کد خبر: ۵۳۵۷۰۲
زمان انتشار: ۱۴:۴۰     ۲۱ فروردين ۱۴۰۳
به گفته رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور، قطعه‌سازان توان تولید قطعات با کیفیت را دارند اما قطعات تولیدی را براساس کیفیت مورد نظر خودروسازان تولید می‌کنند.
به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه تحلیلی خبری 598؛ محمدرضا نجفی‌منش در نشست خبری انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور اظهار داشت: قطعه سازان براساس نیاز خودروسازان و کیفیت مورد نظر آنان قطعه تولید می‌کنند ضمن اینکه صنعت خودروسازی کشور تلاش می‌کند تا خودروهای با کیفیت در اختیار مورد قرار دهد. رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور بیان داشت: در همین راستا باید دولت مدیریت را به بخش خصوصی واگذار کند اما نظارت سخت گیرانه داشته باشد.
 
وی ضمن اشاره به توسعه بازار خودروهای چینی در کشور گفت: در مقطعی هستیم که وضعیت صنعت خودرو با فشارهای داخلی و خارجی صنعتی ضعیف نشان داده می‌شود و اعلام می‌شود که راهکار رفع این معضل سپردن این صنعت به دست چینی‌ها است. این در حالی است که این اتفاق، بزرگترین آسیب را به صنعت قطعه‌سازی داخلی می‌زند زیرا چینی‌ها دلسوز ما نیستند و تنها به بازار خود فکر می کنند.
 
رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور اظهار داشت: با شروع تحریم‌ها روسای جمهور آمریکا در مقاطع مختلف روی صنعت خودرو کشورمان تمرکز کردند اما ما اجازه ندادیم که این صنعت دستخوش تحریم‌ها شود لذا اکنون نیز نباید اجازه دهیم که صنعتی که سال‌ها برای آن تلاش کرده‌ایم به دست چینی‌ها بیفتد و صنعتی که سال‌ها صنعت‌گران ما برای آن تلاش کرده‌اند به راحتی چینی‌زده شود. وی اظهار داشت: متاسفانه اکنون حمایتی که از واردات خودروهای چینی و قطعات خودروهای چینی می‌شود از تولیدکنندگان داخلی صورت نمی‌گیرد و این موضوع مشکلاتی را برای تولیدکنندگان ایجاد می‌کند.
 
این فعال اقتصادی بیان داشت: صنعت خودرو به علت قیمت گذاری دستوری فلج شده است این قیمت ها باعث شده تا صف هایی ایجاد شود که عده ای به خاطر مابه التفاوت قیمت کارخانه و بازار اقدام به خرید و فروش کنند.
نجفی منش با بیان اینکه دستگاه های قطعه سازان دائما در حال به روز رسانی است، گفت: بخشی از تولیدات ما بستگی به تقاضای خودروساز دارد، ما قطعات را به گونه ای تولید می کنیم که مورد نظر خودروساز باشد به عنوان مثال در زمانی که تندر در کشور تولید می شود این خودرو جزء خودروهای با کیفیت بود و ما به عنوان قطعه ساز دقیقا قطعات را با کیفیتی که خودروساز مدنظر داشت تولید و به آنها تحویل می دادیم.
 
وی افزود: کیفیت یک هدف نیست بلکه راه بی پایان است و لذا باید به فکر این باشیم که چه کنیم که کیفیت را همواره افزایش دهیم.
 
امیر حسین جلالی رئیس کمیته ارز و گمرک انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور در پاسخ به سوالی که با توجه به تاکیدات وزارت صمت در خصوص واردات و تولید خودرو برقی آیا انجمن فکری برای تولید قطعات مورد نیاز این خودروها کرده است، گفت: خودروهای برقی تعداد قطعات بسیار کمتری نسبت به خودروهای بنزینی دارند و با آمدن خودروهای برقی تعداد زیادی از قطعه سازان و فروشندگان قطعات در بازار یدک باید تغییر شغل بدهند.
وی بیان داشت: در کشور هندوستان سالانه حدود 100 هزار خودرو برقی تولید می شود که بخش زیادی از قطعات مورد نیاز این خودروها از چین تامین می شود.
 
عضو هیات رئیسه انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور، اظهار داشت: با توجه به مباحث مطرح شده در خصوص واردات و تولید خودروهای برقی ما نیز در انجمن یک گروه تخصصی ایجاد کرده ایم تا از این طریق شناسایی کنیم که کدامیک از قطعه سازان با آمدن خودروهای برقی آسیب پذیر می شوند تا به آنها اطلاع رسانی کنیم که به چه شکل فعالیت بدهند و در کجا تمرکز کنند.
 
وی با بیان اینکه در خصوص واردات خودروهای برقی هنوز در ابتدای کار هستیم، گفت: تصور عموم بر این است که با آمدن خودروهای برقی آلودگی هوا کم می شود بلکه این طور نیست زیرا الودگی نقطه ای کم می شود. بطور کلی آلودگی هوای کشور کم نمی شود بلکه به دلیل تولید باتری و ضایعات آن الودگی کلی کشور بیشتر می شود اما در مجموع روی کاهش آلودگی نقطه ای اثرگذار است.

گلایه قطعه‌سازان از بکارگیری قطعات بی‌کیفیت خودرو توسط خودروسازان

در ادامه این نشست بابک کریمخان رئیس کمیته لوازم یدکی و مبارزه با قاچاق انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور در پاسخ به این سوال که چرا برخی قطعات یدکی مورد استفاده در نمایندگی های معتبر خودروسازان کیفیت لازم را ندارد، و راهکار دستیابی مردم به لوازم یدکی با کیفیت و استاندارد چیست، گفت: وزارت صمت برای جلوگیری از عرضه لوازم یدکی بی کیفیت از طرح شناسه کالا و کد رهگیری بهره گرفته است لذا مردم می توانند با استفاده از شناسه کالا و کد رهگیری درج شده روی کالا از استاندارد بودن و کیفیت محصولی که خریداری می کنند اطمینان کسب کنند.
 
وی افزود: با توجه به اینکه استفاده از خودروهای مونتاژِی و چینی در کشور در حال توسعه است و قطعات یدکی این خودروها وارداتی است و از آنجا که چینی ها خودرو را ارزان می فروشند و قطعات آن را گران عرضه می کنند بنابراین بعضا خریداران این نوع خودروها در بحث لوازم یدکی و خدمات پس از فروش دچار مشکل می شوند.
 
کریمخان اظهار داشت: بنابراین به دلیل مباحث اقتصادی کسانی که قبلا این خودروها را ارزان تر خریداری کرده اند و یا اینکه از کارخانه با قیمت پایین خریداری کرده اند اکنون در تامین قطعات یدکی و خدمات پس از فروش به علت افزایش قیمت ها دچار مشکل می شوند. این موضوع باعث می شود که یک موجی از قطعات بی کیفیت بازار پیدا کند. زیرا وقتی خریداران قادر به خرید قطعات با کیفیت با قیمت بالا نیستند، بازار کالاهای کم کیفیت ایجاد می شود و لذا خریداران که توان مالی ندارند این نوع کالاها را خریداری می کنند.
 
رئیس کمیته لوازم یدکی و مبارزه با قاچاق انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور بیان داشت: راهکار جلوگیری از مصرف کالاهای غیراستاندارد و بی کیفیت آن است که مردم قطعات مورد نیاز خودرو را از برندهای معتبر خریداری کنند یا اینکه از روی شناسه کالا و کد رهگیری نسبت به اصالت کالای خریداری شده اطمینان حاصل کنند.
 
کریمخان در پاسخ به این سوال که چرا در نمایندگی های مجاز خودروسازهای بزرگ بعضا شاهد استفاده از کالاهای بی کیفیت هستیم، گفت: خودروسازان هم به دلیل مساله قیمت در استفاده از قطعات سطح کیفی تعریف کرده اند و حتی در نظر داشتند در دو برند قطعات را عرضه کنند یک سری برندهایی که قیمت پایین تری دارد و یک سری برندهایی که قیمت بالاتری دارند.وی بیان داشت: در مجموع قطعه سازان نقشی در این مسائل ندارند و گلایه ما به مجموعه خدمات پس از فروش خودروسازان نیز همین است که چرا وقتی تولید کننده قطعات خوب خودرو در کشور وجود دارد با تولیدکنندگان قطعات با سطح کیفی پایین تر قرارداد منعقد می کنند. این مساله ایراد است و یکی از اشکالات سیستم است.

توان تولید قطعه‌سازی معادل 2.2 میلیون دستگاه خودرو در سال است

آرش محبی نژاد رئیس کمیته نقدینگی، قیمت و سیاستگذاری انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور اظهار داشت: فراوانی تولید قطعات بی کیفیت خودرو زیاد نیست اما قطعه ساز ما بضاعت تولید قطعات با کیفیت را دارد. وی با بیان اینکه امسال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شد و در این راستا باید سرمایه های مردم به سمت تولید برود، گفت: در مقایسه با سال گذشته امسال به 40 درصد نقدینگی بیشتر برای افزایش تولید نیاز داریم. محبی‌نژاد افزود: توان بالقوه خودرو در خودروسازی های کشور یک میلیون و 650 هزار دستگاه است. توان تولید قطعه سازی ما معادل 2 میلیون و 200 هزار دستگاه است به شرطی اینکه منابع و پیش نیازها فراهم شود.
نقدینگی به تنهایی اثری در قیمت خودرو ندارد بلکه یکی از پیش نیازهای فرآیند خودرو است.
 
رئیس کمیته نقدینگی، قیمت و سیاستگذاری انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان اظهار داشت: ما اگر نقدینگی را به بخش کسب و کار مولد تزریق کنیم از آنجا که منجر به افزایش تولید ناخالص داخلی می شود در نتیجه در تورم اثر کاهشی خواهد داشت. بنابراین نقدینگی مورد نیاز برای حفظ تیراژ تولید خودروها برای نرخ نهاده هاست.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها