به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، احتمالا اصطلاح سواد دیجیتال را بارها شنیده باشید. بدون توجه به این که بدانید چیست ولی روز به روز اهمیت آن در زندگی جامعه مدرن امروزی بیشتر می شود. سواد دیجیتالی در مورد توانایی استفاده از رسانه و فناوری های دیجیتال است. این امر از طریق الگوهای معنی دار و پایدار رخ داده و توسط پتانسیل افراد در مشارکت در جامعه بهبود پیدا می کند. سواد دیجیتال شامل توانایی تجزیه و تحلیل، اولویت بندی، عمل بر اساس رسانه های بی شمار قرن ۲۱ در فعالیت های روزانه می باشد.
تعریف سواد دیجیتالی
اینترنت و فناوری دیجیتال به تدریج به یک مولفه اساسی در زندگی بسیاری از مردم تبدیل می شوند. با گذشت زمان، روز به روز تعداد بیشتری از افراد آنلاین می شوند و از این فنآوری ها در زندگی روزمره خود، چه برای کار و چه در خانه استفاده می کنند. و از حالت سنتی به حالت فناوری سوئیچ می کنند.
سواد دیجیتالی مهارتی است که برای استفاده روزمره، عملکرد شغلی و فعالیت های شخصی اهمیت دارد. بسیاری از مهارت های سواد دیجیتالی مورد توجه دیگران قرار می گیرند، تاثیر گذارند و اکنون به عنوان مهارت های لازم یا استاندارد هر فرد شناخته می شود.
چرا سواد دیجیتال اهمیت دارد؟
سواد دیجیتال برای حضور شما در دنیای مدرن اهمیت بسیاری دارد. نداشتن توانایی برای استفاده از تکنولوژی های دیجیتال به این معنی است که شما بسیاری از کارها را نمی توانید به راحتی انجام دهید و به بسیاری از کارها دسترسی نخواهید داشت. در اختیار داشتن سواد دیجیتال، به شما کمک می کند تا بهره وری خود را بالا برده، دسترسی را آماده کنید وحتی باعث می شود زندگی بهتری را تجربه کنید.
فواید سواد دیجیتالی
مواردی مانند،بانکداری الکترونیک، ایجاد ارتباط با دوستان، فامیل، همکار و یا حتی برای ارتباط با وکیل، صرفه جویی در زمان و هزینه ها به خصوص در انجام کارهای اقتصادی و یا خریدها، بالابردن امنیت با مراقبت از اطلاعات شخصی و در نهایت تبدیل شدن به یک شهروند دیجیتال که می تواند بسیاری از فعالیت های اقتصادی خود را به صورت دیجیتال انجام دهد، از فواید داشتن سواد دیجیتال است.
ارتباطات، جنبه اصلی سواد دیجیتالی است. هنگام برقراری ارتباط در محیط های مجازی، توانایی بیان صریح ایده های خود، پرسیدن سوالات مربوطه، حفظ احترام و ایجاد اعتماد به همان اندازه مهم است که هنگام برقراری ارتباط بین افراد است.
شما همچنین نیاز به مهارت های عملی در استفاده از تکنولوژی برای دسترسی، مدیریت، دستکاری و یا ایجاد اطلاعات، به روش های اخلاقی و پایدار دارید. این یک روند یادگیری مداوم به دلیل برنامه ها و به روزرسانی های جدید است، اما اگر زندگی دیجیتالی خود را به طور منظم پیش ببرید، حتی آینده خود شما نیز از شما تشکر خواهد کرد.
سواد دیجیتال در هر حال، امروزه و در آینده و در دنیای حرفه ای اهمیت پیدا خواهد کرد. در محیط کار، شما باید با محیط دیجیتال در ارتباط باشید. از اطلاعات به بهترین نحو استفاده کنید، و ایده ها و محصولات جدیدی را با همکاری با محیط دیجیتالی خلق کنید. از همه مهمتر باید هویت دیجیتالی و رفاه خود را با به روز شدن دنیای دیجیتال آپدیت نگه دارید.
سواد دیجیتال مالی
سواد مالی دیجیتال داشتن به معنی داشتن دانش، مهارت های لازم و ایجاد عادات لازم برای استفاده موثر از دستگاه های دیجیتال در معاملات مالی است. سواد مالی دیجیتال با سطح سواد پایه ای یک فرد وتوانایی های او در استفاده از وسال و فناوری های دیجیتال رابطه مستقیم دارد، با این حال می توان در زیر آن را خلاصه کرد:
- توانایی ایجاد ارتباط با موسسات مالی برای ایمن نگه داشتن دارایی مالی خود را داشته باشید.
- توانایی استفاده از تسهیلات موجود برای استفاده از دارایی مالی خود در جهت رفع نیازهایتان در امن ترین حالت ممکن را داشته باشید.
- درباره هویت مالی خود آگاه، هوشیار و بسیار محافظ کار باشید.
در همی راستا به منظور آشنایی بیشتر کارکنان بانک ایران از آخرین تحولات بانکداری دیجیتال در بانک ایران زمین و معرفی سرویس های جدید در این حوزه، همایش بانکداری دیجیتال با حضور مدیران ارشد بانک در تبریز برگزار شد.
در این همایش فرهاد اینالوئی معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین؛ بانکداری دیجیتال را ارائه سرویس و خدمات به کسب و کارهای دیجیتال که در سوپر اپلیکیشن های مختلف فعال هستند معنا کرد و گفت: بانک ایران زمین از سال 96 در این عرصه قدم گذاشت و در حال حاضر با تلاش مستمر و مجدانه همکاران در حوزه بانکداری دیجیتال توانسته است به نتایج قابل توجهی برسد.
اینالوئی ایجاد تجربه مطلوب ارائه سرویس های دیجیتال به مشتریان را از اولویت های بانک بیان کرد و افزود: تجهیز شعب، افزایش سرعت ارتباطات و ایجاد مرکز داده های بانک از اقدامات موثر در مسیر ارائه خدمات با کیفیت در حوزه بانکداری دیجیتال بوده است و بر همین اساس خدمات مورد نیاز مشتری شناسایی، طراحی و در اختیار آن قرار می گیرد.
وی لازمه ارائه خدمات دیجیتال مطلوب را داشتن سواد دیجیتال کاربران دانست و افزود: در بانکداری دیجیتال به جای تولید محصول، سرویس تولید می شود و این سرویس ها در اختیار سازمان ها یا همان فین تک ها قرار می گیرد تا بتوانند از این طریق به مشتریان خود خدمات رسانی کنند.
معاون فناوری اطلاعات عامل پیشرفت بانک ایران زمین را حضور کارشناسان و متخصصان حرفه ای و مجرب در این حوزه دانست و خاطرنشان کرد: همکاران ما در شرکت های سابین تجارت آریا، مرکز نوآوری ایران زمین، آرمان وفاداری آریا و پدیسار انفورماتیک و چند شرکت دیگر در قالب هلدینگ جامپ، در زمینه های پرداخت دیجیتال، زیرساخت های فنی بانکداری دیجیتال، باشگاه مشتریان، پشتیبانی سخت افزار و مرکز تماس بانک ایران زمین فعالیت دارند و چرخه بانکداری دیجیتال بانک را پشتیبانی می کنند.
در ادامه همایش اصغر باباپور مدیر امور بانکداری دیجیتال بانک موفق را بانکی دانست که سرویس های خاص ارائه می دهد و گفت: بانک ایران زمین با ایجاد زیرساخت های متفاوت در زمینه بانکداری دیجیتال بستری امن را برای مشتریان خود ایجاد کرده است تا بتوانند از طریق آن سرویس های متفاوت و خاص را با توجه به درخواست و نیاز خود دریافت کنند.
باباپور بر تسلط همکاران به ارائه سرویس ها تاکید کرد و افزود: گام اول در ارائه خدمات با کیفیت، معرفی دقیق و کامل خدمات به مشتریان است و این موضوع مستلزم تسلط کامل همکاران به سرویس ها و خدمات و همچنین اشراف کامل به دستورالعمل های بانک است.
در این همایش محمد حسینی کناروئی مدیر امور شعب استان ها تعصب کارکنان به بانک ایران زمین را یک ویژگی با ارزش بیان کرد و گفت: وجود ظرفیت ها و پتانسیل های فوق العاده نیروی انسانی در بانک که دلسوزانه برای رسیدن به اهداف تعیین شده زحمت می کشند، باعث شده است که بانک امروز در جایگاه و موقعیت مطلوبی در بین رقبا قرار گیرد.
حسینی کناروئی بر همکاری شعب با هلدینگ جامپ تاکید کرد و افزود: با ابزارها و زیرساخت هایی که در حوزه فناوری اطلاعات ایجاد شده است، تحقق و دستیابی به اهداف تعیین شده به آسانی انجام خواهد شد. در ادامه این همایش نمایندگان هلدینگ جامپ متعلق به بانک ایران زمین در خصوص خدمات شرکت های این هلدینگ نکاتی را بیان کردند.
در همایش بانکداری دیجیتال فرهاد اینالوئی معاون فناوری اطلاعات، محمد حسینی کناروئی مدیر امور شعب استان ها، اصغر باباپور مدیر امور بانکداری دیجیتال، محمود ساوسی رئیس اداره کارت و شبکه پرداخت، محمد امین محمد زمانی رئیس اداره داده کاوی و هوش تجاری، رسول اسدی مدیر شعب استان های آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل، روسا و معاونین شعب این استان ها و نمایندگان شرکت های هلدینگ جامپ حضور داشتند.