کد خبر: ۵۲۶۲۶
زمان انتشار: ۱۵:۲۳     ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۱

عبدالرحمان شاه‌حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبری فارس «توانا»، در خصوص عدم صدور رای تبانی از سوی کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال عنوان کرد: زمان ریاستم در کمیته انضباطی آیین‌نامه‌ای را در بیش از 50 جلسه تنظیم کردیم و یکی از نکته‌های مهم آن این بود که برای بررسی پرونده‌ها محدودیت زمانی قائل شدیم. به این ترتیب که کمیته انضباطی مکلف است آرای انضباطی را حداکثر ظرف یک هفته صادر کند و اگر پرونده‌ای لازم به کارشناسی بود حداکثر تا یک ماه قابل افزایش است.

* اهالی فوتبال حق دارند بدبین باشند

وی ادامه داد: طبق این ماده دست اعضای کمیته انضباطی از برخوردهای سلیقه‌ای و معطل ماندن بی جهت پرونده‌ها و سرگردانی اهالی فوتبال بسته می‌شد، اما متاسفانه پس از استعفای ما آیین‌نامه را دست‌خوش تغییراتی کردند و تا جایی که مطلع هستم این قانون را برداشتند که این موضوع بسیار خطرناک است.

شاه‌حسینی در توضیح مضرات عدم این قانون خاطرنشان کرد: افراد می‌توانند تا هر زمانی که دلشان خواست پرونده‌ها را معطل نگه دارند و این سمی برای فوتبال است. به این طریق جو فوتبال متشنج می‌شود و اهالی آن نیز بدبین می‌شوند که البته آنها حق دارند فکر کنند مسائلی پشت پرده است.  

* به شعور اهالی فوتبال بی‌احترامی می‌کنند

رئیس سایق کمیته انضباطی با اشاره به اینکه به طور کلی 2 نوع پرونده وجود دارد؛ یادآور شد: یک پرونده تخلفی است که در مستطیل سبز یا محدوده جغرافیایی فوتبال رخ می‌دهد که کمیته انضباطی به سرعت می‌تواند رای دهد و پرونده دیگر مربوط به مطالبات ناشی از قراردادها و تبانی و سایر پرونده‌هایی که مستلزم رسیدگی بیشتر است. در قسمت دوم این طور نیست که تا هر زمانی بتوان پرونده‌ها را نگه داشت. به هیچ عنوان قابل توجیه نیست که یک پرونده 3 ماه معطل بماند.

وی دلایل مسئولان کمیته انضباطی در خصوص بررسی این پرونده و علت طولانی شدن آن را قانع کننده ندانست و افزود: این مسئله نوعی بی احترامی به شعور اهالی فوتبال است. جالب این است که هیچ مرجعی مواخذه نمی‌کند چرا این رای صادر نمی‌شود. متصدیان امر هم می‌گویند کارشناسی می‌شود. این استدلال عوام فریبی است، چرا که پرونده تبانی تشکیل شده و اشخاصی که می‌توانند در تصمیم تاثیرگذار باشند، از جمله مدیرت یکی از تیم‌ها و بازیکنانش به صورت ضمنی برخی مسائل را اقرار کرده‌‌اند. 

* با مردم صحبت می‌‌کنم، نه با مسئولان!

شاه‌حسینی افزود: با توجه به آیین‌نامه این پرونده خیلی راحت می‌تواند رسیدگی شود. معتقدم که تاخیر در رسیدگی به این پرونده طبیعی نیست. همانند خیلی از پرونده‌هایی که هیچ توجیهی وجود ندارد. در فوتبال به برخی پرونده‌ها یک شب رای می‌دهیم و یکی دیگر را 3 ماه معطل می‌کنیم. شاید آقایان دلشان خواست 2 سال دیگر رای بدهند در این صورت تکلیف فوتسال چیست؟ متاسفانه به این انتقادهایی که از روی دلسوزی می‌کنیم هیچ گوشی شنوا نیست. خطاب من هم به مسئولان فدراسیون نیست، چون امیدی به اصلاح امور آنها نداریم. خطابم به مردم است.

وی در خصوص اینکه مسئولان کمیته انضباطی به دنبال مدرک هستند؛ تصریح کرد: کسانی که این کارها را انجام می‌دهند سندی بین یکدیگر رد و بدل نمی‌کنند. یعنی قراردادی امضا نمی‌شود. امری کاملا فنی است. تیم کارشناسی که از متخصصین هستند باید توان فنی و نوع بازی تیم‌ها را در طول فصل بسنجند و با تماشای چندین بار فیلم بازی آن را تجزیه و تحلیل کنند و در پایان نظر خود را بدهند. کمیته انضباطی نیز باید رای خود را هر چه که باشد زودتر اعلام کند.

* در زمان ریاستم پرونده تبانی را حرفه‌ای حل کردم 

رئیس سابق کمیته انضباطی با اشاره به اتفاقی که در زمان ریاستش در رخ داد، گفت: زمانی گزارشی رسید که در لیگ دسته اول 10 میلیون تومان رد و بدل شده تا یک تیم نتیجه را واگذار کند. ما خیلی حرفه‌ای و بدون اینکه رسانه‌ای شود با ابزارهایی که داشتیم سندی به دست آوردیم و به رای سنگینی هم دادیم. متولیان امر آگاه باشند نظام دادرسی دعاوی فوتبال اختصاصی است و به هیچ عنوان نباید از حیث مواعد با نظام دادرسی در دادگستری مقایسه شود.

* کمیته انضباطی استقلال ندارد

شاه‌حسینی با اشاره به اینکه تنها رکنی که باید در فدراسیون استقلال داشته باشد رکن قضایی است، گفت: در برنامه‌ای دیدم که متصدی کمیته انضباطی رسما اعلام کرده با 3 مقام فدراسیون یعنی دبیر کل، نایب رئیس و رئیس فدراسیون جلسه داشته و آنها تاکید کرده‌اند که در مسائل سخت‌گیری شود و همچنین تماشاگران محروم نشوند. این دخالت در رکن قضایی فوتبال نیست؟ این ضعف رکن قضایی است که دیگران بخواهند دخالت کنند. با این مسائل نمی‌توان اسمش را استقلال گذاشت.

* باید به بزرگان احترام گذاشت

رئیس سابق کمیته انضباطی با اشاره به تاکید فدراسیون در مورد عدم محرومیت تماشاگران تصریح کرد: فدراسیون فوتبال برخی از تنیبهاتی را که در آیین‌نامه انضباطی، اساسنامه فدراسیون فوتبال و کدهای انضباطی فیفا وجود دارد را به کیمته انضباطی دستور می‌دهد تا از آنها استفاده نکند. این خود یک نوع بی عدالتی است. همچنین در لیگی که در اواخرش هستیم، تازه می‌گویند می‌خواهیم سخت‌گیری کنیم. مفهومش این است که تاکنون سخت نمی‌گرفتند. اینکه سلیقه‌ای رفتار کنیم یک ظلم است.

شاه‌حسینی افزود: توصیه می‌کنم اشخاصی که کارنامه ای در خصوص فعالیت خود در رکن قضایی به مردم ارائه می‌دهند به تاریخ حضور اشخاص بزرگ که در کمیته انضباطی حضور داشتند رجوع کنند. افرادی که امثال من به هیچ عنوان محلی از اعراب در مقابل آنها نداشتیم. مثل مرحوم امیر عراقی. باید احترام بزرگان را نگه داشت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها