کد خبر: ۵۳۷۱۰
زمان انتشار: ۱۸:۵۷     ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۱
آويني فيلم: بي شك مي توان برنامه هاي كودك و نوجوان را از مهمترين برنامه هاي سيما تلقي كرد. چرا كه اساس آينده و افق هاي پيش روي هر مملكتي نوع نگاه به نسل هاي جديد و بويژه نوع تربيت كودك و نوجوان است. اگرچه مهمترين ركن تربيتي فرزندان در خانواده است ولي از نقش شگرف برنامه هاي تلويزيوني و نيز محيط هاي آموزشي و فرهنگي همچون مساجد، مدارس، كانون هاي فرهنگي و... هم نبايد به سادگي گذشت. همان گونه كه اشاره شد يكي از آثار برنامه هاي تلويزيوني، تربيت است. تربيت فردي، اجتماعي، ديني، اخلاقي و... از اركان مهم تربيت فرزندان ما محسوب مي شوند. در اين يادداشت قصد داريم به موضوع تربيت ديني فرزندان اين مرز و بوم و كودك و نوجوان در رسانه ملي بپردازيم. بي پرده بايد گفت كه يكي از انتقادات جدي سال هاي اخير كه متوجه برنامه هاي كودك ونوجوان سيما بوده است همين محتواي غير ديني يا حتي بعضا رفتارها يا اجراي متضاد با ارزش هاي اسلامي بوده است. يعني بعضا مشاهده مي شد كه براي ايجاد يك فضاي شاد و با نشاط براي كودكان ما بعضي خط قرمزها زير پا گذاشته مي شد و بعضا حركات موزون، ركن اصلي اين برنامه ها بود! اما روند ماه هاي اخير، روند بهبود شونده اي بوده است و علاوه بر اصلاحات فراوان در حوزه شكلي و اجرايي برنامه هاي كودك و نوجوان، در حوزه هاي اخلاقي و معارف هم تغييرات خوبي را شاهد بوديم. يعني توجه بيشتري به مسائل ديني و آموزشهاي اعتقادي در حوزه كودك و نوجوان گرديد.

يكي از مصاديق اين موضوع ويژه برنامه هاي كودك و نوجوان سيما در سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) بود. بويژه برنامه اي كه از شبكه دو سيما پخش گرديد. اولين نكته اي كه در باب اين برنامه به ذهن مي رسد اين بود كه كودك ما كه ذهنش آماده پذيرش هرچيزي هست و در واقع ظرف ذهن او پذيراي همان چيزي است كه به او خورانده مي شود، با رسيدن به سالروز شهادت آن بانوي گرامي با مشاهده برنامه آن روز متوجه يك تغيير مي شود. تغييري كه برنامه را از اين رو به آن رو كرده است و ذهن كنجكاو كودك را به سمت كشف علت اين تغيير مي برد و اين همان آمادگي و قابليت پذيرفتن مطلب است كه در نونهال ايجاد مي شود. اما اين تغيير بزرگ، تعويض مجري يا حذف كارتون و مسابقه و... نيست، بلكه متناسب شدن اين اجزاء با اين ايام است. يعني كارتوني كه پخش مي شد از فضاي شادي مطلق و يا بي ربط بودن با ايام خارج شده بود و حتي بعضا انيميشن و كارتون هاي با مضامين اخلاقي و ديني كه جنبه آموزشي هم داشت پخش گرديد. همچنين مسابقه برنامه جنبه ديني پيدا كرده بود و به شكلي زيبا و جالب براي كودك و نوجوان در حال انتقال مفاهيم ديني و معارف پايه اي مربوط به شهادت حضرت زهرا (س) بود.همچنين از به كار گيري موسيقي هاي نامتعارف با اين ايام خودداري شده بود.

همه مواردي كه ذكر شد در يك كلام به معني متناسب شدن يا جهت دهي سنجيده به برنامه هاي كودك و نوجوان است كه در حال حاضر در سطح نسبتا قابل قبولي از سوي رسانه ملي پياده سازي شده است. اما چند نكته پيشنهادي ديگر هم به نظر مي رسد كه اگر در آينده مد نظر قرار بگيرد به اهداف رسانه ملي كمك مي نمايد. به عنوان مثال ضبط يا توليد برنامه هاي كودك و نوجوان در اين ايام در اماكن مذهبي مانند مساجد يا تكايا و امامزاده ها يا حتي حرم مطهر اهل بيت (ع) صورت بگيرد. اين اقدام از اين جهت مفيد خواهد بود كه كودك و نوجوان ما با اين اماكن كه مركز اصلي و پايگاه مخصوص رشد ديني و مذهبي هستند بيگانه بار نيايد و از سوي ديگر از اين حضور، الگوبرداري نمايد. چرا كه وقتي كودك از طريق تلويزيون شخصيت محبوب خود را در يك مسجد يا مكان مذهبي ببيند خواه ناخواه به آن مركز احساس خوبي پيدا مي كند و نسبت به آن علاقه مند مي شود. ديگر پيشنهادي كه مي توان داد اين است كه از چند روز قبل از اين مناسبت ها زمينه سازي ويژه برنامه هاي مربوطه انجام گردد تا استفاده بيشتري از اين محتواي ارائه شده صورت پذيرد. همچنين توليد انيميشن و كارتون هاي حاوي داستان ائمه و معصومين (ع) و به طور كلي با مضامين ديني، مي بايستي بسيار بيش از آنچه امروز انجام مي گيرد افزايش يابد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها