ۱۸ میلیاردمترمکعب گاز فلر در میادین کشور منجر شد که آلودگی زیست‌محیطی و زیان اقتصادی را به همراه داشت. این میزان گاز فلر معادل کل درآمد‌های صادراتی کشور از محل صادرات گاز است که متأسفانه در گزارش تفریغ بودجه سال ۱۴۰۰ نشان از این داشت که معادل ۴/ ۱۸ میلیارد‌مترمکعب گاز فلر سالانه در میادین کشور سوزانده می‌شد که موجب اتلاف منابع کشور می‌شود. با روی کار آمدن دولت سیزدهم و پیگیری شخص رئیس‌جمهور دولت سیزدهم، موضوع جمع‌آوری گاز‌های مشعل اصلی‌ترین برنامه وزارت نفت دولت سیزدهم شد. هدف وزیر نفت ایران و شهید رئیسی در دولت سیزدهم این بود که تا پایان سال ۱۴۰۴ سوزاندن گاز فلر به طور کامل حذف و عقد قرارداد و سرمایه‌گذاری نهایی نیز در سال جاری انجام شود و اعلام شده بود پایان فلرسوزی ایران در سال ۱۴۰۴ باید جشن گرفته شود. 

همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی، محور اصلی این رویکرد متحولانه بودند و کلید این موفقیت، بومی‌سازی فناوری جمع‌آوری گاز بود. اعتماد به توان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان فناور ایرانی باعث رشد بیش از ۱۰ برابری جمع‌آوری گاز‌های مشعل در دولت سیزدهم شد. این دستاورد ظرفیت توانمندی‌های داخلی ایران و اهمیت سرمایه‌گذاری روی استعداد‌ها و فناوری‌های بومی را به نمایش می‌گذارد. 

مزایای اقتصادی و زیست‌محیطی

جلوگیری از هدررفت گاز‌های فلر مزایای اقتصادی و زیست‌محیطی قابل توجهی دارد. حفظ منابع طبیعی و کاهش آلودگی باعث توسعه پایدار کشور می‌شود. جمع‌آوری و به‌کارگیری منابع گازی حاصل از جلوگیری از اتلاف گاز فلر همچنین فرصتی را برای تولید محصولات باارزش مانند برق، حرارت و پتروشیمی فراهم و به رشد اقتصادی کشور کمک می‌کند. موفقیت دولت سیزدهم در رسیدگی به موضوع اتلاف گاز مشعل الگویی برای دولت‌های آینده است. 

همکاری بین مقامات دولتی، وزارت نفت و شرکت‌های فناوری ایران نشان‌دهنده قدرت تلاش هماهنگ در دستیابی به اهداف مهم است. بومی‌سازی فناوری جمع‌آوری گاز، اهمیت سرمایه‌گذاری در توانمندی‌های داخلی و ارتقای رشد شرکت‌های دانش‌بنیان را تقویت می‌کند. 

علاوه بر این، جمع‌آوری گاز فلر گامی مهم به سمت پایداری زیست‌محیطی منطقه جنوب کشور است و موجب کاهش آلودگی هوا و پاکیزه‌ترشدن هوای شهر‌های جنوبی کشور به خصوص شهر‌های نزدیک به پالایشگاه‌ها و میادین نفت و گاز کشور خواهد شد. 

کاهش ۶۰‌درصدی هدررفت گاز‌های فلر با اقدامات وزارت نفت دولت سیزدهم

نوید نبوی‌زاده، کارشناس انرژی در گفتگو با «جوان» در رابطه با وضعیت فلرسوزی کشور در سال ۱۴۰۰ گفت: سال۱۴۰۰ با بی‌عملی دولت قبلی در زمینه جلوگیری از هدرررفت گاز‌های فلر، ۴/ ۱۸ میلیاردمترمکعب گاز فلر در میادین کشور سوزانده و علاوه بر ضرر اقتصادی به آلودگی محیط‌زیست ختم شد. این موضوع سبب شده است در هر سال معادل ۴/ ۱۸ میلیاردمترمکعب گاز فلر در میادین کشور سوزانده شود و منابع ملی به تاراج برود. دولت سیزدهم نیز با توجه به اهمیت این موضوع، گام‌های مهمی در رسیدگی به موضوع کاهش اتلاف گاز‌های فلر که دغدغه اصلی اقتصاد و محیط زیست کشور بود، برداشته است. 

وی ادامه داد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم و دغدغه شخصی رئیس‌جمهور، موضوع جمع‌آوری گاز‌های فلر به اولین و اصلی‌ترین برنامه وزارت نفت تبدیل شد. اقدامات انجام‌شده در دو سال اول دولت در مجموع تا پایان سال ۱۴۰۲ به کاهش روزانه ۳۰‌میلیون مترمکعب گاز فلر منجر شد که بیش از ۶۰‌درصد کل گاز‌های فلر سوزانده‌شده کشور نسبت به سال ۱۴۰۰ جمع‌آوری شده بود. 

رتبه اول ایران در جمع‌آوری گاز‌های فلر

این کارشناس انرژی با اشاره به کسب رتبه اول جمع‌آوری گاز‌های فلر و به حداقل رساندن اتلاف گاز‌های فلر در بین کشور‌های عضو مجمع صادرکنندگان گاز اظهار کرد: تمرکز دولت سیزدهم بر توسعه ظرفیت گاز و جلوگیری از هدررفت گاز به ویژه برنامه‌ریزی برای به صفر رساندن هدررفت گاز‌های همراه بسیار حائز اهمیت است. 

محوریت افزایش ظرفیت تولید و جلوگیری از هدررفت گاز فلر به عنوان رکن اساسی در تلاش برای بهره‌وری و توسعه اقتصادی کشور مطرح شده است تا جایی که این دستاورد چشمگیر ایران به کسب رتبه اول جمع‌آوری گاز‌های فلر و به حداقل رساندن اتلاف گاز‌های فلر در بین کشور‌های عضو مجمع صادرکنندگان گاز منجر شد. رویکرد محوری در کاهش هدررفت گاز‌های فر نشان از برنامه‌ریزی مؤثر وزارت نفت در راستای بهره‌وری بیشتر دارد. تمرکز استراتژیک بر سرمایه‌گذاری در افزایش بهره‌وری در صنعت گاز نه تنها جایگاه ایران را به عنوان یک بازیگر کلیدی در بازار جهانی انرژی تقویت، بلکه راه را برای تحولات اقتصادی قابل توجهی هموار کرده است. 

کاهش هدررفت گاز‌های فلر و افزایش بهره‌وری تولید گاز

نبوی‌زاده افزود: تأثیر مستقیم کاهش هدررفت گاز‌های فلر و افزایش بهره‌وری تولید گاز در تأثیر عمیق حداکثر‌سازی تولید گاز و مهار هدررفت گاز فلر بر چشم‌انداز اقتصادی ایران کاملاً مشهود است. در سال ۱۴۰۲، بخش نفت و گاز موتور محرک اقتصاد ایران بود و موفقیت دولت سیزدهم در رسیدگی به موضوع ضایعات گاز مشعل کمک شایان توجهی به این دستاورد کرده است. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: موفقیت دولت سیزدهم در کاهش اتلاف گاز‌های فلر دستاورد قابل توجهی است که بر اهمیت حکمرانی مؤثر، هماهنگی و سرمایه‌گذاری در توانمندی‌های داخلی تأکید دارد. دستاورد چشمگیر ایران در کسب رتبه اول جمع‌آوری گاز‌های مشعل و به حداقل رساندن اتلاف گاز‌های فلر در بین کشور‌های عضو مجمع صادرکنندگان گاز گواهی بر برنامه‌ریزی مؤثر دولت سیزدهم است.

 
منبع: روزنامه جوان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها