سایپانیوز، حسن امیری هنزکی معاون مالی و اقتصادی سایپا در بازدید کارگزان بورس و اصحاب رسانه از سایپای کاشان، اظهار داشت: در حال حاضر دو خودرو سایپا تیبا و سایپا111 تنها در سایپای کاشان تولید می شوند، این در حالیست که سایپا 132 علاوه بر سایپاکاشان در سایت های دیگر سایپا نیز قابل تولید هستند و انجام این دو کار به طور همزمان برای اولین بار در ایران در سایپاکاشان محقق شد.
وی تصریح کرد: ویژگی مهم تر این طرح رعایت کامل زمانبندی آن بوده و همه موارد به همان شکلی که پیش بینی شده انجام شد.
معاون مالی و اقتصادی سایپا گفت: دلیل اصلی سودآوری این کارخانه نیز در اینست که ابتدا زیرساخت های تولیدی آن احداث شده بعد بر اساس ارزش افزوده به دست آمده سایر امکانات جانبی شرکت اضافه شد و به این ترتیب از ظرفیت ها و پتانسیل ها حداکثر استفاده به عمل آمده است.
وی افزود: ویژگی مهم بعدی سایپاکاشان رسیدن به ظرفیت اسمی و برنامه ریزی شده ظرف دو سال است،بدین معنی که برگشت سرمایه با سرعت بیشتری صورت خواهد پذیرفت، اگر مسیر طی شده به طور مداوم ادامه پیدا کند و فرآیند توسعه امکانات و تسهیلات تداوم یابد فاز دوم این طرح عملیاتی خواهد شد و بازگشت سرمایه با سرعت بیشتری ممکن خواهد شد.
امیری درخصوص اهمیت لجستیک در سایپا کاشان گفت با توجه به این که زنجیره تأمین قطعات در صنعت خودرو وابستگی بسیار شدیدی به لجستیک مناسب دارد و همچنین توزیع مناسب محصولات این صنعت نیاز به حمل و نقل بر اساس لجستیک نوین دارد، بحث هزینه ها از اهمیت خاصی پیدا می کند که مدیریت بخشی از این هزینه ها به روش نوین و مکان یابی مناسب از لحاظ لجستیکی است.
وی افزود: با توجه به موقعیت مناسب جغرافیایی سایپاکاشان این سایت از لحاظ لجستیکی در کاهش هزینه های نقش مؤثری دارد.
امیری گفت : بالا بودن سرعت بهره برداری از کارخانه نیز در این کاهش هزینه مؤثر بوده است. پروژه های بعدی نیز معطوف به بخش های لجستیکی است که باز هم در کاهش هزینه ها مؤثر خواهد بود، به طور مثال تکمیل پروژه های پرس سایپاکاشان را از حمل قطعات حجیم بی نیاز خواهد کرد. با راه اندازی پرس شاپ دیگر یک ارزش افزوده جدید شکل خواهد گرفت.
وی تصریح کرد : از نکات مثبت دیگر سایپاکاشان این است که همه سرمایه گذاری های ارزی آن تسویه شده و در بحث ارزی سایپاکاشان دچار نوسانات قیمت ارز نشد،به عبارت دیگر اگر قرار باشد احداث این کارخانه از همین حالا شروع شود دیگر با این حجم سرمایه گذاری ممکن نخواهد بود. به بیان دیگر سرمایه گذاری ها در بخش های ارزبر نظیر سالن رنگ و روبات ها با نرخ ارز مناسب صورت پذیرفته است.
معاون مالی و اقتصادی سایپا گفت : از نکات مؤثر دیگر در احداث سایپاکاشان معافیت های مالیاتی است که دولت برای مناطق محروم در نظر گرفته است و در این مورد سایپاکاشان از معافیت ده ساله برخوردار است.
وی ادامه داد : در سال 1389 که تولید سایپاکاشان به ظرفیت پایین آغاز شد،حدود 80 هزار دستگاه تولید شد و سودی معادل 400 میلیارد ریال به ارمغان آورد و در سال 1390 حدود 134 هزار دستگاه خودرو به تولید رسید و سودی معادل 880 میلیارد ریال به دست آمد.
در بودجه 1391 شرکت هم بر مبنای 930 میلیارد ریال سود پیش بینی شده است.
امیری خاطر نشان کرد : سایپاکاشان تسهیلات زیادی را دریافت نکرده است. 150 میلیارد ریال در سال 1390 دریافت کرده که 100 میلیارد آن در پایان 1390 مانده تسهیلات داشت. به عبارتی 50 میلیارد آن را بازپرداخت کرد.