کد خبر: ۵۳۳۵۹
زمان انتشار: ۱۱:۰۸     ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۱
بی‌توجهی به جنبه مذهبی قم در طراحی‌های شهری
شهرداری قم در رویکردی مثبت اقدام به توجه جدی به مسئله زیباسازی کرده است ولی این اقدامات با اما و اگرهای مختلفی روبه‌رو است.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، منظر شهری عبارت از ترکیبی از آمیزه‌های فیزیکی، هندسی و طبیعی فضاهای شهری است که بر اساس اصول زیبایی شناسی و تناسب رنگ‌ها، با رعایت ضوابط کاربری فضا و با استفاده از ذوق و هنر معماری به وجود می‌آید.

در فضاهای شهری هنر معماری می‌تواند با استفاده از سه عنصر فیزیک یا مصالح ساختمانی، هندسه یا تجسم فضایی اشکال و طبیعت، یعنی بستری که شهر روی آن ساخته شده منظری را ایجاد کند که بر بیننده و استفاده کننده از فضای شهری تاثیر زیبایی شناسانه بگذارد.

یکی از مسئولیت‌هایی که شهرداری‌ها بر عهده دارند زیباسازی فضای شهری است و شهرداری‌ها بر اساس وظایف محوله، بودجه و امکاناتی که در اختیار دارند نسبت به ایجاد جلوه‌های بصری در شهر اقدام می‌کنند.

در یکسال اخیر شهرداری قم توجه خوبی به زیباسازی فضای شهری در مقایسه با سال‌های قبل از آن داشته است و رنگ آمیزی و نقاشی دیوارهای شهر، جداول، ایستگاه‌های اتوبوس، افزایش تابلوهای اطلاع رسانی، توجه به مبلمان شهری، فضای سبز و نورپردازی میادین از جمله اقدامات شهرداری در خصوص توجه به منظر شهری است.

اما در کنار این خدمات صورت گرفته برخی اوقات اقداماتی از سوی متصدیان این امر مشاهده می‌شود که موجب می‌شود کارهای خوب گذشته در نظر مردم رنگ باخته و مردم گمان کنند که مسئولین شهری چون پولی از جیب خودشان بابت اجرای طرح‌های زیباسازی شهری هزینه نمی‌کنند توجهی به هدر رفتن منابع مالی ندارند.

مدت‌ها پیش بود که مسئولان شهرداری اقدام به نورپردازی بسیاری از ساختمان‌های شهرداری کردند به گونه‌ای که این ساختمان‌ها در شب با توجه به نورپردازی‌های صورت گرفته حتی از دور برای شهروندان قابل تشخیص بود.

اگر چه انتظار می‌رفت مسئولان شهرداری با مشاهده هزینه‌های صرف شده برای خرید امکانات این نورپردازی و همچنین صرف انرژی و هزینه‌های بالای برق ساختمان‌های شهرداری کمی بیشتر از گذشته در تلاش برای حراست از بیت‌المال اقدام کنند اما اقدامات بعدی شهرداری در حوزه زیباسازی نشان داد که آن‌ها گویا این هزینه‌ها را نادیده گرفته‌اند.

یکی دیگر از این اقدامات نصب پایه‌های گلدان در کنار پل‌های داخل شهر و آویزان کردن گلدان‌هایی از پایه‌ها بود که به نظر می‌رسد با توجه به نوع ساخت این گلدان‌ها هر هفته باید گل‌هایشان به دلیل پژمرده شدن عوض شود و به طور قطع این تعویض هم هزینه‌های بالایی را برای شهرداری به همراه خواهد داشت.

عوض نشدن لامپ‌های سوخته بالای برخی از این گلدان‌ها و همچنین اجرا نشدن این طرح در زیرگذر بسیج با وجود نصب پایه‌های آن شاید نشان از این باشد که خود شهرداری هم چندان به موفقیت اجرای این طرح در سایر پل‌ها اعتقادی ندارد.

نصب نامرتب و ناموزون دیوارهای آهنی حائل در برخی از بلوارهای قم همچون بلوار عماریاسر که در راستای الزام مردم به استفاده از پل‌های عابر پیاده از دیگر اقدامات شهرداری در یکسال اخیر است که انتقاداتی به آن مطرح است و با توجه به درست اجرا نشدن، هدف از نصب این دیواره‌ها که عبور نکردن مردم از پل عابر پیاده بوده است را محقق نکرده است.

نصب ماشین‌های تزیینی در رودخانه قمرود و برخی بلوارهای قم نیز از دیگر طرح‌هایی است که در روزهای اخیر را شاید بتوان اوج بد سلیقگی مسئولان شهرداری در خصوص توجه به زیبا سازی فضای شهری خواند، زیرا این ماشین‌ها هیچگونه همخوانی با جو مذهبی شهر مقدس قم ندارد.

از نظر مسئولان شهرداری به طور قطع طرح‌های یاد شده دارای توجیهاتی است اما مسلم است که هزینه‌های این طرح‌ها به طور قطع از محل بیت ‌المال و نه از جیب مسئولان، پس بهتر بود که در زیباسازی شهری که با استقبال مردم نیز مواجه شده است، با کارشناسی دقیق‌تر طراحی‌ها دنبال می‌شد.

اجرای طراحی‌های شهری از سوی شهرداری مشهد در نوروز امسال شاید الگوی خوبی برای شهرداری قم و مسئولان سازمان زیباسازی شهرداری در طراحی‌ جلوه‌های بصری باشد.

=================

یادداشت: محمدرضا قربان‌زاده

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۵۱ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۱
۱
۰
باحرف هی شما کاملا موافقم چون وقتی بعضی از خیابون ها رو میبیبنی که آسفالت آنها به بدترین شکل ممکن هستند.
اگر باکمبود بودجه مواجه هستند پس چرا این همه مانع های بی خودی زده اند مثلا داخل خیابون پاسداران شرقی در یکی از کوچه ها در فاصله ی صد یا کمتر سه تا مانع ،مانع که نه خاکریز زده اند بابامگه با زمان جنگ اشتباهی گرفته اید.
یادر مورد اسامی خیابون ها باباما قحطی رجال داریم که هرنفر مسول چندین شغل هستند قحطی اسم رجال که نداریم هر اسمی روی چند خیابون میذارید بنده خدا این طرف قم دنبال ادرس میگرده تا نگو اون سر قم هم همچین خیابونی هست
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها