کد خبر: ۵۳۸۴۳
زمان انتشار: ۱۲:۰۹     ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۱
آنچه که در انتخابات پارلمانی دیروز مردم سوریه جلب توجه می‌کرد حضور خوب مردم در شهرهای حمص درعا و ادلب مراکز درگیری‌های این کشور در پای صندوق‌های رای بود.

به گزارش خبرنگار فارس در دمشق، به دنبال تصویب قانون رسانه‌ها و احزاب و تدوین قانون اساسی جدید کشور، همه‌پرسی درباره این قانون و برگزاری انتخابات شوراهای محلی در سوریه روند اصلاحات به مرحله انتخابات پارلمانی رسید که دیروز هفتم ماه مه برگزار شد و با استقبال مردمی روبه‌رو شد.

مردم سوریه دیروز در فضای آزادی و دموکراسی کامل،  نمایندگان خود را برای حضور در پارلمان برگزیدند و دولت بشار اسد نیز همه تدابیر و اقدامات لازم برای برگزار شدن موفق این انتخابات را اتخاذ و انجام داد و همه حوزه‌های انتخابیه با جدیدترین امکانات مطمئن در جهان برای برای اخذ رای و حفاظت از آرا مجهز شده بود.

حضور قشرهای گسترده سوری در پای صندوق‌های رای

 

12 هزار و 152 حوزه رای‌‌گیری در سرتاسر سوریه از ساعت هفت صبح دیروز به روی واجدین شرایط رای باز شده بود و موضوع قابل توجه مشارکت  گسترده مردم در طول یک روز عادی و نه تعطیل به ویژه در دمشق، پایتخت سوریه و اطراف آن و همچنین در مناطق و استان‌هایی بود که طی چند ماه اخیر تاکنون شاهد تنش‌های امنیتی است.

آنچه که بیشتر جلب توجه می‌کرد استقبال گسترده و غیرقابل انتظار مردم در حوزه‌های اخذ رای در شهرهای حمص، درعا و ادلب بود که مراکز اعتراضات اخیر در سوریه بوده است.

"خالد العبود"، نامزد فهرست وحدت ملی به خبرنگار فارس گفت: انتخابات حق ملی است که بر اساس قانون اساسی به تصویب رسیده است این حق ملت و نهادهای سیاسی در داخل است که به دور از هر گونه دخالت خارجی نمایندگان خود را انتخاب کنند تا پارلمانی بر اساس قانون اساسی جدید با سیستم سیاسی جدید روی کار آید.

 

حضور مردم سوریه در مراکز رای گیری

 

در برابر دفتر رای‌گیری در میدان السبع بحرات در مرکز دمشق ده‌ها جوان منتظر انداختن رای خود در صندوق هستند و این در حالی است که با وجود نگرانی‌‌ از اقدامات تروریستی تدابیر امنیتی نیز به صورت عادی برقرار شده است.

"قدری جمیل"، نامزد فهرست "جبهه مردمی آزادسازی و تغییر" از جناح معارض به خبرنگار فارس گفت پارلمان آتی ضامن همه چیزی است که سوری‌ها در قانون اساسی جدید محقق کردند و انتخابات نشان می‌دهد که اصلاحات سیاسی در سوریه اصلاحات ریشه‌ای است و این انتخابات دقیقا در موعد مقرر خود که 90 روز پس از تصویب آن بود برگزار شد.

جمیل مشارکت مردم در انتخابات را خوب و شرایط حاکم بر کشور را رو به بهبودی خواند و  افزود: دولتمردان باید روند ایجاد اصلاحات سیاسی را با سرعت به پیش برند

نزدیک به هفت هزار و 195 نامزد در این انتخابات که سومین در نوع خود از زمان روی کار آمدن بشار اسد در ژوئیه سال 2000 میلادی بوده است برای تصاحب 250 کرسی به رقابت پرداختند.

این انتخابات با مشارکت هفت حزب که به دنبال تصویب قانون جدید احزاب در کشور تشکیل شده بود برگزار شد و نامزدها از طریق ائتلاف احزاب و فراکسیون‌ها و نیروهای سیاسی وابسته به آن در فهرست‌های مختلف و یا به صورت مستقل در این انتخابات شرکت کردند.

انتخابات سوریه

 

شخصیت‌های سیاسی و حقوقی از کشورهای مختلف در حوزه‌های انتخابیه حضور داشتند و 200 رسانه عربی و خارجی نیز این انتخابات را پوشش دادند.

رئیس حوزه انتخابیه کاخ العدل در دمشق به خبرنگار فارس گفت: روند انتخابات به خوبی برگزار شد و صندوق‌های اخذ رای با استقبال گسترده مردمی روبه‌رو بود که با پذیرش حس مسئولیت و ملی‌گرایی بالا به دنبال پیشرفت کشور هستند.

وی دلیل تمدید نشدن انتخابات شب گذشته را حضور خوب مردم در پای صندوق‌های رای در طول روز عنوان کرد و گفت به طور رایج انتخابات زمانی تمدید می‌شود که در مهلت از پیش تعیین شده با استقبال گسترده‌ای روبه‌رو نباشد.

ناظران معتقدند صرف برگزاری انتخابات به عنوان گام بزرگ اصلاحات در سوریه در شرایطی که گروه‌های تروریستی به اقدامات خود برای به شکست کشاندن انتخابات ادامه می‌دهند پیروزی بزرگی اراده ملی سوریه و نظام بشار اسد برای ایجاد اصلاحات است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها