کد خبر: ۵۳۷۷۳۷
زمان انتشار: ۱۵:۱۴     ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
مشاهدات یک خبرنگار از فعالیت‌های یکی از نامزدهای انتخاباتی:
تا اینجای کار ابتکار عمل دست سعید جلیلی است و باقی نامزدهای انتخاباتی فعلا از دور رقابت‌ها جا مانده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری 598، مهدی هواسی، خبرنگار و فعال رسانه‌ای، طی یادداشتی مشاهدات خود از فعالیت‌های ستاد انتخاباتی سعید جلیلی به رشته تحریر در آورده است که در ادامه می‌آید:

تا اینجای کار ابتکار عمل دست سعید جلیلی است و باقی نامزدهای انتخاباتی فعلا از دور رقابت‌ها جا مانده‌اند.

نام‌نویسی وی در روز اول و از همان ابتدای کار دوقطبی جلیلی-لاریجانی را ایجاد کرد و باعث شد تا بخشی از مخالفان لاریجانی در این دو قطبی سمت جلیلی قرار بگیرند.

دومین ابتکار عمل حضور رحیم نوعی‌اقدم از فرماندهان سابق سپاه قدس در اردوگاه جلیلی است. این حضور هرچند برنامه‌ریزی نشده باشد با این حال نوعی پاتک به سوءاستفاده رقیب از نام شهید سلیمانی به‌حساب می‌آید.

اما سومین اتفاق مثبت انتصاب محسن منصوری معاون اجرایی دولت سیزدهم به ریاست ستاد است. این اتفاق در حالی صورت می‌گیرد که تا به حال دولتمردان شهید رییسی از رقبای جلیلی حمایت نکرده‌اند و این موضوع به نفع او تمام شده است.

البته منصوری تنها دولت‌مرد حاضر در ستاد جلیلی نیست و افراد دیگری نیز در پس پرده حضور دارند و کارهای ستاد این نامزد انتخاباتی را انجام می‌دهند. اما از برکات حضور منصوری، انتشار نامه شهید رییسی به جلیلی است که بازخوردهای گوناگونی را در پی داشت و رقیب را بر آن واداشت تا در پی تخطئه این خط برآید.

اما ابتکار عمل مثبت چهارم، انتصاب یک نخبه علمی به عنوان سخنگوی ستاد است. اولین تصویری که از شهرام یزدانی منتشر شد، فردی با آستین کوتاه و صورتی کاملا صاف بود؛ برخلاف جلیلی که همواره با یقه بسته و جای مهر بر پیشانی دیده می‌شود که آب سردی به اتهام بسته بودن حلقه یاران جلیلی است. حضور یزدانی در کنار جلیلی به‌حدی تعجب‌آور بوده که علی آردام، از همکار اصلاح‌طلب او طی چند استوری در اینستاگرام این اتفاق «کرک و پر ریزان» توصیف کرده است.

یزدانی اما در جایی با جلیلی گره خورده است که بدانیم او یکی از اعضای کارگروه بهداشت و سلامت دولت سایه است که در این سال‌ها به جلیلی مشورت می‌داده و خروجی کار او نیز در اختیار دولت رییسی قرار گرفته است.

اما اتفاق مثبت بعدی، سفرهای استانی جلیلی است که به صورت فشرده و پیش از دیگر رقبا شروع شد. این سفرها در حالی است که رقبای جلیلی هنوز سفری به دیگر استان‌ها نداشته‌اند. فقط علیرضا زاکانی همزمان با جلیلی در قم حاضر شد که تا لحظه ۹۰ گمان میشد این حضور برای شرکت در یک جلسه خصوصی است و تبلیغات خاصی در این باره صورت نگرفت؛ برای همین نیز تصاویر کمی از این مراسم در رسانه‌ها منتشر شده است.

اما تغییر مثبت دیگر برای جلیلی، چاپ بنر و پوستر با تصاویر و گرافیک جذاب است که در دوره‌های گذشته این اتفاق به دلیل عدم تامین مالی به گونه شایسته‌ای صورت نمی‌گرفت.

نکته بعدی دیگر که سبب خیر برای جلیلی است، حمایت برخی علمای تراز اول قم و برخی نمایندگان از اوست.

تا اینجای کار جلیلی با آیت‌الله حسین نوری همدانی دیدار داشته است. آیت‌الله محسن اراکی نیز با حضور در جمع حامیان جلیلی در قم، به صراحت به حمایت از او پرداخت و گفته می‌شود علمای به نام دیگری از جمله صاحب نظریه تمدن اسلامی از این نامزد انتخاباتی حمایت می‌کنند.

در میان نمایندگان مجلس نیز تا اینجای کار نفرات اول چند کلانشهر تهران، مشهد و قم و یک نماینده از کلانشهر اصفهان از جلیلی حمایت کرده‌اند. هرچند من عدد بالایی از این نماینده‌ها شنیدم ولی به جهت عدم وقت کافی برای بررسی، از خیر انتشار این عدد می‌گذرم.

جلیلی شخصیتی علمی است و طبیعی است که فهم ادبیات او برای عامه سخت باشد.جمله فوق در اثنای انتخابات سال ۱۳۹۲ از جمله انتقاداتی است که متوجه جلیلی بود؛ در این دوره اما جلیلی با تغییر مثبت توانسته است با ادبیات عامه‌پسند با مردم سخن بگوید و در صحبت‌های خود حتی شور و هیجان را به طرفداران خودمنتقل کند. همچنین ساخت کلیدواژه توسط جلیلی از دیگر ابتکارهای جالب و قابل توجه چهاردهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری است و اگر بابت همین کلیدواژ‌ه‌های تازه خلق شده، جلیلی را پدیده این دوره از انتخابات معرفی کنم، اغراق نکرده‌ام!

نقاط قوت سعید جلیلی از دید من:

۱_ نگاه گفتمانی به تمامی حوزه‌ها: برای نمونه در بحث ساخت مسکن، جلیلی بر این عقیده است که مسکن باید محلی برای حیات باشد و نه خوابگاهی برای افراد! برای همین با عمودی‌سازی مخالف است.

۲_ اشراف به مسائل و مشکلات کشور و ارائه راه‌حل برای آنان: جلیلی در طول ۱۱ سال گذشته با تشکیل و فعالیت در دولت سایه و حضور در اقصی نقاط کشور، به تایید، تصحیح و تکمیل طرح‌های مختلف کارشناسان در حوزه‌های مختلف پرداخته و از این لحاظ نیز پدیده است.شاید بارزترین طرح جلیلی در دولت سایه، طرح فروش نفت و همچنین تلاش کشور برای جلوگیری از خام‌فروشی باشد که موفق واقع شد و امروز فروش نفت به بالاترین سطح خود در ۶ سال گذشته _ ۱/۵ میلیون بشکه در روز _رسیده است.

۳_ اولویت‌بندی واقع‌گرایانه و به دور از جهت‌گیری‌های پوپولیستی: سواری گرفتن از هیجانات عوامانه یک ترفند عملیات روانی برای جلب توجه و رای‌آوری است.جلیلی به جای اغوای مردم و جایگزین کردن دغدغه‌های زودگذر به جای اولویت‌های واقعی کشور، به دنبال نظام حل مسائل کلان کشور و شکوفایی اقتصاد است. اولین مسئله انتخاباتی او معیشت مردم است و نه برداشتن کامل فیلترینگ، واردات خودروی خارجی و اخراج اتباع!

۴_ نزدیکترین گفتمان به رهبر انقلاب: در میان نامزدهای انتخابات، شاید جلیلی بیشترین قرابت گفتمانی را به رهبر انقلاب داشته باشد. بر خلاف برخی نامزدها تا به حال از او سخنی برخلاف فرمایشات رهبری دیده نشده است.

۵_ فسادستیزی و پاکدست بودن: جلیلی نافی واگذاری حقوق و املاک نجومی است و تا به حال هیچ یک از نزدیکان او به دلیل فساد مالی بازداشت نشده‌اند.۶_ خانواده سالم: هرچند گناه بستگان را نباید به پای فرد نوشت؛ با این حال خود فرد نیز نباید نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشد. فرزند جلیلی دانشجوی برق شریف در مقطع دکترا است و تا به حال هیچ فعالیت اقتصاد خارج از چارچوب‌های قانونی از او مشاهده نشده و در هیچ کشور خارجی اقامت نداشته است.

* مهدی هواسی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها