کد خبر: ۵۲۸۷۷
زمان انتشار: ۰۱:۱۸     ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۱
کیهان: دو رسانه سعودي از قول مشاور سفارت عربستان در قاهره مدعي شدند طرح شبكه ايراني براي ربايش سفير سعودي از سوي دستگاه امنيتي مصر خنثي شده است.
ادعاي العربيه و الحيات، ساعاتي بعد از سوي روزنامه الاهرام و به نقل از منابع امنيتي تكذيب شد.
محمد سامي جمال الدين مشاور حقوقي سفارت سعودي مدعي خنثي شدن طرح يك شبكه ايراني در مصر براي ربودن احمد قطان سفير عربستان شده و در گفتگو با العربيه و الحيات گفته بود «اين افراد به همراه تعدادي از تجمع كنندگان در مقابل سفارت سعودي حضور داشتند و تلاش كردند به همراه آنها وارد ساختمان نمايندگي اين كشور شوند.»
او افزوده بود: دستگاه امنيتي مصر سه تن از اتباع ايران را بازداشت كرده و نزد آنها طرحي براي ترور احمد قطان يافته است اما رژيم سعودي و مصر براي جلوگيري از ايجاد هراس اين مسئله را علني نكردند.
اما روزنامه مصري الاهرام به نقل از منابع امنيتي ادعاي ياد شده را تكذيب كرد و ادعاي مشاور سفارت عربستان را عاري از حقيقت دانست. الاهرام به نقل از منبع ياد شده تصريح كرد سفير عربستان هرگز از آغاز ماموريتش تا ترك خاك مصر در معرض هيچ گونه تلاشي براي ربايش و ترور نبوده است.
يادآور مي شود در پي گسترش اعتراض هاي مردم انقلابي مصر عليه مداخله جويي هاي رژيم سعودي، سفير عربستان خاك اين كشور را ترك كرد.
ملك عبدالله شاه عربستان پيش از سرنگوني مبارك، روابط بسيار گرمي با وي داشت و سقوط وي، باعث وحشت و مجادلات ملك عبدالله با مقامات آمريكايي شد كه متهم شده بودند به اندازه كافي از مبارك حمايت نكرده اند.
مقامات سعودي همانند مقامات صهيونيستي، انقلاب مردم مسلمان مصر را الهام گرفته از انقلاب اسلامي ايران مي دانند اما در عين حال مي كوشند با حاشيه سازي و جنجال، بر اين همسويي آشكار دو ملت برچسب ترور و تهديد بزنند.
نكته جالب در اين ميان، نگراني هاي مشترك دولت مدعي عنوان «خادم الحرمين» و رژيم اشغالگر قدس است.
اخيرا روزنامه القدس العربي با اشاره به نگراني هاي شديد مقامات رياض از پيامدهاي انقلاب مصر، از آنها خواسته اين نكته را درك كنند كه مصر با انقلاب عوض شده و ديگر به دوره حسني مبارك برنخواهد گشت.
به تازگي يك مركز مطالعاتي در دانشگاه تل آويو در گزارشي اعلام كرده كه حكومت سعودي آخرين اميد براي اجراي سياست هاي اسرائيل در جهان عرب است.
به گزارش «عربيك پرس» در اين گزارش آمده است: عربستان آخرين اميد و آخرين خط دفاعي اسرائيل در برابر ايران است.
اين گزارش مي افزايد: «محيط استراتژيك اسرائيل در برهه اخير دچار تزلزل شده است و همپيمانان آن از بين رفته يا نقش زيادي در جهان عرب ندارند و تنها عربستان سعودي به عنوان مانعي در برابر ايران باقي مانده است.»
در اين گزارش آمده است: «عربستان در يمن، عراق، مصر و لبنان به دنبال سد كردن نفوذ ايران است براي همين ادامه بقاي خاندان حاكم بر عربستان براي ما ضروري است زيرا در صورتي كه حكومت سعودي سرنگون شود آخرين مقاومتهاي عربي عليه ايران از بين مي رود. عربستان در مصر يكي از متحدان مهم خود را از دست داد. تزلزل خاندان حاكم بر عربستان اين فرصت را به ايران خواهد داد كه نظم منطقه را كاملا تغيير دهد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها