به گزارش پایگاه خبری 598، مهرداد بذرپاش امروز شنبه در آیین افتتاح یازدهمین نمایشگاه بینالمللی حملونقل ریلی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در سال ۱۴۰۲ ترانزیت در بخش جادهای بیش از ۵۸ درصد رشد داشت همچنین شاهد رشد ترانزیت در بخش ریلی بودیم.
وی افزود: هر چقدر تسهیلات را در این بخش افزایش دهیم شاهد رشد ترانزیت خواهیم بود.
بذرپاش از کاهش زمان سیر کالاها از جنوب به شمال به میزان یک سوم در سال گذشته خبر داد و گفت: در سال جاری نیز برنامهریزی شده تا به همین میزان کاهش زمان سیر را شاهد باشیم.
وی اظهار داشت: صنعت ریلی، صنعتی پیشرو و پیشران سایر صنایع کشور است.
این عضو کابینه دولت سیزدهم بیان داشت: توسعه زیرساختها در این صنعت بسیار مهم است که از طریق احداث و نگهداری خطوط، همچنین تامین و توسعه ناوگان چه در بخش واگن و چه در بخش لکوموتیو دنبال میشود.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: هرچه بتوانیم با ارائه مشوقهایی جابجایی کالاها را از بخش جادهای به ریلی منتقل کنیم آثار و منافع شایان توجهی برای کشور به دنبال خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: این مهم ضمن افزایش ایمنی جادهها منجر به کاهش سوانح جادهای و کاهش تعداد جانباختگان حوادث جادهای خواهد شد که یکی از دلایل اصلی آن تردد گسترده خودروهای تجاری و نبود ایمنی کافی است. باید سرعت سیر ما به میزان قابل قبولی افزایش یابد که این مساله خود مستلزم افزایش سرمایهگذاریها در این حوزه است.
طراحی مشوقهایی برای ورود بخش خصوصی
بذرپاش تصریح کرد: در این زمینه چارهای جز ورود بخش خصوصی نداریم و به این منظور در حال طراحی مکانیزمهای تشویقی هستیم. در بخش توسعه ناوگان مشوقهایی در قالب تهاتر نفت و همچنین تسهیلات بانکی به منظور توسعه ناوگان بخش خصوصی تدارک دیده شده است که در همین راستا شاهد افتتاح تعدادی از واگنها در ماههای گذشته بودیم.
وی به پیشنهاد تامین ۵۰۰ واگن مسافری در سال گذشته اشاره کرد که مورد استقبال بخش خصوصی و تولیدکنندگان داخلی قرار گرفت. در زمینه واگنهای باری بحران نداریم، تعداد قابل توجهی اگن تامین شده و همچنین شرکتهای متعددی در این حوزه به فعالیت مشغول هستند.
وی اظهار داشت: در حوزه لکوموتیو به دنبال واگذاری ساخت آنها به بخش خصوصی بودیم که در حال اجرایی شدن است. در بخش مسافری اما به دلیل عدم سوددهی کافی، استقبال بخش خصوصی کمتر است، در این زمینه دولت نیز ملاحظات قیمتی خاص خود را دارد اما در تلاشیم تا حد وسط را بگیریم تا هم مردم از منافع این بخش منتفع شوند و هم شرکتهای بخش خصوصی ضرر نکنند.
رشد ۴۵ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بنادر شمالی
وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به سفر اخیر هیات دولت به استان مازندران گفت: میزان کالاهای در حال تخلیه و بارگیری در بندر امیرآباد نسبت به سال گذشته با رشد ۴۵ درصدی همراه شده و شاهد تقاضای روز افزون استفاده از ظرفیتهای بنادر شمالی هستیم.
وی همچنین با اشاره به ظرفیتهای موجود در بنادر جنوبی کشور، تاکید کرد: باید زیرساختها را در این حوزه هرچه بیشتر توسعه دهیم تا تمایل به عبور کالاها از ایران نسبت به گذشته افزایش یابد.
بذرپاش همچنین سفر به روسیه و دیدار با وزیر راه آهن این کشور را یادآور شد که در آن طرف روسی بابت کاهش مدت زمان سیر کالا از روسیه به بندرعباس رضایت داشت. با اینکه تلاشهای بسیاری در زمینه کاهش زمان سیر کالا در ایران انجام شده، اما معتقدیم هنوز این مدت زمان زیاد است و باید بیش از این کاهش یابد.
این عضو کابینه دولت سیزدهم تصریح کرد: به این منظور علاوه بر تقویت زیرساختها، باید تسهیل تردد کالا بین کشورها در توافقات منطقهای مد نظر باشد. صنعت ریلی، صنعتی جذاب، راهبردی و آیندهدار است و تمرکز ویژهای بر آن داریم.
وزیر راه و شهرسازی افزود: تکمیل زنجیرهها در کریدورهای شرقی- غربی و شمالی- جنوبی در بخش ریلی در دستور کار است و در این راستا امیدواریم خط ریلی چابهار- زاهدان تا پایان امسال به اتمام برسد. همچنین توافق انجام شده با هندیها به منظور تامین زیرساختها در بندر چابهار از جمله اقدامات انجام شده در راستای تکمیل زنجیرههای کریدوری است.
اتمام خط ریلی رشت-کاسپین
وزیر راه و شهرسازی از اتمام خط ریلی رشت- کاسپین خبر داد که به زودی افتتاح میشود و گفت: تکمیل زنجیرههای کریدوری شرقی غربی و همچنین دو خطه کردن بسیاری از محورهای راهبردی از جمله پروژههای اولویتدار راه آهن است.
به گفته مقام مسئول، تاکنون توافقات بسیار خوبی با شرکتهای بزرگ صنعتی از جمله با شرکت ذوب آهن اصفهان در زمینه تامین ریل ملی، همچنین توافق با سایر شرکتها به منظور سرمایهگذاری بیشتر در حوزه زیرساخت و ناوگان انجام شده و در دستور کار است تا شاهد ورود راحتتر سرمایههای بخش خصوصی به این بخش باشیم.
بذرپاش تاکید کرد: همکاری و مشارکت با بخش خصوصی یک انتخاب نیست، بلکه یک اجبار است و اگر بخش خصوصی وارد این صنعت نشود به توفیق دست نخواهیم یافت.
وی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید در بخش ریلی رضایت بخش نیست، تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه در این زمینه موضوع محدودیت منابع را مطرح میکند، اما باید گفت این یکی از مواد قانونی بسیار مترقی است که میتواند منجر به توسعه بخش ریلی کشور شود.
وزیر راه و شهرسازی در خصوص راهاندازی قطار پرسرعت تهران- مشهد گفت: این طرح نیازمند سرمایهگذاری سنگین است و علاوه بر تمهیدات مالی، باید چگونگی توافق با شرکای خارجی آن دیده شود که در این زمینه توافقات خوبی را شاهد بوده و منابع مالی خوبی نیز برای آن تدارک دیده شده است. پروژه قطار پرسرعت تهران- اصفهان نیز گرچه فاینانس آن قدری دچار مشکل شده بود، اما اکنون در حال اجرا است.
بذرپاش درخصوص خط ریلی رشت- آستارا گفت: عملیات تملک زمین آن در حال اجرا است و توافقات لازم بین دو کشور ایران و روسیه انجام شده و قرارداد ابلاغ شده است، هرچند در هر دوی این کشورها شاهد بروکراسی اداری هستیم اما ما مصمم به اجرای آن هستیم. تاکنون برای ۵۰ نقطه به منظور سیر و احداث زیرساختها، گمانهزنی انجام شده است.
وزیر راه و شهرسازی در خاتمه با بیان اینکه در زمینه توسعه ناوگان با منع واردات مواجه بودیم، گفت: مطابق توافق انجام شده با وزارت صنعت معدن و تجارت مقرر شد چنانچه تولیدات داخلی پاسخگوی نیازها نبود، از طریق واردات اقدام شود.
یازدهمین نمایشگاه بینالمللی حملونقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته، از امروز (شنبه، ۲۹ اردیبهشت) تا یکم خرداد ۱۴۰۳، در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران آغاز بهکار کرد.
این نمایشگاه با حضور بیش از ۱۰۰ شرکت داخلی و پنج شرکت خارجی از کشورهای چین، روسیه، هند و جمهوری آذربایجان و بازدیدکنندگان خارجی از ۱۴ کشور خارجی شامل چین، روسیه، ترکیه، هند، قزاقستان، ازبکستان، ویتنام، پاکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، امارات و عربستان برگزار می شود.
در یازدهمین نمایشگاه بینالمللی حملونقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته، رونمایی از بلوکه موتور لکوموتیو GM تولید داخل مدل GT۲۶ داخلی سازی شده و سیستم کنترل میکروپروسوری لوکوموتیو (LCS) داخلی سازی شده انجام خواهد شد.
منبع: ایرنا