به گزارش پایگاه خبری 598 به نقل از مشرق، علی بهادری جهرمی در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به سؤالی درباره اختلافنظر کارشناسی بین دولت و مجلس گفت: اینکه دولت لایحه میدهد و مجلس نمیپذیرد یا موضوع استیضاح وزیران اختلاف نیست، بلکه مجلس از حوزه قانونی خود استفاده میکند و اصلاً اقتضای تفکیک قوا همین است.
وی افزود: اساساً نگاه دولت سیزدهم این است که مردم از دعواهای مجلس و دولت خسته شدهاند؛ چون مردم بین دولت و مجلس و قوه قضائیه تفکیکی قائل نیستند و همه را حاکمیت میبینند. لذا این دولت جهتگیری خودش را متفاوت کرده و بنای کار خود را همدلی و همراهی با همه نهادها و قوا قرار داده است؛ مثلاً یک روزی در دولتهای گذشته گفته میشد که نیروهای مسلح خلاف سیاست ما عمل میکنند اما در این دولت ما میدان و دیپلماسی را در امتداد هم قرار دادیم.
بهادری جهرمی ادامه داد: به عنوان نمونه ما نیروهای مسلح را در مدیریت زلزله و ساختوساز مسکن هم به کار میگیریم، آیتالله رئیسی در این دو سال بیش از ۲۰ مرتبه در صحن مجلس حاضر شد، وزرای ما بیش از ۱۰۰ بار در کمیسیونهای مجلس شرکت داشتند، ما بهجای اینکه دعواها را بیرون بیاوریم سعی میکنیم با گفتوگو مشکلات را حل کنیم. در حوزههای مختلف دولت و مجلس سعی میکنند در کنار هم مسائل را حل کنند. اختلاف نظر کارشناسی در خود مجلس و دولت هم هست، اما دولت سعی کرد همدلی را وسط بیاورد.
سخنگوی دولت با بیان اینکه رئیسجمهور در این دو سال با همه نمایندگان دیدار و گفتوگو داشته، اظهار کرد: چطور میشود اقتدار دریایی داشت؟ با همین گفتوگوها، همچنین اگر در صنعت فضایی دستاوردی داریم به همین دلیل است. اخیراً شورای راهبردی سیاست خارجی آمریکا گزارش داده که یک تغییر جهت در صنعت فضایی ایران رخ داده است؛ پس با این رویکرد سازندگی حاصل میشود.
وی افزود: مثلاً افتتاح فاز جدید آزادراه تهران - شمال نتیجه همکاری دولت با نهادهای انقلابی بود، این همکاریها در همه زمینهها وجود دارد. نگاه دولت این است که من باید میاندار باشم و همه ظرفیتها را شناسایی کرده و به کار بگیرم برای اینکه سنگی از جلوی راه مردم برداشته شود؛ همچنین دولت سعی میکند پروژههای نیمهتمام گذشته را به اتمام برساند تا شیرینی آن به کام مردم بیاید.
بهادری جهرمی درباره حوزه بورس نیز توضیح داد: بورس تابعی از واقعیت اقتصاد ماست؛ تمرکز اصلی دولت آن است که شرکتهای بزرگ بورسی را سودده کنیم تا بورس هم اثربخش باشد، در واقع هم حمایت و هم هدایت نقدینگی را انجام میدهد. نکته دوم اینکه نگاه دولت به بورس نگاه قلک نیست که تجربههای گذشته تکرار شود، لذا دولت حتی صندوقهای تثبیت را در بورس ایجاد کرد، منابع تزریق کرد و سیاستهای ۱۰ گانه را برای بهبود وضعیت بورس ابلاغ کرد.
سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که آیا این نگاه که عرضه خودرو در بورس اشتباه بود را می پذیرید؟ گفت: اول اینکه افزایش نرخ خودرو به دلیل افزایش نرخ ارز اتفاق افتاد، نکته دیگر اینکه تنها ۳ درصد تولیدات خودرو در بورس عرضه میشود، اما در هر صورت چون قانونگذار تصمیم در مورد قیمتگذاری و عرضه خودرو را به شورای رقابت داده بود دولت هم تمکین کرده و دخالتی در این موضوع نداشت.
بهادری جهرمی در خصوص دلایل افزایش نرخ نان نیز یادآور شد: قیمتگذاری نان ملی نبوده و شورای قیمتگذاری استانها و شهرستانها به صورت محلی و با توجه به شرایط شهرستان خود قیمتگذاری را بر عهده دارند. دولت حتی سعی کرد یارانه جبرانی به نانواها بدهد، در تنظیمگری نیز این مسأله وجود داشت که مسئولان ستاد تنظیم بازار به قیمتگذاران محلی اجازه داد که متوازنسازی و مدیریت محلی کنند، در هر صورت دولت تصمیمی برای افزایش قیمت نان ندارد؛ البته در همه اصناف تخلف داریم که باید گزارش داده شود.