کد خبر: ۵۱۹۱۱۶
زمان انتشار: ۱۵:۱۱     ۲۸ آذر ۱۴۰۱
صدا و سیما خیلی زودتر از شروعِ جام‌جهانی، مهیای این کنداکتور مهم شد؛ اما این بار به جوانان میدان خوبی برای گزارش داد، حق پخش را خریداری کرد و شبکه‌ای به نام «فراتر» به میدان آمد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از تسنیم،‌ یکی از مشکلات ویژه این روزهای تلویزیون، موضوع جذب مخاطب است. اما آمارها از تلوبیون، شبکه 4k و شبکه سه و ورزش نشان می‌دهد که چقدر خرید حق پخش تلویزیونی، مؤثر بوده و مخاطبان را جذبِ «جعبه جادو» کرده است. 

شایعه‌ای دردسرساز

هرچند شایعه «پخش نشدنِ بازی‌های جام‌جهانی» بارها مطرح شد اما مدیران سازمان صداوسیما در آستانه شروع جام‌جهانی رسماً موضوع خرید حق پخش دیدارهای جام‌جهانی قطر را با جزئیات، اعلام کردند. شایعه‌سازی برای خریدن یا نخریدن حق پخش تلویزیونی توسط صداوسیما با یک خبر دوباره به فضای رسانه آمد.

قرار شد سه گزارشگر بازی‌های تیم‌ملی ایران در استودیویِ «فوتبال برتر» این مسابقات را گزارش کنند و برخی از رسانه‌ها خصوصاً اینترنشنال و برخی دیگر، شایعه‌ای با عنوان «خریده نشدنِ حق پخش تلویزیونی توسط صداوسیما» به رسانه ملّی دروغ بستند. 

خبرنگار تسنیم در پیگیری‌هایی که انجام داد و نمایشِ‌تصویر آیدی کارتِ یکی از عوامل صداوسیما در قطر و توضیحاتِ شفاف درباره خرید حق پخش تلویزیونی، رسماٌ به این خبرسازی‌ها واکنش نشان داد. اما تلویزیون در شبکه‌های مختلفِ خود با گزارش‌های ویژه از قطر همراه کرد و مسابقات را همراه با حواشی و آمبیانسِ کامل استادیوم‌های جام‌جهانی، روی آنتن برد. 

گزارشگران و مجریان

محمدرضا احمدی علاوه بر گزارش اولین مسابقه تیم ملی ایران که به تعبیرِ خودش سخت‌ترین بازی عمرش را گزارش کرد، در کنارِ میثاقی، به عنوان مجریِ «فوتبال برتر» مجموعه روزهای جام‌جهانی جلوی دوربین شبکه سه سیما بود. جواد خیابانی که حیاتی‌ترین بازی جام‌جهانی برای تیم ملی فوتبال ایران را گزارش کرد در شبکه ورزش اجرا می‌کرد. برنامه‌ای با نام «جام و جزیره» که از قشم و استودیویی در آنجا تدارک دیده شده بود روی آنتن می‌رفت. 

محمدحسین میثاقی به عنوان مجری اصلی «فوتبال برتر» پاس‌کاری‌هایی بین او و محمدرضا احمدی بود و در چند مورد گفت‌وگوهایی هم به صورت اسکایپی داشت. اما پیمان یوسفی و گزارش او در بازی ایران و ولز شاید به بهترین گزارش و عملکرد تبدیل شد که بسیاری از مخاطبین در فضای‌مجازی درباره‌اش صحبت کردند. او در برنامه شبانه شبکه یک و برنامه چند قسمتی و مفرح برای شبکه نسیم هم حضور ویژه‌ای داشت. 

علی مسعودی ملقب به علی مشهدی چهره اعزامی به قطر بود. او آیتمی در برنامه «ورزش از نگاه دو» مهم‌ترین و قدیمی‌ترین برنامه ورزشی شبکه دو دارد که بعد از مدت‌ها با جام جهانی قطر 2022 هم به شبکه بازگشت. مسعودی در قطر سعی کرد بیشتر به پشت صحنه ماجراهای اطراف ورزشگاه بپردازد و به شیوه‌ای مفرح فضا را برای مخاطب معرفی کند. مثلاً شوخی با قطری‌ها و اصرار به ورود به ورزشگاه قبل از بازی ایران و آمریکا و استفاده از چند واژه انگلیسی همراه با زبانی ابداعی از جمله این شوخی‌ها بود.

حواشی دستمزدها و غیبت کاراکترها

در کنارِ حواشیِ گزارشگرهای فوتبال و دستمزدهایی که صحت نداشتند، حق پخش تلویزیونی و خیلی چیزهای دیگر، غیبت برخی کاراکترها یکی از حواشیِ دیگر این دوره از برنامه‌های جام‌جهانی بود. برنامه‌ها و چهره‌هایی که قرار بود روی آنتن بیایند اما محقق نشد. یکی از جدّی‌ترین این برنامه‌ها با حضور شخصیت جناب خان بود که از چندین ماه پیش شنیده شد قرار است در یک ویژه برنامه حضور داشته باشد. محمد بحرانی صداپیشه شخصیت جناب خان پیش از این هم برای جام جهانی یک کلیپ با محوریت این شخصیت ساخته بود و قرار بود امسال هم ویژه برنامه‌ای با حضور او داشته باشد.

با این حال در اواسط آبان‌ماه تهیه‌کننده برنامه حضور جناب‌خان در قطر را منتفی دانست و خود بحرانی هم در فضای مجازی از نرفتنش به قطر سخن گفت.

10 هزار میلیارد درآمد آگهی بازرگانی

یکی از حواشیِ دیگر که رئیس صداوسیما در گفت‌وگویی به آن پاسخ داد موضوع درآمد 10 هزار میلیاردی بود که البته پیشتر واکنش روابط عمومی رسانه ملّی را در پی داشت. "پیمان جبلی در این باره توضیح داد: رقم خنده‌دار 10 هزار میلیارد که از بودجه یک سال صداوسیما هم بیشتر است، قاعدتاً باورپذیر نیست، بنابراین درخواست ما از رسانه‌ها که در اطلاعیه روابط عمومی هم آمده این است که در تماس با بخش‌های سازمان مثل اداره‌کل بازرگانی یا روابط عمومی اطلاعات دقیق‌تری بگیرند.

معتقدیم که پخش باکیفیت برنامه‌های جام جهانی حق مسلم مردم ماست. شما می‌توانید بررسی کنید و ببینید که در هیچ کشور دنیا، مردم به‌صورت رایگان با بالاترین کیفیت مسابقات جام جهانی را نمی‌توانند مشاهده بکنند، حتی در کشور میزبان جام جهانی کسی نمی‌توانست بازی‌ها را به‌صورت رایگان تماشا کند. اگرچه بار مالی سنگینی برای صداوسیما داشت اما ترجیح دادیم که این حق پخش را خریداری کنیم و به‌صورت رایگان در اختیار مردم بگذاریم."

حضور گزارشگران جوان

در کنار این حواشی و برنامه‌های متنوع دیگر در شبکه یک همچون «می‌میرم برات» با اجرای سامان گوران، «ورزشگاه از نگاه دو» با اجرای حسن اسماعیل‌پور، شبکه سه و «فوتبال برتر»، شبکه ورزش و «جام 22» و «جام و جزیره»، «فوتبال زندگی‌ست» و «ورزشیا» در شبکه نسیم، ویژه برنامه «جام در جام» در شبکه جهانی جام‌جم و استفاده از گزارشگرهای جوان، خرید حق پخش تلویزیونی و پخش بازی‌ها در شبکه «4K» امتیازات ویژه‌ای برای رسانه ملّی به شمار می‌رفت. 

پیگیری‌ها نشان می‌دهد از بین 15 گزارشگر استفاده شده در شبکه سه، 10 نفر استعدادهایی بودند که از بین شرکت‌کنندگان آقای گزارشگر انتخاب شده‌اند و پا به این عرصه گذاشتند. 

آمارهای از تلوبیون و استقبال از شبکه (4K)

استقبال بیننده و آمارها نشان از شگفتانه‌ای دارد. همان‌طور که محمدرضا احمدی شبِ گذشته در جریان برگزاری فینال مسابقات جام‌جهانی اعلام کرد دو میلیون بیننده همزمان از تلوبیون، نظاره‌گر این مسابقه بودند. آمارهای تقریبی هم نشان از رکوردشکنی‌های بسیاری در تلوبیون و حتی شبکه‌های تلویزیونی و استقبالِ مخاطبان از شبکه فراتر (4K) می‌دهد که دارای کیفیتی هشت برابر بالاتر از HD است.

شاید جام‌جهانی الگوی مناسبی برای صداوسیما باشد که به سمتِ ساخت برنامه‌های نوین، بالا بردن کیفیت پخش و توجه به ذائقه‌های جامعه برود. البته نباید نقشِ رادیو را نادیده بگیریم که در قدمِ اول رادیو جام‌جهانی را راه‌اندازی کرد و فعالیت‌های 24 ساعته این شبکه رادیویی و کمک‌های رادیو ورزش و دیگر شبکه‌ها، که توجه شنوندگان بسیاری را هم به خودش جلب کرد. 

علی‌اصغر پورمحمدی مدیر سابق شبکه سه هم خطاب به برنامه جام 2022 پیامی صادر کرد که در نوع خودش قابل تأمل بود. او در این پیام نوشته است: "پوشش جام 2022 درخشان بود. شبکه سه همیشه رو به جلو و پیشتاز بوده است. سال‌ها گروه‌ها و افراد مختلف آمدند و تلاش کردند تا برنامه‌های این شبکه در قله بماند. در جام ‌ 2022،  مردم ما؛  شاهد تلاش شبانه‌روزی محسوس در همه ابعاد بودند. تلاشی متعهدانه که  ماحصل برنامه‌ریزی گروه‌های پرکار  و دلسوز  تولید و فنی بود. البته انتظار از شبکه سه بسیار بالاتر است و راضی کردن و اقناع مخاطبان مشکل پسند کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است و نمی‌توان با قاطعیت گفت که الان این اتفاق افتاده است!

برنامه‌های هر دوره باید مبتکرانه و همراه با نوآوری باشند خصوصاً که امروز مخاطب  با دوره های قبل بسیار متفاوت‌‌تر شده است و سطح انتظاراتش خیلی  تغییر کرده‌ است. حتماً ضعف‌های متعددی در این دوره هم بوده که می‌توانست نباشد و یا کمتر باشد. به عنوان مثال، میزبانی این جام جهانی در قاره آسیا و  کشوری مسلمان و  تقریباً همسو و در همسایگی ما برگزار شد و ما می‌توانستیم بیشترین بهره‌برداری را از شرایط میزبانی قطر بکنیم و گروه‌های اعزامی می‌توانستند قوی‌تر و حرفه‌ای‌تر ظاهر شوند و گزارش‌های میدانی مفیدتری را تهیه و ارسال کنند که نشد.

به هر حال به عنوان عضوی از خانواده شبکه سه که سال‌ها عمر خود را برای ارائه محتوای با کیفیت و فاخر به مردم سپری کرده، لازم دانستم که به تمام مدیران شبکه، همکاران و دست‌‌اندرکاران جام 2022 خداقوت بگویم و از اقداماتی که در این جام شاهد بودیم، تشکر کنم."

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها