به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، تمام آن کسانی که در پُستهای مدیریتی فعالیت میکنند، روزی روی نیمکتهای چوبی کلاسهای درس مینشستند و از روی سرمشقی که معلمان به آنها میدادند، تکلیف شبانهشان را مینوشتند و اکنون بعد از سالها، یادآوری آن روزها لذت خاصی دارد.
به مناسبت هفته معلم، به سراغ معاونان وزیر آموزش و پرورش رفتیم و از آنها در خصوص بهترین معلم خود جویا شدیم و مصمم شدیم از طریق این گزارش، روز معلم را به تمام معلمان ایران اسلامی تبریک گفته و از همه آنها سپاسگذاری کنیم.
در این گزارش، نحوه چینش مصاحبهها بر اساس حروف الفبا صورت گرفته است.
* باقرزاده: این معلم از جبهه به دانشآموزان نامه نوشت
* رفتار معلمان، درس است
علی باقرزاده معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور در تعریف معلم میگوید: معلم مشعل فروزان علم و دانش در بستری از تحول بنیادین است.
وی در باره بهترین معلمش اظهار میدارد: اسم بردن از معلمان خیلی سخت است؛ وقتی صحبت از معلم میشود، معلم کلاس اول ابتداییام به خاطرم میآید که فکر کنم آقای ابراهیم بهبودی بود؛ نه اینکه چون معلم کلاس اولم بود، او را بهترین میدانم به این دلیل که ویژگیهای خوب زیادی داشت؛ از نحوه برخورد با ما گرفته تا حساسیتش نسبت به مسائل فرهنگی و اعتقادی؛ در حقیقت به دانشآموز توجه کامل داشت.
وی از دبیری در دوره دبیرستانش نام میبرد و میافزاید: آقای شیخانی دبیر دینی و عربی ما فوقالعاده دبیر خوبی بود.
او یک نامه از جبهه به ما نوشت و آن نامه باعث شد که در خیلی از بچهها تأثیرات جدی بگذارد و آن جمعی که مخاطب آن نامه بودیم تقریباً همه توفیق پیدا کردیم در جبهه حضور پیدا کنیم؛ برخی هم به مقام شامخ شهادت رسیدند، یادش ماندگار است. نمیدانم اکنون کجاست خیی دنبالش گشتم ولی پیدایش نکردم.
وی اضافه میکند: معلمان زیادی در ذهنم است. هر معلمی که در دوران تحصیلم بود، همه ماندگار هستند؛ به عنوان مثال آقای دعایی دبیر دینی و عربی در دوره راهنمایی و آقای مغربی مربی پرورشی در دوره ابتدایی در ذهنم هستند.
من یک معلم دوم و سوم هم داشتم. خانم صابری و آقای جلیلی بودند. زن و شوهری بودند که معلمان دبستان کوشیار بودند؛ آن مدرسه قدیمی بود؛ خانم صابری 3 سال معلم ما بود و فوقالعاده معلم مهربانی بود؛ چند وقت بعد تصادفی کرد و به رحمت خدا رفت.
من همیشه برایشان دعا کرده و آرزوی علو درجات میکنم. جدا از اینکه با دانشآموزان مهربان بود، همسر مهربان فوقالعادهای برای آقای جلیلی بود و ما اینها را به عینه میدیدیم.
در تمام این سالهایی که مسئولیت داشتم و در مورد معلمان صحبت میکنم، اغلب ویژگیهای این معلمان در ذهنم مجسم میشد؛ هر چه میخواندم درباره ویژگیهای معلم خوب، آنها در عملشان داشتند؛ یعنی صرفاً مأموریتشان انتقال دانش، یادگیری بعضی از معلومات و محفوظات به ما نبود بلکه رفتارشان درس بود.
به دانشآموز توجه میکردند و دلسوزانه، پدرانه و بزرگوارانه درصدد حل و اصلاح آنها بودند؛ آنها دوست داشتند دانشآموز با همه ظرفیتها و استعدادهایش رشد کند.
وی به بهترین هدیهای که به عنوان معلم دریافت کرده است، اشاره میکند و میگوبد: بهترین هدیههایم را سالهای اول خدمتم گرفتم؛ آن زمان معلم راهنمایی در روستا بودم، دانشآموزان کلاس با همفکری، صفا و صمیمیت بینظیر، دستهگلی از گلهای وحشی کوهستان جمع کرده بودند و طی مراسم و صفای خاصی به من هدیه کردند که برایم ماندگار بود؛ به رغم آنکه دو سال بیشتر در روستا نبودم اما هنوز با آنها ارتباط دارم.
* حشمتیان: خاطره معلم اول ابتدایی ام همیشه در وجودم است
* ما با خاطرات معلمان زندگی میکنیم
فرشته حشمتیان، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس غیردولتی، مشارکتهای مردمی و خانواده بیان می کند: یک معلم موفق باور به شغلش دارد، در راستای باورش برنامهریز است و نتیجه برنامهریزیاش، کارنامه موفق معلمی میشود.
وی، بهترین معلم خود را معلم پایه اولش میداند و ادامه میدهد: خانم فرجزاده معلم اول ابتداییام بود که خاطرهاش همیشه در وجودم هست.
پایه اول حساسترین پایه است و اگر معلم بخواهد دانشآموز را عاشق تحصیل کند، نقش مؤثری دارد؛ حتی اگر معلم را نبینی اما با خاطراتش زندگی میکنی، با خاطراتش درس میخوانی و رشد میکنی.
حشمتیان به خاطره معلم شدن خودش اشاره میکند و میگوید: از سال 63 وارد آموزش و پرورش شدم؛ بهترین خاطراتم زمانی بود که مربی پرورشی مقطع دبیرستان بودم و معمولاً در اردوها با بچهها همراه بودم و الان هم دانشآموزان با من در تماس هستند.
وی بهترین هدیه ای که گرفته است را شاخه گل ذکر میکند و میافزاید: گل طبیعی را خیلی دوست دارم.
*حیدری: معلم کلاس اول ابتداییام را بهترین معلم خود میدانم
احمد حیدری معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش میگوید: بهترین معلم خود را معلم اول ابتداییام خانم نسرین حسینی میدانم زیرا خیلی چیزها را به ما یاد داد مانند نماز، قرآن.
وی خطاب به معلمان کشور اظهار میدارد: انشاءالله همه زحمتهایی که میکشند در سایه ولایت باشد و پرچم جمهوری اسلامی ایران به صاحب اصلی رسانده شود.
* رئیسی: خودم را مدیون همه معلمان مخصوصاً معلمان دروس ریاضیام میدانم
* تمام پیشرفتهای بشر در طول تاریخ، مرهون معلمان بوده است
مرتضی رئیسی، معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بیان میکند: معلمان ما انسانهای بااخلاق و باانگیزهای هستند و همه زحمت میکشند ولی در این بین معلمانی که وظیفه تدریس دروس ریاضی را داشتند، بهترین معلم بنده بودند؛ همیشه خودم را مدیون همه معلمان مخصوصاً معلمان دروس ریاضیام میدانم.
وی میافزاید: کار معلمی قابل مقایسه با هیچ کاری در کره زمین نیست و چه زیبا امام (ره) گفت «معلمی شغل انبیاست»؛ معلمان وظیفه هدایت و روشنگری دارند و این کار بزرگی است و همه پیشرفتهایی که بشر در طول تاریخ داشته است، مرهون معلمان بوده است.
آنها سبب شدند که استعدادهای انسانها شکوفا شود و پیشرفتهای بشری بروز و ظهور پیدا کند و شرایطی در جهان پدید آید که هر روزمان بهتر از دیروز شود پس همه سپاسگزار معلمان و مربیان هستیم.
*سحرخیز: آقای وزیر اجازه دهد دوباره معلم میشوم
*متدینترین و دوستداشتنیترین افراد در زندگیام معلمان بودند
ابراهیم سحرخیز ، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش میگوید: برای معلمان جملههای زیادی مطرح شده است؛ از نقش پیامبری گرفته تا معماران بزرگ تمدن در کشور، معلمان هستند.
وی بهترین معلم در دوران تحصیلش را معلمان دوره ابتدایی خود میداند و ادامه می دهد: آن زمان همه دلبستگیها به حدود مدرسه میرفت و تمام فکر و ذکرمان مدرسه بود، چون دوستیابیها در مدرسه اتفاق میافتاد و بعضی از امکانات در مدرسه بود و مثل زمان فعلی نبود که جاذبههای زیادی خارج از مدرسه برای دانشآموزان فراهم باشد.
هنوز هم معلم کلاس اولم یعنی آقای ناظمی را به خاطر دارم؛ معلم بسیار موفق، صبور، محترم و دوستداشتنی بود که الان نمیدانم در قید حیات هستند یا خیر.
معلمان متعددی در دوران دبیرستان هم داشتم که به آنها علاقه داشتم و اگر بخواهم نام ببرم، زیاد هستند. هر وقت مرور میکنم میبینم متدینترین و دوستداشتنیترین آدمهایی که در زندگی ما تأثیرگذار بوده و نقطه عطف بودند و همواره ما را هدایت میکردند، معلمان بودند و اگر چیزی داریم، مدیون آنها هستیم.
وی ادامه میدهد: مثلا آقای بیجارچی در دوره راهنمایی یا آقای نوریه دبیر علوم تجربی اول راهنمایی را فراموش نمیکنم البته آقای نوریه بعد از مدتی مدیرکل شد و تقریباً همکار شدیم؛ با خیلی از معلمان دوران تحصیلم همکار شدیم.
آقای منعام دبیر حرفهوفن ما دبیر بسیار علاقهمند، فعال و دوستداشتنی بود که هیچگاه فراموشش نمیکنم؛ خدا رحتمش کند.
ما امروز از شیوههای فعال تدریس حرف میزنیم. این همه توصیه میکنیم که معلمان از کارگاه و آزمایشگاه استفاده کنند و در آن زمان تمام ساعات درس حرفه و فن اول راهنمایی در گارگاه تشکیل میشد؛ این معلم فعال کلاس اول راهنمایی همه ابزار را به ما یاد میداد و همه را سر کلاس میآورد.
آقای خلیلی دبیر دینی ما نیز که شنیدم اخیراً مرحوم شده است، معلم نمونهای بود بعدازظهرها برای دانشآموزان درس فوق برنامه میگذاشت و همه داستان پیامبران را تدریس میکرد؛ ایشان داستان ائمه اطهار را با شیوه خاص و جذابی تعریف میکرد و همه بچهها هم جذب میشدند و بسیار تأثیرگذار بود.
سحرخیز در خصوص سالهایی که تدریس کرده است، میگوید: من وارد 31 سال خدمتم میشوم و حدود 22 سال تدریس داشتم؛ حتی وقتی مسئول دانشکده بودم تدریس را رها نکردم چرا که به معلمی را علاقه دارم و الان هم جرأت آقای وزیر را نمیکنیم؛ اگر فرصت دهد حاضرم هفتهای 2 تا 3 ساعت در مدرسه یا دانشگاهی تدریس کنم.
وی بهترین هدیه از سوی دانشآموزان را کارت پستال عنوان میکند و میافزاید: یکروز در هفته معلم تعدادی دانشآموز کمتوان ذهنی یکی از مدارس به همراه معلمشان کاردستی که خود درست کرده بودند به من هدیه دادند که بهترین هدیهای است که دریافت کردم.
* سویزی: پدرم معلم کلاس اولم بود
مهری سویزی، معاون وزیر و رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان بیان میکند: بهترین معلم من پدرم بود که کلاس اول را در نزد ایشان گذراندم زیرا پدرم مرحوم حسین سویزی در مدرسه دولت آبادی اسفراین مدیر و معلم بود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا پدرش بین او و دیگر دانشآموزان تفاوت قائل نمیشد، میگوید: اصلاً قائل نمیشد، ولی من خیلی خوشحالی میکردم؛ پدرم از قبل به من گفته بود سر کلاس یا مدرسه برایم مطابق بچههای دیگر هستی.
سویزی درباره هدیه دادن به معلم اظهار میدارد: همیشه برای پدرم هدیه میگرفتم البته در زمان انقلاب چهارم نظری بودم و بعد از انقلاب که روز شهادت شهید مطهری، روز معلم نامیده شد، همیشه روز معلم برای پدرم متنی مینوشتم و با هدیهام خدمت ایشان میدادم تا سال 1381 که دیگر از حضورش محروم شدیم.
عبدالهیان: بهترین معلمانم، 2 معلم بودند که در برف و کولاک با پای پیاده به مدرسه میآمدند
* از همه معلمان به ویژه معلمان آموزش و پرورش استثنایی متشکرم
نامدار عبدالهیان، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور میگوید: آقای خسروی و آقای حیدری معلم فیزیک و شیمی بنده بهترین معلمان من بودند زیرا در منطقهای تحصیل میکردم که اکثر معلمان تخصصی یعنی علوم پایه از استانهای همجوار میآمدند.
این افراد حس مسئولیت بسیار بالایی داشتند و گاهاً وقتی راه به خاطر برف و کولاک بسته میشد، خیلی از مسیر را پیاده میآمدند تا به مدرسه برسند و دانشآموزان از تحصیل جا نماننند؛ تبریک روز معلم را از این مسیر که شما مهیا کردهاید به آنها میرسانم.
حس مسئولیتپذیری، وقتگذاری و در غیر ساعت اداری با دانشآموزان کار کردن در این معلمان بسیار پررنگ بود. برای اینکه دانشآموزان مستعدی در بین دانشآموزان وجود داشت و این معلمان میخواستند شکوفایی را ایجاد کنند و استعدادها را به فعلیت برسانند و در حقیقت جزو موفقترین معلمانی بودند که بنده به خاطر دارم.
البته این حرف، حرف من نیست بلکه حرف تمام همکلاسیهای ما بود که در این دوره بودیم.
نمیخواهم بگویم که سایر معلمان پیگیر مسائل دانشآموزان نبوده و بیتأثیر باشند اما تأثیر این دو بزرگوار بیشتر از سایر معلمان بوده است؛ سایر معلمان هم حقیقتا زحمات زیادی را در طول تحصیل برای دانشآموزان و بنده کشیدهاند که جا دارد از این عزیزان تشکر کنم.
وی خطاب به معلمان اظهار میدارم: این ایام را به تمام معلمان خدوم و زحمتکش تبریک میگویم و تشکر ویژه من در حقیقت نسبت به معلمان دانشآموزان با نیازهای ویژه است؛ این معلمان با گروهی از فرزندان دارای معلولیت و محدودیت کار میکنند و فعالیتهای مطلوب تخصصی در زمینههای آموزشی، پرورشی و توانبخشی همگام با شیوههای نوین جهانی به کار میگیرند تا ضمن ایجاد فرصتهایی برای آموزش برای دانشآموزان، آنها را برای زندگی آماده و فردایی روشن را برای آنها رقم بزنند.
این معلمان اسوههای صبر و مقاومتی هستند که علاوه بر جایگاه معلمی نقش اولیاء را برای این دانشآموزان ایفا میکنند و جا دارد تشکری ویژه و قدردانی خودم را نسبت به این عزیزان اعلام کنم و این نکته را میتوانم در پایان صحبتهایم بگویم که در آموزش و پرورش در هر جایی خدمت کنید به هر جهت پاداشها و اجر دنیوی و اخروی خودش را دارد ولی در آموزش و پرورش استثنایی، کار کردن با دانشآموزان با نیازهای ویژه از یک پاداش بسیار بالاتری برای معلمان عزیز برخوردار خواهد بود.
* قربان: نمیتوانم فرقی بین معلمان بگذارم اما خاطره معلم کلاس اولم فراموش نمیشود
* معلم دوستداشتنیترین انسان است
فاطمه قربان، معاون آموزش ابتدایی وزیز آموزش و پرورش میگوید: باور کنید اکنون که دارم در ذهنم مرور میکنم نمیتوانم فرقی بین معلمان قائل شوم ولی خاطره معلم اول بیشتر در ذهن میماند که خانم بقائیان بود؛ بیخبر از ایشان نیستم ولی توفیق زیارتشان را نداشتم.
سعادت نداشتم معلمان قدیم را ببینم ولی از طریق همکارانی که با این معلمان ارتباط دارند، جویای احوالشان هستم و آرزوی بهترینها را دارم.
وی درباره خاطرهای از معلم اظهار میدارد: معلمی سراسر خاطره است چون متفاوت است و با بچهها بودن دنیای خاص خودش را دارد اما اینکه بخواهم خاطره بگویم از روز اول معلم شدنم میگویم که حس بسیار عجیبی داشتم؛ با شور و عشق بسیاری به مدرسه رفتم و اولین باری که وارد کلاس شدم واقعا خدا را شکر کردم که این توفیق نصیبم شد.
پیگیر فعالیت و وضعیت بچههای آن سال هستم و سوال میکنم که در چه شرایطی قرار دارند و چه پیشرفتهای حاصل شده است و از پیشرفتهای آنها لذت میبرم.
قربان خطاب به معلمان بیان میکند: معلم دوستداشتنیترین انسان است و با لحظه لحظه خودش که با دانشآموزانش است، میتواند حیات زیباتر و زندگی زیباتری را به آنها هدیه کند قطعا هر چه انسان دانش و دانستنیهایش بیشتر باشد، ارج و قرب و پایگاهش پیش خودش هم بیشتر است و در جامعه هم طبیعتا همینطور است و این هدیه را کسی جز معلم نمیتواند به دانشآموز تقدیم کند و به خاطر همین دوستداشتنیترین و زیباترین موجود است.
* محمدیان: سیاسی شدن خود را مدیون معلم کلاس پنجم ابتداییام میدانم
حجتالاسلام محیالدین بهرام محدیان، معاون پژوهشی وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استتثنایی کشور میگوید: بنده معلمان بسیار خوبی داشتم که خدا لطف کرده است، اسامی مبارکشان در حافظهام باشد و هر وقت که فرصت دارم به دیدارشان میروم.
آقای معینی معلم کلاس اولم بود خدا رحمتش کند؛ او پیرمرد جاافتاده و موقّری بود، معلم سال دوم من «آقای کاظمی»، سال سوم «آقای پوراکبری» و سال چهارم «آقای خراسانی» بود.
در کلاس پنجم چون میخواستند مدرسه ما را به مدرسه دیگری تبدیل کنند، تا پیش از افتتاح و آمادهسازی مدرسه جدیدمان حدود دو ماه در "دبستان نوبری" که امروز مدرسه "عمار یاسر" خوانده میشود، بودیم و پس از دو ماه وارد مدرسه "افتخار السادات" شدم؛ در این کلاس هم معلم خوبی داشتیم با نام "آقای فلسفی".
وی سیاسی شدن خود را مدیون معلم کلاس پنجم ابتدایی اش میداند و میگوید: در یکی از درسها انواع حکومتها را داشتیم که نوشته بود 3 نوع حکومت شامل جمهوری، استبدادی و مشروطه سلطنتی داریم.
آن زمان مبصر کلاس بودم و داشتم نمره ها را از ورقه به دفتر امتحانات منتقل می کردم که دیدم یکی از دانشآموزان در ورقهاش در پاسخ به این سوال که حکومت ایران چه نوع حکومتی است نوشته بود "حکومت استبدادی"؛ آقای فلسفی لبخندی زد و گفت «غلط نوشته است هر چند که درستش این است اما اگر این را در دانشگاه نوشته بود، حتما اعدامش میکردند».
این موضوع برای من مسئله شد و تلنگری به افکارم زد که در خانواده از پدر و دایی ام سؤال کرده و در این خط مطالعه کنم.
* هاشمی: آقای زنگنه روز اول دبستان یک مداد پرچمی به من هدیه داد
* معلمان و مربیان عاشق کارشان هستند
کیومرث هاشمی، معاون تربیتبدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش اظهار میدارد: فکر میکنم بهترین جملهای که در مورد معلم به کار برده شده است، صحبت امام (ره) است که میفرمایند «معلمی شغل انبیاء است» و انصافاً هم همین است.
وی درباره بهترین معلم خود میگوبد: بهترین خاطرهام درباره معلم کلاس اول ابتدایی است که آقای زنگنه بود و به رحمت خدا رفته است.
خاطره بسیار خوبی از او در اولین روز مدرسه دارم، چرا که در آن روز با مداد پرچمی (مداد پرچم ایران) مرا تشویق کرد؛ روز اول مدرسه از دانشآموزان سؤالی کرد که من دستم را بالا بردم و جواب دادم و او آن مداد را به من داد. خاطره خوبی از ایشان به یادم مانده است و هیچوقت فراموش نخواهم کرد.
از یک معلم ورزش اول راهنمایی هم خاطره خوبی دارم؛ یکی از کسانی بود که مرا به سمت ورزش ترغیب کرد، بنده ورزش را دوست دارم و ایشان به من خیلی انگیزه داد، نامش آقای نیکتاج است که سال گذشته او را دیدم و در کرج زندگی میکند.
هاشمی درباره معلمان میگوید: در هر کاری اگر عشق به آن کار نباشد، هیچ پیشرفتی حاصل نمیشود، البته ما در ورزش از معلم به نام مربی یاد میکنیم و آن چیزی که همیشه موفقیت یک مربی و معلم را نشان داده، این است که مربیان و معلمان کسانی بودند که عشق به کارشان داشتهاند و بدون هیچ چشمداشت مادی به دلیل عشق به کارشان وظیفه و رسالت خودشان را انجام میدادند.
این دسته از مربیان و معلمان روی متربیان و دانشآموزان خود اثرگذاری مثبتی دارند زیرا عشق میتواند نقش اساسی در کارایی معلم داشته باشد.
معلمان ما عاشق هستند و هر کسی که عاشقتر نسبت به کارش باشد، مسلماً موفقتر خواهد بود.
* هژبری: بهترین معلمم برادرم بود
*دانشآموزی که بی دلیل کتک خورد
حسین هژبری، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، بهترین معلم خود را برادرش میداند و میگوید: من دیپلم اقتصاد اجتماعی دارم که یک مجموعه دروسی را برادرم محمدعلی هژبری درس میداد.
وی در همان دوره دانشآموزی مرا با خودش جبهه برد و بعد هم در سن و سال جوانی بر اثر بیماری از دنیا رفت؛ او در واقع دوست من بود و معلم ماندگار من است.
هژبری اظهار میدارد: او به من خیلی سخت میگرفت، به همین دلیل من بهتر درس میخواندم؛ حقیقتش دانشآموزان درسخوان و مثبتی بودم.
وی خطاب به معلمان میگوید: طبیب و وزیر و مهندس زتوست/نماینده در صدر مجلس زتوست/
بزرگان علم و ادبپروری/مریزاد دستت عجب پروری
هژبری به خاطرهای از معلمی خود اشاره میکند و ادامه میدهد: خاطره تلخ و درسآموزی دارم؛ یکروز سرکلاس درس میدادم که یکی از دانشآموزان از آخر کلاس حرفی زد که مناسب نبود؛ مطمئن بودم که یکی از دانشآموزان شیطان کلاس است.
به سمت آن دانشآموز رفتم و با عصبانیت با او برخورد کردم؛ دیدم دانشآموز کناری دستش بلند است اما توجهی نکردم؛ دعوایم که با آن دانشآموز تمام شد تازه متوجه شدم که مقصر نبوده و دانشآموزی که دستش را بلند کرده بود، این رفتار را داشت؛ همانجا جلوی دانشآموزان پیشانی دانشآموزی که دعوا کرده بودم را بوسیدم و گفتم «مرا ببخش»، اما تا آخر عمرم این خاطره تلخ در ذهنم باقی ماند که باید در قضاوتها خیلی مواظب بود مخصوصاً در معلمی.
وی درباره هدیه روز معلم میگوبد: هیچکدام از اشیاء مادی نه در ذهنم مانده و نه میتوانم به یاد داشته باشم، ولی دستنوشتهها و دلنوشتههای بچهها را هنوز دارم.