کد خبر: ۵۳۶۵۴
زمان انتشار: ۱۳:۳۸     ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۱
باید دید چه کسانی سعی می کنند به هر نحو ممکن با ارائه تفسیرهای بی ربط از طرح اسلامی کردن دانشگاه‌ها ذهن جامعه و به خصوص قشر دانشگاهی را نسبت به اجرای این طرح مغشوش کنند.

عصر امروز، فرهاد دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه بومی‌سازی دانشگاه ها یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، گفت: "مشارکت دانشجویان دختر و پسر برای پیشرفت علمی کشور لازم است، اما اختلاط به سبک مناسبات غربی امری مردود است".

بیان همین جمله از زبان وزیری که چندین بار از نحوه تیتر زدن برخی رسانه و انعکاس نامناسب سخنانش در سایت‌ها و روزنامه‌ها گلایه کرده، کافی بود تا باز هم یکی از همین سایت‌های خبری از تیتر معنادار "اختلاط دانشجویان دختر و پسر به سبک غربی مردود است" را برای این سخنان وزیر علوم استفاده کند.

ماجرا زمانی جالب‌تر می‌شود که همین سایت متعلق به جریان فکری اصلاحات اقدام به انتشار نظرات مخاطبان خود در ذیل این خبر کرده و حتی در خبری مجزا با عنوان "مگه اختلاط شرقی هم داریم؟" ضمن اشاره به نظرات برخی از کاربران خود و انحراف افکار عمومی از موضوع مهم "دانشگاه اسلامی"، از آنها دعوت کرده تا درباره مواضع وزیر علوم و اختلاط "غربی" و "شرقی" در دانشگاه ها اظهارنظر کنند! البته مسئولین این سایت خبری، که خبر مورد اشاره را در صدر اخبار روز خود قرار داده‌اند، برای تبرئه خود نیز پیش‌دستی کرده و در ذیل خبر دوم یادآور شده‌اند که "نظراتی که در خبر اصلی و این خبر منتشر شده‌اند، هیچ کدام نظر و عقیده خبرآنلاین نیست و این سایت خبری تنها نظرات کاربران خود را منتشر می‌کند"

بر همین اساس، کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری طی هفته های گذشته در یکی از سخنرانی های خود اعلام کرد که "دانشگاه‌ها باید متخصص متعهد به حد اعلا جذب کنند نه کسانی که در "فتنه" فعال بودند و بعد از خطبه آقا در نماز جمعه و اتمام حجت ایشان باز هم به کارهای خود ادامه دهند و عناد بورزند"

پس از این سخنان وزیر علوم بود که خبرگزاری ایلنا با درج مصاحبه ای از حیدری آن هم با روتیتر "در واکنش به اظهارات وزیر علوم عنوان شد" نوشت: مصادیق منجر به ممنوعیت از تحصیل کسانی که در فتنه سال 88 فعال بوده‌اند باید اعلام شود!

پیش از این نیز بارها سایت های ضدانقلاب کلمه، جرس، خودنویس، بی بی سی فارسی و ... با درج اخبار و گزارش هایی در سایت های خود، عصبانیت خود را از اسلامی شدن دانشگاه ها و سخنان وزیر علوم در این خصوص نشان داده اند.

* "دانشگاه اسلامی"؛ چرا و چگونه؟

بنا بر این گزارش، سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بحث «اسلامی کردن دانشگاه‌ها» یکی از دغدغه‌های اصلی مردم و مسئولان بوده و خوشبختانه طی چند سال اخیر نیز، شخص وزیرعلوم بارها بر لزوم تحقق آن تاکید کرده و در سخنرانی‌های مختلف به تشریح تفاوت‌های دانشگاه اسلامی با دانشگاه غربی پرداخته و حتی اقداماتی هم در راستای اجرای آن انجام داده است. البته مخالفان اسلامی شدن دانشگاه‌ها، معمولاً با بزرگنمایی موضوعاتی چون «تفکیک جنسیتی» به ایجاد هیاهو در مقابل این اقدامات پرداخته تا مانع اجرایی شدن آن شوند غافل از اینکه اجرای این برنامه و تحقق شعار دانشگاه اسلامی، فراتر از این موضوعات پیش پا افتاده است؛ همانطور که رهبر معظم انقلاب هم فرمودند «همه خیال می ‏کنند دانشگاه اسلامى که مى‏گوییم، یعنى حجاب‏ها این‏طورى باشد، پسرها آستین کوتاه نپوشند و زلف‏ها بلند نباشد؛ این‏ها که معناى دانشگاه اسلامى نیست!».

بدون شک جهان بینی اسلامی اساسی‌ترین وجه تمایز دانشگاه‌های نظام اسلامی با دیگر دانشگاه‌های جهان است؛ چنانچه وزیر علوم هم در اردیبهشت ماه سال گذشته برای چندمین بار به تشریح این تفاوت‌ها پرداخت و اظهار داشت: 2 نوع جهان‌بینی در دنیا وجود دارد و تمامی ایسم‌هایی که در دنیا مطرح هستند در یک گروه جمع شده‌اند که همان جهان‌بینی مادی است، در جهان‌بینی مادی انسان به عنوان یک موجود مادی که روح آن بقا ندارد، تعریف شده است. در روش‌شناسی مادی نیز علم به صورت تجربی تعریف شده و اعتقاد به انبیاء وجود ندارد و عقل نیز تجربه تعریف می‌شود.

وی در ادامه تاکید می کند: در جهان‌بینی مادی دیدگاه علم و دانش به چه بود، چه هست و چه خواهد شد، تعریف می‌شود. اما در جهان‌بینی توحیدی و اسلامی انسان آرمان‌خواه و برگرفته از روح و فطرت تعریف شده است و براساس تعریف انسان در جهان‌بینی اسلامی، سیر علم براساس 2 سؤال اساسی تعریف می‌شود و این سؤال‌ها عبارتند از چه کسی خلق کرد و هدف خلقت چه بود؟ اگر بدانیم هدف از خلقت چه بوده دیگر علم ابزاری برای سلطه ملت‌ها نخواهد بود، اشکال اصلی اینجاست که دانشگاه های کشور با زیربنا و الگوبرداری از غرب شکل گرفته است، در دوره قاجار غرب‌زدگی در کشور موج می‌زد و در دوران پهلوی نیز این امر به غرب‌ستایی تبدیل شد و براین اساس سنگ‌بنای دانشگاه‌ها در ایران براساس الگوبرداری از غرب تأسیس شد.

وزیر علوم با بیان اینکه مناسبات در دانشگاه‌ها وضعیت مناسبی ندارد، خاطرنشان کرد: ما بر این امر اعتقاد نداریم که نباید نظریات غربی در دانشگاه‌ها تدریس شود. می‌خواهیم نظریه‌‌های غربی در دانشگاه‌ها مطرح شود اما در کنار این نظریه‌ها نظریه‌های اسلامی نیز باید مدنظر باشد تا با یکدیگر نقد شود. ما معتقدیم که حجاب و عفاف و سایر مناسبات اسلامی باید در دانشگاه‌ها رعایت شود اما عده‌ای معتقدند با این کار قصد داریم دیوار میان دانشجویان در دانشگاه‌ها بکشیم. ما معتقدیم که دانشجویان دختر و پسر بهتر است در کلاس‌های درس جدا از یکدیگر بنشینند. اما عده‌ای می‌گویند دانشجویان با این وضعیت نمی‌توانند درس‌های دانشگاه را به خوبی متوجه شوند و اعتقاد دارند اگر دانشجویان دختر و پسر جدا از یکدیگر بنشینند نمی‌توانند همسران آینده خود را انتخاب کنند و آیا این توجیهات به راستی قابل قبول است؟ ما معتقدیم که دانشجویان در حین تردد میان دانشگاه و خوابگاه از خودروهای جدا استفاده کنند اما عده‌ای معتقدند این اقدام عملی‌پذیر نیست و دانشجویان دختر و پسر باید با یکدیگر در یک خودرو این مسیر را طی کنند.

در پایان لازم و ضروری است تا یادآوری کنیم که «دانشگاه» به معنای امروزی آن، پدیده‌ای ذاتاً غربی است، هرچند که نظام تعلیم و تربیت در سنت ایرانی و اسلامی هم ریشه‌ای عمیق داشته و می توان آن را در قالب نهادهایی نظیر حوزه‌های علمیه کنکاش کرد، بنابراین باید قبول کنیم که این پدیده ذاتاً غربی، مشخصات و ویژگی‌های خاص خود را دارد که وزیر علوم هم به بومی سازی‌ همین مشخصات و ویژگی‌ها تاکید دارد تا مورد استفاده بهینه نظام و کشور و در مسیر آرمان‌های اسلام و انقلاب باشد و بدون تردید مراجعه به اندیشه‌های مقام معظم رهبری درباره مشخصات و ویژگی‌های دانشگاه اسلامی، می‌تواند راهگشای‌ بسیاری از مشکلات و موانع باشد. چه آنکه رهبر معظم انقلاب ویژگی‌هایی نظیر «تاکید بر اجرای احکام اسلامی نظیر نماز، امانت، صدق گفتار، صفا، برادرى، عمل جهادى، درس خواندن از روى علاقه و صمیمیت و کمک به یکدیگر در فراگیرى در دانشگاه»، «تاکید بر جلوگیری از انتشار افکار فاسد درمحیط دانشگاه»، «تاکید بر ارزش قائل شدن برای علم و کسب علم براى خدا و با نیّت خالص»، « تاکید برجهت گیری دانشگاه در راستای اهداف انقلاب»، «تاکید بر تقویت روحیه خودباورى، ابتکار، استقلال و پایبندى به ارزش هاى اسلامى، جهاد علمى و آزادى از اسارت و تبعیت»، « احترام به اساتید از سوی دانشجویان»، «تقویت و تحکیم روابط با علماى دینى» و... را طی سالیان اخیر از مهمترین شاخصه‌های دانشگاه اسلامی برشرده‌اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۳ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۱
۰
۰
کی می خواین قبول کنین رابطه علم و دین رابطه ای معکوسه؟ دانشگاه اسلامی همون حوزه علمیه است و غیر از آن خروجی های دانشگاه مطلوب دین نخواهند بود
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها