کد خبر: ۵۲۸۹۱
زمان انتشار: ۰۱:۴۳     ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۱
منتقدان معتقدند كه جناب اقاي فرهادي در اكثر اثار خود پس از به تصوير كشيدن مشكلات اجتماعي و اخلاقي ، انگشت اشارت خود را به طرز ماهرانه اي به سوي نظام و احكام شريعت اسلام نشانه رفته و همه مصيبات را يكسره به پاي اسلام نوشته است. حال انكه بر كسي پوشيده نيست معضلات كنوني جامعه ، ريشه در سه عامل عمده دارند : الف- بي توجهي حاكمان قبل از انقلاب به طبقات محروم جامعه و وابستگي شديد انان به كشورهاي بيگانه. ب- توطئه هاي مستمر استكبار جهاني عليه شكل گيري يك جامعه اسلامي طراز قران در ايران پس از انقلاب ج-فساد و يا سوء مديريت برخي از كارگزاران كنوني و كارشكني هاي عوامل نفوذي دشمنان در نهادها و ادارات دولتي .

هيچ كس امروزه مدعي ايده ال بودن شرايط حاكم برجامعه نيست!.چه كسي است نداند به رغم همه مجاهدتها و جهش هاي شگرف علمي و حماسه افريني ها و جانفشاني  هاي فرزندان غيور اين سرزمين كهن و مقدس درعرصه هاي گوناگون ، هنوز كه هنوز  است پاي اخلاق و اقتصادمان مي لنگد ! ولي اي كاش قلبمان از پس سياهي ها ،  روشني ها را هم رصد مي كرد ! و اي كاش گوش جانمان نيز از چشمان ريزبينمان جا  نمي ماند و زمزمه هاي دشمنان را از آن سوي دروازه هاي شهرمان ، كه براي قتل عام و  غارتي دوباره گرد امده اند مي شنيد !

بر هيچ اهل خردي پوشيده نيست كه پيراستن جامعه از سنت ها و عادات غلط اجتماعي و زدودن انديشه هاي متحجرانه و التقاطي و يا خرافه اميز از فرهنگ ناب اسلامي ، و تحقق عدالت اجتماعي امر آساني نبوده و نيازمند عزم ملي وشكيبايي بسيار است.

اي كاش جناب فرهادي مي دانست ، درعصر هماناني كه مدعي رسيدن به دروازه هاي  بزرگ تمدن بودند ، در روزگاري نه چندان دور، درهمان نزديكي هاي شهرشان ، مردماني  نفس مي كشيدند كه براي در امان ماندن از سرماي سخت و استخوان سوز زمستان به  آغوش چهارپايانشان پناه مي بردند درحالي كه لوله هاي قطور متراكم از گاز ، از  برابرديدگانشان تا ناكجا اباد كشيده شده بود . و اي كاش مي دانست كه چگونه عده اي  ازهموطنانش در مناطقي ازاين سرزمين ، به خاطر محروميت از امكانات بهداشتي و  درماني ، دسته دسته بينائي شان را از كف مي دادند. سخن از افسانه هاي عصرحجري  و يا قصه هاي عهد قجري نيست. سخن از همان دوراني است كه جهان غرب ، ملت ريشه دار جناب فرهادي را به بهانه بي عرضگي و عدم مهارت در ساخت افتابه گلي(!)، از ملي كردن صنعت نفت خود تا سالهاي متمادي محروم نگاه داشته بود. و مضحك انكه هزاران مستشار امريكايي لانه كرده در گلوگاه هاي حساس رژيم ايران در عين چپاول مردم ، از دولت وقت انروز، حق توحش مي ستاندند و براي تحقير ملت ايران برفراز رستورانهاي خود، تابلوي« ورود سگ و ايراني ممنوع» نصب مي كردند . و اي كاش جناب فرهادي با سرانگشت هنرمند خود پرده از راز افزايش 40درصدي مواد مخدر در افغانستان توسط امريكا بر مي گرفت و مي گفت كه چگونه به بركت اقدامات حقوق بشري آن طرف آبي ها ، هماناني كه نظام تربيتي شان دل از كف سيمين شان ربوده ، توليد خشخاش از 200تن به 8000 تن در سال ارتقا يافته است. و اي كاش آقاي فرهادي همان گونه كه در آثارشان عادت زشت دروغگويي در ميان خودي ها را مورد سرزنش قرار مي دهد - كه بحق اقدامي شايسته است - از دروغ بزرگي به نام انفجار برجهاي آمريكايي به دست مسلمانان(!) هم نقاب بر مي گرفت و از قتل عام فجيع صدها هزار افغاني و عراقي به بهانه اين شيطنت بزرگ تاريخي گزارش مي داد. اي كاش جناب اقاي فرهادي مي دانست كه دروغ ، مختص جامعه پس از انقلاب نبوده و سابقه اي به درازاي تاريخ بشري دارد. كتيبه داريوش بهترين سند اين مدعاست : «...اهورامزدا اين كشور را از دشمن ، از خشكسالي ، از دروغ محفوظ دارد!»
گمان نمي رود كه در اخلاق اسلامي هيچ رذيله اي مانند دروغ مذمت شده باشد. در ويرانگري دروغ همين بس كه امام باقر(ع) فرمودند: «خداوند براي بدي ها قفلهايي قرار داده و كليدهاي ان قفلها را در شراب نهاده است و دروغ از شراب بدتر است.»
قصدمان غفلت از مفاسد موجود و يا توجيه سوء مديريت و كم كاري خودي ها نيست ! عرضمان اين است كه لنز دوربين ايشان به هنگام متهم ساختن نظام اسلامي به ويراني ايران! گوشه چشمي هم به نقش كساني داشته باشد كه هر از گاه يه عنوان زنگ تفريح و تفرج ، به جاي فرو ريختن ميليون ها تن بمب ناپالم و اتم بر سر هزاران كودك و زن و پير و جوان معصوم ، جشنواره ترتيب مي دهند ، به افتخار جدايي سيمين ها از نادرها ، دست و دلبازانه جوايز ريز و درشت سيمين و زرين بر سر هنرمندان همان مردم فرو مي ريزند و با نهادن مجسمه هاي افسونگرخرس وشير و نخل و اسكار در زير بغل آنان ، موقتا اعلان اتش بس مي دهند و مي گويند عزت زياد!!!! در تاريخ سينماي ايران چنين استقبال پر شور از يك فيلم ايراني از سوي غرب واقعا بي سابقه است .

جناب فرهادي حتما اين جمله مايكل لدين ، مسئول مركز استراتژيك امريكن اينترپرايز را شنيده است كه گفت: « بايد جشنواره هاي خارجي را خط دهي كرد.» برخي از هموطنان از خود مي پرسند به راستي اقاي فرهادي كه اين همه عاشق مردم سرزمين خود است چگونه رضايت مي دهد از دستهاي خون آلود كساني جايزه دريافت كند كه در روزگاري نه چندان دور، با همان دستها، مدال شجاعت برسينه فرمانده اي نشاندند كه ناجوانمردانه با شليك موشك از ناو امريكايي ، سيصد مسافر بي گناه را در ابهاي نيلگون خليج فارس غرق كرد و به افتخار اين پيروزي بزرگ ، بر روي عرشه ناو به همراه سربازان خود به رقص و پايكوبي پرداخت؟

برخي از هموطنان بر اين عقيده اند كه اهداي جوايزي از اين دست در مسابقات ورزشي هم متداول است .مي گويند پس چگونه است كه با شنيدن خبر ايستادن سينماي ايران بر سكوي اسكار نه تنها غريو شادي سر نمي دهيم و اشك شوق نمي ريزيم بلكه بي رحمانه سنگ ملامت بر سر پهلوان خود مي كوبيم ؟

منبع: کیهان
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۶
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۵ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۱
۴
۵
کاملا با این نوشته موافقم بابا اینا اصلا تو دنیای دیگه ای دارن زندگی میکنند و اصلا نمیدونند همین نظامی که دارند بد نشون میدن اونا رو بزرگ کرد و حالا دارن نمک نشناسی میکنند مطمئنا آه شهدایی ک برای این نظام و انقلاب جان دادند دامن این خائنینو خواهدگرفت
پاسخ
شهید آرام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۷ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۱
۸
۰
مشخص هست که اصلا فیلم را ندیده اید سینما نمی شناسید دین ابزار هستید عظمت دین را به تجریه سینمایی تقلیل داده اید نفهمیده اید که دروغ با ما چه کرده است
پاسخ
sorena
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۵ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۱
۰
۰
آقای ناشناس از کجا معلوم که آه شهدا آدمایی با طرز تفکر تو رو نگیره ، من نمیدونم چرا شما فکر می کنید اگه شهدا که خیلی قابل احتراما زنده بودن عقیدشون مثل امثال تو بود.
ما داریم تو مملکتی زندگی میکنیم که مجسمه آریو برزنو میکشیم پایین(مثل مجسمه شاه) و بهش توهین میکنیم من واقعا نمی فهمم اگه شهدای عزیز برای ایران شهید شدن امثال آریو برزن هم برای دفاع از همین سرزمین کشته شدن.این مثال دقیقا در مورد فرهادی هم صدق میکنه. میدونم که چاپش نمی کنید
پاسخ
جلیل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۲ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۱
۰
۰
الف- بي توجهي حاكمان قبل از انقلاب به طبقات محروم جامعه و وابستگي شديد انان به كشورهاي بيگانه. ب- توطئه هاي مستمر استكبار جهاني عليه شكل گيري يك جامعه اسلامي طراز قران در ايران پس از انقلاب ج-فساد و يا سوء مديريت برخي از كارگزاران كنوني و كارشكني هاي عوامل نفوذي دشمنان در نهادها و ادارات دولتي .

خیلی با حال بود اینارو خودتون با خودتون توافق کردین و همین دیگه ؟ تعارضات دینی و فرهنگی و سنتی با قوائد زندگی مدرن کجا قرار می گیره ؟ و ده ها مورد دیگه ؟ خواهشا اگه از جامعه شناسی اطلاعی ندارین واسه کوبندن یک فیلم جامعه شناسی رو تخفیف ندین دوست عزیز ...
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۹ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۱
۰
۰
احسنت.مطلب خوبی بود.حرف دل مارو زدین!
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۰ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۱
۰
۰
چرا شما فکر میکنید تنها دورغگوهای عالم ایرانی هایند! مگر غرب با دورغ هاش بر دنیا حکومت نمی کند آقای فرهادی در مورد دورغ در غرب هم فیلم بسازد اینطوری باور میکنیم دغدغه بشریت را دارد
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها